Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Matanza

Aq130 dör efter en tids gång...

Rekommendera Poster

Min kära B20 tycker inte om att jag kör sakta, för då stannar den efter ca 20 min färd, går ej att få igång förrän efter 10-20 min igen. sen håller det på så, kör jag fortare (4200 rpm) så funkar det bättre men efter ett tag så sker samma sak.

Har hört om att det kan vara Tändspolen som blir för varm, ånglås i förgasaren etc... Trött på detta nu och undrar om ngn annan har varit ute för samma grej.

Jag har bytt originalförknasarna till en Weber 36/36, allt i tändningsväg är i stort sett nytt förutom tändspolen eftersom den nya oljekylda jag köpte exploderade och originalet åter fick ta plats. Sist jag mätte så laddade motorn ganska lite (12.9 v) Jag har den gamla generatorn med regulator vid sidan om. Vad jag vet så är det inget större fel på limpan heller, stiften ser good ut osv.

 

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mnja, det har jag iofs inte, men jag har ett förhållandevis nytt stort Peltor filter med glaskopp o grejer, bränsletanken hade jag ur när jag köpte båten och gjorde en rejäl ångtvätt på. Tar ju inte många minuter att skruva väck o kolla om det är igensatt iofs.....Ny bränsleledning är det oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn på tändspolen då motorn stannar . Är den skållhet har du felet där ! Frågan är bara varför den blir het ! Själv satte jag ett motstånd före tändspolen då blev det bra !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja varmt blir det ju, och nästan så hett att man inte kan ta i den, å andra sidan så blir ju typ ALLt i motorrummet  jewligt varmt på min båt.... Hmm igen, ska nog testa en spole med motstånd samt öka på ventilationen i motorrummet.... Jag undrar ju bara dock hur de gjorde tidigare, om det är detta felet, nog borde det ha uppkommit tidigare under tiden 1976- present time? Kanske ska kolla upp laddström och volt samtidigt, det finns ju fina ersättningsgeneratorer hos www.startochgenerator.se till just min motor....kostar 1800spänn om jag inte minns fel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har samma problem med min aq130. Hittade du någon lösning på problemet? Eller någon annan här på forumet som har någon klok ide'? Jag har bytt tändspole, kabel mellan tändspole och fördelardosa, rotor, kondensator samt kollat att pumpen matar. Jag får gnista under den döda perioden.. Tacksam för svar! /J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att mäta batterispänningen efter att motorn stannat? Din laddspänning är väldigt låg och om batteriet tar slut så stannar motorn. 

Jag har samma problem med min veteranbil som har en japansk B20 kan man säga, dvs en mycket enkel rak fyra med förgasare. Fastnar jag i bilkö och står på tomgång en stund samtidigt som elfläkten drar igång så är det stor risk att motorn dör. Släcker jag strålkastarna och håller upp varvet vid stillastående händer det aldrig.

Hur gammalt är batteriet?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar! Har iof inte mätt batteriet. Batteriet har hela tiden klarat att driva runt startmotor och nöta ett bra tag. För säkerhets skull tänkte jag ladda batteriet tidigaret idag, då det fått jobba en del de senaste dagarna. Men det var knapp det behövdes. Därför drar jag slutsatsen att generator bör ladda såsom den ska. Jag undrar om felet är elektiskt eller mekaniskt...eller i värsta fall både och? Kan det var värmerelatat då motorn går som en klocka vid planing och man kan köra åtminstone 45min (har inte testat längre). Men sen när jag går ner i fart och varv dör motorn efter nån minuts körning, varenda gång. Gemensamt för samtliga stopp är ju saktare jag kör desto fortare kommer stoppet. Därefter får jag ingen som helst respons förrän efter ca 20min. Inte ens på startgas. Efter de 20min vill motor ha lite mer gas än vanligt vid start ,och får han det hoppar motor igång som ingenting hade hänt och börjar det hela om... Hursomhelst är det frustrerande då felsökningen blir minst sagt tidsödande... Ut och köra en stund sen motorstopp i 20min. Alla tankar och ideer tas tacksamt emot, själv börjar jag få slut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ännu hellre, mät resistansen mellan plus och minus på tändspolen med multimeter när motorn inte längre vill fungera. Är spolen trasig får Du noll ohm men annars skall det vara minst 1,0 ohm och då är det något annat fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Prova också att ge full gas när den stannat ( givetvis utan växel i) och se om den startar! Gör den det så får den för fet bränsleblanding! Det måste vara 100% full gas och var beredd att dra ner om och/eller den startar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckr jag har testa med full gas. Men kanske inte nött tillräckligt...ska testa att ge fullt. Tidigare har jag åtminstone fått ge runt 3/4 gas sen sänker jag gasen och då brukar den hoppa till runt 1/4 gas (detta efter jag väntat 20min). När båten har stått över natten behöver jag inte alls ge såhär mycket gas för att den ska gå igång. Om det kan vara nån ledtråd vet jag inte, men när motorn dör är stiften kruttorra och inte lika sotiga som när jag frivilligt stänger av motorn. För övrigt ber jag om ursäkt för komprimerad text. Sitter och skriver på en läsplatta som inte stödjer hemsidan vilket gör att mina radbrytningar försvinner vid publicering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du får inte vänta med denna test utan prova med en gång den stannat och med gasen tryck i botten. Torra stift tyder dock på att det inte är för fet blandning. Men testa först. Kom ihåg att testa alla tips i ordningen enklast först för att utesluta och samla information. Ps: när den stannar, sker det succesivt med minskande varv eller tvärstoppar motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då ska jag absolut testa det nästa gång! Jag upplever det som att den tvärdör, dock så hör jag på motorn att det är något som är påväg att hända. Men jag hinner inte kompensera med mer gas. Nästan som att man hade dragit död mans grepp. Å andrasidan har problemen bara uppståt under 3000rpm. Vid högre varv är det inga som helst problem (åtminstone de 45min jag har hunnit testa den i planande tillstånd)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hmmm, låter mer som bränslebrist efter lång tid och vid lägre varv (ju saktare bränslepumpen går) Funderar på om Du får vaccum i bränslesystemet? Kontrollera luftningen till bränsletanken!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också gått i dom tankarna.. Men jag har ett, vad vi kan kalla, avluftningshål strax efter tanklocket som alltid är öppet. Det sitter alltså på slangen ner till själva tanken. Sen vet jag att pumpen matar soppa under den döda perioden. Så soppan kommer åtminstone fram till förgasarna. Jag hade tänkt mig att nästa steg är att kolla om soppan kommer fram till flottörhuset och att kranarna levererar ner soppa. Om så är fallet ställer jag mig mycket frågande till vad det kan vara? Om vi leker med tanken att soppan kommer hela vägen fram, borde då inte stiften vara ganska blöta efter en stunds nötande med startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett liknande fel på min Glastron med penta 5.0.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=456389

Funkar bättre med fullt ös, men på låga varv går den max 5-10 min innan motorn börjar dö av och lägga av helt. Ska göra ren tanken i morgon tänkte jag men det kan ju vara som någon skrev att luftningen av tanken inte är tillräcklig. Det verkar vara bränslebrist i mitt fall dock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erkänner att jag inte läst hela tråden men lägger ett tips iaf. Byt kondensator!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Kanske bra att göra det innan då ;-) den har han bytt ja...... Kondensator är ett av dom vanligaste ( enklaste...?) feltipsen som oftast alltid kommer oavsett vad problemet är... Det är dock inte lika ofta fel på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...