Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Esteve

Luftningsnippel fritidsbatteri - nödvändigt?

Rekommendera Poster

Har köpt nya fritidsbatterier. Till varje batteri följer det med en liten luftningsnippel, men den är inte monterad. I det tänkta uttaget sitter i stället en liten plastpropp.

Är det nödvändigt för batteriets funktion att denna nippel monteras, eller går det lika bra att låta plastproppen sitta kvar?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möh... Svår fråga. :-(

Meningen med luftningsnippeln är väl att släppa ut knallgas som bildas när batterierna laddas hårt och kokar, dvs det bubblar sakta nere i cellen.

En av beståndsdelarna i knallgasen är väte. Rent väte är skitsvårt att hålla på plats och kräver speciella kärl och tätningar. Annars pyser det väldigt snabbt iväg och delas upp så det blir ofarligt.

Men OM man laddar batterierna hårt.

Och OM batterierna sitter i ett stängt utrymme med noggrant tillstängd tät ventilation.

Och OM det bildas en gnista eller låga någonstans i uttrymmet.

SÅ kan det säga pang.

Någon här på forumet lyckades få ett batteri att spricka och stänka syra på golv o väggar efter att ha laddat hårt hemma i garaget och slog igång svetsen i närheten. Stack väl en svetsloppa ner i det öppna batteriet.

 

Så hur ser din installation ut? Är det någorlunda öppet uppåt så spelar nog slangen ingen roll. Är det väl tillstängt och tätt så kan man ansluta slangen och leda den utanför båten eller till sittbrunnen. Upp från batteriet, väte är lättare än luft och stiger uppåt.

(Sittbrunnen? Jadå, väte sticker som sagt iväg fort. Knallgasen finns bara i en liten volym närmast batteriet.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är placerade i motorrummet (i batterilådor med lock) som är ganska rymligt. Kan tänka mig 2 x 2 meter och 0,7 takhöjd. Motorluckan öppnas rakt upp i sittbrunnen. Jag blåser alltid ur motorutrymmet med fläktar innan start.

Batterierna laddas med en stationär amerikansk marinladdare och generatorn förstås. Det här med hård laddning à la kokning, sker det med dagens moderna laddare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får, som jag förstått det, alltid en viss gasbildning vid laddning av blöta batterier. Jag funderar själv lite på hur jag ska avlufta mina bateriurymmen då dessa troligen hamnar under kojerna i akterruffen. Vill ju inte gasa ungarna, jaja inte alltid iaf, om jag ligger med landström på.

Att batterier smäller kan jag intyga då jag missade att det stod ett på laddning på golvet under skruvstädet, gammal laddare = bubbel, när jag startade vinkelslipe..... Svartnade för ögonen och ringde i öronen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alltså vad kan hända om jag inte sätter dit dräneringsnipplarna? Borde inte plastpluggarna bara tryckas ut om det blir övertryck?

Har sett mängder av batterier utan denna konstruktion. Är de helt täta eller är dräneringen dold? Eller är de annorlunda tekniskt utformade och därför inte i behov av dränering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaa. Nipplar eller inte, det var frågan...

Någon batterikunnig på MG?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger, blir det gasbildning kommer det ut iaf. Nipplarna är ju till för att lade bort gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet levereras också med nippel och slang för central avluftning av gaser.

Från tudors sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidare på Tudors hemsida står det ju också att fritidsbatterierna är utrustade med ventilationslabyrint i locket. M a o så ventileras batteriet i vilket fall som helst och nippelns enda funktion är om man vill föra bort eventuell gas via en slang. 

Undrar om man kan utgå från att så är fallet med alla andra fabrikat av fritidsbatterier?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info.

Precis som du skriver så har ju Skyllermarks ett gott rykte i branschen. Samtidigt kan man ju bara i denna tråd läsa om två fall där batterigasen antänts av gnistor eller liknande, men det kanske bara gäller gamla batterier? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall var det ett batteri som det säkert bubblade i och en stråle från vinkelslipen på mindre än en meters håll.

Före det har jag bara vart med om det en gång tidigare. Samma scenario för drygt 20 år sedan, då var det kompisen som kapade i fronten på en A-traktor :-)

Jag tror det krävs en del för att man ska smälla ett batteri, men lika fullt tänker jag bygga en sluten låda med avluftning till mina batterier. Känns bara fel att ha ungarna sovande på batteribanken om utifall att laddaren får en knäpp och batterierna står o kokar en hel natt....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...