Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Daniel_B

Någon som är bra på gasolkylskåp?

Rekommendera Poster

Har köpt ett begagnat gasolkyskåp (Electrolux) som fungerat klockrent fram tills i helgen, då gasen tog slut i flaskan. (Den har gasol, 220v och 12v som man kan köra på..)
Frugan var och köpte ny flaska och passade samtidigt på att uppdatera till en större komposit flaska så man ser hur mycket som är kvar. Men efter det bytet blir det ingen kyla i skåpet. Får 10 grader i frysfacket och rumstemperatur i kylen.

Åkte och köpte en ny reduceringsventil och slang, men det hjälpte inte. Kollade på ventilen och på den gamla står det att trycket är 0,8 kg och på den nya är det 1,5 kg.
Gör det någon skillnad?

Kan det bero på den nya flaskan, att den inte fungerar till ett kylskåp? Verkar inte troligt i mina öron men ändå? Det blev ju efter bytet..

Får en låga men den kyls inte ner som den ska..

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett kompressorskåp istället. Jag slängde ut mitt gasolkskåp för många år sedan, det var ineffektvt och hade svårt att hålla kylan. Dessutom är ju gasolen svindyr. Mitt försäkringsbolag godtog inte gasolskåp heller. Finns det godkända installationer för båtar? I husvagnar så har man ju särskilda regler med gasoldelen skild från boendeutrymmet, verkar svårt att fixa i en båt.

Kompressorskåp är nog både säkrare och ger kallare öl !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nog lite otydlig.. kylen sitter inte i båten, utan är till våran stuga. Vi har ingen el där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite otydlig var du nog :) !

Ett gammalt tips är att pröva att vända den upp&ner (avstängd förstås!). Kylmediet kan då hamna i ett bättre läge för att kunna börja cirkulera , har dock aldig gjort det själv. Ett annat är att torka rent och rensa de små hålen i gasolbrännaren som sotar igen med tiden så lågan blir dålig vilket jag gjort flera ggr och har en liten men dock effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en lite för liten båt för ett kylskåp.. Men får väl bygga ut den lite med några våningar upp och ner så kanske det går. Flört

Tackar för tipsen, ska prövas! Vända på kylskåpet.. är det bara att vända det upp och ner och sedan tillbaka eller vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, vänd det upp&ner, skaka om det, rulla det.  Ju mer hårdhänt du behandlar det ju större chans är det att cirkulationen kommer igång igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan prova att tända det och sedan skaka och vicka det medans det brinner. Så brukar jag göra för att få mitt husvagnsskåp att starta varje vår. Då kommer cirkulationen igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, det bästa sättet är att lägga kylskåpet på dörren och i skuffen på bilen.

Sedan kör man en guppig och krokig väg en längre stund.

När kylen ligger på dess dörr så sjöljer kylmedlet lättast runt och tar bort avlagringarna.

I övrigt rengör brännaren och kolla skorstenen.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...