Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Pontus_pf

Skillnad på Ryds 620 ht, 20 Family?

Rekommendera Poster

Hallå, en lite fråga som jag inte hittar svar på...

Kollar på lite HT-båtar och hoppas hitta någon nyare bra modell även fast jag nog känner till de flesta vid det här laget. (Flipper, Yamarin, Finnmaster osv). Upptäckte nyss Ryds 620 HT.

Har kollat lite på Ryds 20 family förut, som bara verkar ha inombordare? De är dock alldeles för dyra för mig. Men nu i helgen såg jag en Ryds 620 HT med utombordare. Är dessa båtar likvärdiga? Är enda skillnaden att det är inom/utombordare? Jag hittar inte så mycket info om 620 HT överhuvudtaget.

Har de inte tillverkats så länge, och när tillverkades de? Antar att de inte görs längre för på Ryds hemsida finns de iaf inte vad jag kan se... Såg en nu på blocket för 240 000kr så de verkar lite billigare än Family, hoppades jag på...

Edit:

Eller ja, såg nu att tittar man på inredningen skiljer sig den också...

Senast ändrad av Pontus_pf | 05 juli 2010 | 21:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett nytt försök, ingen som känner till något om denna båt??

Alla jag sett har varit från 2004. Soffan är annorlunda än Family. Om vi slutar jämföra med Family som ändå inte är något alternativ, hur är båten?

Vad väger 620 HT utan motor? Verkar inte gå så jättefort trots ganska stark motor, max 35 knop på de jag läst eller frågat om på t ex blocket. Funderar på om den drar mycket mer än en Flipper 630 HT. Ryds 620 HT ser mer ut som en övernattningsbåt vilket jag även vill ha, men Flipper 630 HT passar nog bättre när jag vill åka min wakeboard...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken! Verkar väga 900kg utan motor om jag förstår rätt.

Undrar varför den försvann, och nu endast finns i ny version med inombordare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

tror båten 620 ht kunde extrautrustas så man fick hörn till aktersoffan och därmed en u-soffa. Vidare tror jag båten är okej, jag vet att skrovet 620 / 20 på Ryds fått bra kritik.

Om jag inte minns fel så tror jag att en del 620 ht / 20 haft problem med vattenläckage runt instigningsrutan framtill på hardtopen. Men vattenläckage uppifrån är ju inte direkt ovanligt på båtar har man märkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag läst är att det varit mycket större intresse för inombordare på båtar kring 6 meters längd under en period, för att försäkringarna drog iväg uppåt på dessa båtar med (stora) utombordare. De senaste par åren har visst stölderna lugnat sig lite, kanske för att fler har startspärr och GPS-spårning på sina (stora) utombordare.

En storsäljare ett tag var Uttern, särskilt deras 55-modeller. Tror att Ryds hängde på och försökte ta en del av denna marknad med sina 18 och 20-modeller. Men nu verkar större utombordare vara på väg tillbaka, t ex nya Ryds 618 GTI.

Ett skäl till att nya HT-båtar kring 6 meters längd säljer dåligt är nog att det finns VÄLDIGT många begagnade båtar av denna storlek och typ. Och de nya är väldigt dyra jämfört med begagnade. De flesta köper hellre en gammal (billig) båt och sätter kanske på en ny motor. Det blir oftast billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det finns ett Ryds 620 test i vi båtägare nr 12 2008. Synpunkter därifrån är följande:

Bra skrov med fina gångengenskaper, med anor från Usa. Vakumgjutet skrov 20 graders v- form. Inredningen i 620 har betydligt billigare utförande än 20 family. Trist finish invändigt. Utombordare på denna båt skäl plats från badbryggan som finns på 20 family. Toppar 43 knop med 150 hästars utombordare. Vikt 800-1280 kilo, det senare med inombordare. Ryds 620 ht försvann 2004 och ersattes av 20 family.

Högst personliga åsikter är att fördelen med utombordare på denna typ av båt är större än nackdelarna. I en campingbåt är stuvutrymmen våldsamt värdefullt. Ett stort sådant försvinner helt för att tas upp som motorrum. Viktmässigt blir båten betydligt tyngre (trailerbarheten försvinner delvis) Ryds 620 ht och 20 family är grymma båtar sett till rymd och utrymme för denna storlek, ståhöjd! Snygg båt med sportiga linjer, ganska ovanlig verkar det som. Härligt att det fortfarande byggs fina hardtopbåtar med  bra skrov till skillnad från många av 70 talets flytetyg som tydligen konkurrerar om intresset.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...