Sniperolsson22 0 Postad 6 Juli , 2010 Jag har en båt med en Yamaha 150hk (fyrtaktare). Nu har den råkats tankats med Diesel och motorn stannade naturligtvis efter några min. Jag har tömt tanken och fyllt den med bensin, även blåst rent slangar mellan tank fram till spridarna, bränslempumparna är urtappade på diesel. Jag satt tillbaka allt och den startade direkt! När jag accelererar så blöddrar den och det gör den tills jag drar ner gasreglaget en bit, då tar det ca. 5-10sek sen går den som en klocka...men ger jag max gas igen så hackar/blöddrar den igen, jag drar ner gasen och väntar några sek sen går den bra igen...på tomgång hörs det också att den inte går 100% rent! Kan tänstiften fått stryk? (men kan den isåfall gå bra på visst varvtal ändå)? Kan bränslefiltren ha geggat igen? Kan spridarna ha geggat igen? Kan det finnas lite diesel kvar i systemet? (men borde inte den rensas ut nu när jag kört ca. 10 Distans)? Vad tror ni? Kan jag utesluta något av mina tänkbara felkällor? Vad är mest sannolikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 10 Juli , 2010 Det skall inte vara några problem med lite diesel kvar kvar i tanken. Troligen ryker båten lite mer men det är absolut inte farligt för motorn eller anadra delar. Det som kan hända när du tömmer tanen och blåser ur den är att rost, skräp och slam kan lossna och sätta igen filtrena något, trots att det var det du ville bli av med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser