Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
JimmyJ

Fästa gps:en på rorkult eller annan position?

Rekommendera Poster

Kommer att segla hem min båt men vill ha lite extra trygghet som en gps ger. jag tittar på Eagle IntelliMap 642C iGPS tack var priset på 3300. Landar på lite drygt 5000 inklusive karta vilket är ett kanonpris. Såvitt jag kan se finns det ingen möjlighet att ansluta extern gps antenn till den och då kan den inte gärna sitta placerad under sprayhooden. Det innebär att den måste vara i sittbrunnen någonstans och lämpligt kanske kan vara på rorkulten. Någon som löst det på detta vis eller finns det förslag på alternativa placeringar?

Kanske finns det rentav extern antenn till Eagle 642C ?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lugnt ha den under sprayhooden. I min trollingbåt har jag en 642i monterad under HTn utan problem även om man har kapellet uppfälltoch i segelbåten har jag en Std Horizon CPF180i (också intern antenn) monterad i nedgången, långt in under sprayhooden. Har alltid full sat.täckning även när jag viker in den i ruffen. Har en extern antenn till min SH men har inte kommit mig för att montera den än eftersom det funkar klockrent ändå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon!  Tack för det. Då kör jag på eagle (om ingen annan har något negativt att säga om den)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan möjlighet är att göra en smal skiva som passar i nedgångsluckans spår. Då är det enkelt att plocka undan den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan möjlighet är att göra en smal skiva som passar i nedgångsluckans spår. Då är det enkelt att plocka undan den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja faktiskt ingen dum ide. Det där tål att tänkas på! På min båt har jag dessutom två nedgångsluckor, en till salong och en till akterruff så man kommer ju ändå in i båten utan att ta bort gps:en

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär! Eagle 642C köpt från wiking marine. Maken till service har jag inte varit med om. Men det kanske beror på att jag mest handlat prylar till motorcyklar tidigare. Marint folk kanske överlag är hjälpsamma! Svarade snabbt och på ett bra sätt på mail så jag beställde igår och fick grejerna på posten idag. Inte illa, särskilt inte som den lokala marinbutiken tog 2000 mer för gps och sjökort!

Nej jag har inget med wm att göra men jag kommer inte tveka att beställa därifrån igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...