Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Freez

Ryds 568 GT med 80 hk, finjustering av prestanda

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är en mycket nöjd ägare av en Ryds 568 GT-06 med en Yamaha 80 hk-07. Båten toppar 31-32 knop med 2 vuxna och gör en 24-25 knop med 6 vuxna. Men är det någon som har några tips om det går att finjustera prestandan och få den att göra några knop extra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Detta svar har du nog inte tänkt dig. Varför vill du ha några extra knop? För dessa extra knop kommer att stå dig dyrt i form av att testa olika propellrar etc. Jag har ochså svårt att förstå denna jakt på de sista knopen, för ligger du där på fullgas ofta, så behöver du snart även en ny motor, för de tål faktiskt inte detta i längden. Satsa istället på att lära dig att trimma båten rätt i en mars fart, där ni åker bekvämast och billigast. Hoppas du inte blir arg, jag försöker bara förstå.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mej att Yamaha F80 ganska lätt kan konverteras till en F100. Ämnet har varit uppe förr, sök så finner du nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tempest, håller med dig man åker behagligast i marsch fart. Båten går kanon runt 20 knop. Dock hade det varit kul att veta om det går att förbättra prestandan. Jag ska följa upp tråden 80-100 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Någon som har erfarenhet av att konventera en F80B till en F100?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...