lallas 0 Postad 5 Juli , 2010 Köpte min första egna båt tidigare i vår. Och efter en hel del mekande så börjar jag närma mig sjösättning. Men lite problem med drevet kvarstår Det fattas ett tydligt neutralt läge. Backen ligger fortfarande kvar när man kopplar ur. Och neutralen hittar man någonstans mot framåtdriften. Vet att detta inte är en enkelt justera vajerproblem då den är bortkopplad och jag växlar genom att föra tappen direkt på drevet så att glidtappen (medbringaren) antingen går upp eller ner. Känns som jag behöver hjälp att komma vidare. Funderar på om jag fyllt på med fel olja? Men det var likadant innan oljebytet, dock fanns det inte mycket olja kvar i drevet när det tömdes. Kan tillägga att den tidigare ägaren sa att den tidigare ägaren sa att drevet var nyrenoverat när han sålde båten. Men detta är 18-20år sedan. Om jag har förstått det rätt så har båten inte varit sjösatt sen dess. Finns det några drevexperter här så hjälp mig. /Magnus EDIT. Det gäller ett 100A drev Senast ändrad av lallas | 05 juli 2010 | 21:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lallas 0 Postad 17 Juli , 2010 Bumpar denna då den legat ute ett tag nu. Har undersökt drevet lite mer och fått lite koll på hur det fungerar. Det sitter en fjäder som skjuter upp konan som sitter på axeln som driver propellern (i vxlhuset). Om denna är för stark, kan det resultera i att den skuter upp konan i backläget? Annars så gissar jag på att det är själva vxlväljaren som inte klarar av hålla emot konan när den rör sig? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 17 Juli , 2010 Det är inte det samma på land som när båten ligger i sjön och du växlar du måste kolla detta när du ligger i för konan funkar inte samma på land för att man kan säga att du har slirkoppling på100ra drev ej som 200-280 som hugger i Mvh Fogden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser