Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
mobisma_peter

hur kopplar jag ett starbatteri och två förbrukarbatterin?

Rekommendera Poster

Hej jag har idag i min båt 2 st batterier med en huvudbrytare där det finns lägena '1' och '2' eller 'Boht'

Nu vill jag lägga in ytterliggare ett förbrukarbatteri så att det blir 1 startbatteri och 2 förbrukarbatterin, hur kopplar jag det här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att du ihop förbrukningsbatterierna så att dom gör en egen krets och lägga den på tex 2. Sedan kör du motorbatteriet på 1.

Då kan du när du tex ligger i hamn välja att köra på batteribank 2, dvs dina förbrukningsbatterier. Då slipper du risken för att köra motorbatteriet tomt. När du sedan kör båten så lägger du brytaren på ALL, då laddar du samtliga batterier.

Eftersom du redan har två batterier kopplade till denna brytare så behöver du bara paralell koppla på det extra batteriet på ditt redan befintliga förbrukningsbatteri.

MVH
Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej andreas tack för svaret... men hur parallellkopplar man förbrukarna? jag har letat efter kopplingsscheman på nätet men hittar inte nåt exempel,,, vore bussigt om du beskrev ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pluspolen från ditt nuvarande förbrukningsbatteri till pluspolen på ditt nya.

Minuspolen från ditt nuvarande batteri till minuspolen på ditt nya.

Då har du kopplat ihop förbrukningsbatterierna. Låt oss säga att dom är på 12v och 55ah styck så får du efter paralell koppling 12v och 110ah.

Man ska helst inte koppla ihop olika batterier med olika ampere tal på, exakt varför har jag inget bra svar på, men det har pratats om att laddningen på det mindre batteriet kan bli dåligt då. Helst samma Ah tal på båda alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Andreas påpekade, undvik att ha två olika sorters batterier parallellkopplade, du riskerar att få kortare livslängd på dom då.

Och kanske ännu viktigare, om ditt existerande batteri är äldre, typ 3-4 år eller mer, köp två nya batterier av samma fabrikat och typ och byt ut det gamla. Annars riskerar du att få byta båda när det gamla ger upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för era svar.

Jag började hålla på med det här sedan vi för två veckor sedan fick motorstopp när vi skulle åka iväg hem, vi köpte båten förra året och jag har renoverat allt i princip men glömt bort batterierna.  Assist av sjöassistans, starthjälp.... kollade batterierna och konstaterade att batterierna gått torra...

Så jag har nytt startbatteri Tudor Natucia Freeline 80 Ah,,,, ska köpa ytterliggare till förbrukarsidan två nya på 80 Ah.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...