Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
JimmyJ

Köpt en till båt - stävskydd. Kan man köpa sånt?

Rekommendera Poster

Hej

var och tittade på en båt idag som jag också köpte av flera skäl. Båten är en liten pärla och jag vill gärna behålla den så.

Eftersom jag fortfarande lär mej med min debutant så ser jag att det ibland förekommer misstag som att man råkar toucha till bryggan osv. Detta kan säkert hända med den nya, större båten som har mer vindfång. Jag har sett på en del båtar att de har ett skydd i rostfritt som löper utmed stäven och upp runt nosen. Finns såna att köpa färdiga/halvfabrikat. Det måste vara något som pryder båten. Inget fult svart gummi!

Någon som satt dit något sådant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft det på två av våra båtar. Funderar på att sätta dit det på vår nuvarande också.
Har alltid haft regeln att det är den som står i fören som bestämmer hur nära man skall gå när man lägger till. Då behövs det något som tar emot, utan att man skadar någon.

Typ dom stävskenorna som finns på SeaSea eller liknande tillbehörsfirmorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Reine. Stävskenor var korrekt benämning och gav betydligt fler träffar. Funkar det att limma dit dem eller måste de skruvas? Jag vill inte göra hål i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en korkad frågaSkäms men är det ett sådant plåtskydd som sätts på kölen för att exempelvis lindra stötskador på köl vid bergpåbankning när man ligger i naturhamn... eller vad heter ett sådant skydd...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det här ska sitta på stäven och ner en bit under vattenlinjen. Kan det vara kölskydd du tänker på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det vore ju logiskt att det heter så... men när jag sökt så har jag inte fått någon träff på det, utan det har då ramlat tillbaka till stävskena... Men jag skall söka igen...

NOTE: Redigerat p g a stavfel!

Senast ändrad av Keddy | 08 juli 2010 | 18:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitsen med ett köskydd är att det ska ta upp lite av krafterna från en grundstötning, typ vad stötfångare gör (gjorde?!) innan bilen tar skada. Det blir då kölskydd i gummi som gäller. Ett plåtskydd ser jag inte riktigt vitsen med, även om det vore i rostfritt. Det måste ändå underhållas och bottenmålas på samma sätt som kölen. 

Om gummiskydd, se artikeln i Praktiskt Båtägande: http://www.praktisktbatagande.se/stegforsteg/article204560.ece

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Keddy som har en motorbåt kan inte ha ett kölskydd som är gjort för segelbåtar.

Det finns kölskydd typ slitbana för motorbåtar, kommer inte ihåg vad de heter men det gör säkert någon motorbåtsmänniska

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, eftersom tråden är seglarsnack föutsatte jag det gällde en segelbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag förutsatte att det var en motorbåt eftersom det är en sådan på bilden. Den nya båten kanske är en segelbåt, då är kölskydd en bra investering tror jag, Jmf slag med hammare och gummiklubba Förvånad

EDIT: herregud va snurrig jag är. har ju helt fel! ligger på sjukhus nyopererad och fullpumpad med morfin, ni får ha överseende med mig i dag!Foten

Här är länken tii Torbjörn som säljer skydden http://www.svenskakoster.se/

Senast ändrad av ciaraud | 10 juli 2010 | 13:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för er hjälp om kölskydd... Ja, jag har en motorbåt, men vill ändå kunna skydda kölen när man ligger i naturhamn... Åtminstone främre delen av kölen, då det är den delen som först tar i på berget... Cia: Skall kolla länken. Tack skall du ha. Hoppas du inte råkat ut för något allvarligt, och att du snart är på benen igen så att du kan komma ut på sjön!

NOTE: Redigerad p g a tillägg i tråden!

Senast ändrad av Keddy | 11 juli 2010 | 17:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...