perlez 0 Postad 7 Juli , 2010 God fm!- Jag har ett starbatteri på 120Ah samt två förbrukningsbatterier på 75Ah styck, dvs 270Ah. Till detta har jag en laddare på 12A. Nu har jag köpt en elmotor till gummibåten och införskaffat två stycken gelbatterier på 60Ah st som jag ställt i en batteribox som lyfts i gummibåten. Min fråga är nu om jag ansluter båten till 230v, slår på laddaren för att ladda min vanliga batterier också kan ansluta mina gelbatterier för att ladda dem samt om det går att göra detta via mitt vanliga 12v uttag dvs jag tar en kabel som anluts till batteriboxens 12v uttag och sätter in det i båtens 12v uttag. Detta skulle innebära att jag slipper öppna luckan ner till batteribanken m.m. Alternativet är att jag använder min 3.6A CTEK laddare men det tar så lång tid att ladda med den. Eller så får jag införskaffa en större laddare till alternativt en bautaladdare som kan ladda både förbrukning och jollebatterierna separat. Synpunkter mottages tacksamt! Hälsningar Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskycola 0 Postad 12 Juli , 2010 Hur mycket klarar din laddare av att ladda? Jag vet att min laddare inte klarade mer än ca 150 Ah. Alltså mängden Ah i batteribanken. Det borde gå att ladda via 12V uttag men det finns ju en liten risk att kablarna kanske kan vara lite tunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 13 Juli , 2010 Det bör fungera alldeles utmärkt. Se bara till att 12V-uttaget är avsäkrat vettigt och att kablarna inte är klenare än vad det är säkrat för. Att en laddare inte skulle klara batterier över en viss storlek (150 Ah nämns i inlägget ovan) är inte riktigt. Alla blybatteriladdare fungerar att ladda med, det är batteriet som avgör hur mycket ström det kan sluka - upp till laddarens maxström. Sedan dyker spänningen tills jämvikt uppstår. En klen laddare kan visst ladda en stooor batteribank, men det tar lång tid. Maxsiffran som anges är ofta helt enkelt baserad på hur stor batteribank som är att rekommendera för att laddaren skall kunna ladda upp den på rimlig tid. Vad som kommer att hända om du kopplar in batterierna i ett 12V-uttag är helt enkelt att de blir parallellkopplade med de andra batterierna. Generatorn/laddaren försöker lägga ut c:a 14V (något förenklat....) och de batterier som är sämst slukar mest ström först. Kanske t.o.m. så att spänningen går ner lite om laddaren inte orkar ge max. Så småningom kommer dock samtliga batterier att vara uppladdade. Ett kanske bättre sätt (som jag själv använder) är en laddare för husvagn. Denna matas med 10-14V (eluttaget på bilen) och switchar upp spänningen så att den alltid ger drygt 14V ut till gummibåtsbatterierna. Fördelen är att jag kan ladda gummibåtsbatteriet från min vanliga batteribank, oavsett om den står under laddning eller ej. Nu har ju jag bara c:a 20Ah i elmotorbatteriet, så det tömmer inte ordinarie batteribank (330Ah) även om jag laddar batteriet från batterierna. En fundering bara - två batterier på 60Ah ? Du kör gummibåten väldigt mycket, eller ? 30kg batterier är ju rätt tungt..... Senast ändrad av IngemarE | 13 juli 2010 | 08:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 9 Augusti , 2010 Tackar för svar! Hade glömt bort att jag bor på Västkusten och att vädret här suger, regn o blåst konstant gör att man inte gör av med så mkt batterier... Två 60Ah batterier blev tung för mig att lyfta i så jag har kört med ett åt gången och det hade nog nästan räckt att ha ett batteri. Min Minnkota 30 räcker ok till min 2.5m flatbottnade gummibåt men med min fru samt min tvåårige son samt motvind så är det inget fartvidunder (vi är av normalvikt), jag skulle absolut inte velat haft en mindre motor. När jag åker själv så mätte jag upp 3 knop via gps i telefon. Hälsn Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Augusti , 2010 Vore intressant att veta hur det gick med laddningen (jag funderar på att skaffa elmotor till vår gummijolle nästa år). -- Laddade du via 12V-uttagen? -- Höll i så fall säkringen till båtens 12V-uttag för det, när gelbatterierna var urladdade? (min känsla är att säkringen inte skulle göra det, om båtens batterier har högre spänning, då borde strömmen mellan batterierna bli för stark) Eller hur har du gjort med laddningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Augusti , 2010 Avråder från att ladda via 12V uttaget. Dels för att det ibland är ganska klena kablar men framförallt så ska det uttaget väl stängas av när du stänger av båtens huvudbrytare? Eller är huvudbrytaren på när du normalt laddar batterierna? Att du inte vill ner i luckor osv när du ska ladda är ju förståeligt... men dra bara en relativt grov kabel, minst 6 kvadratmilimeter, upp till ett bekvämt ställe att koplla in dina batterier. Du kopplar in den sladden exakt där den andra laddaren kopplas in, som förslag. Ett snabbare sätt att ladda är förstås att du har en separat laddare för dina jollebatterier. Men en extra LADDKABEL kan vara praktiskt i många andra sammanhang... jag har en sådan för att koppla in min elektriska luftuppblåsare till min gummijolle ( ett 12V uttag skulle aldrig palla med den motorn! ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser