666D3 64 Postad 5 Juli , 2010 Frugan ser gärna att vi kör runt 5 knop vid fint väder vilket jag också har börjat gilla. Man njuter längre av resan men alltid är det inte så kul. I lördags gick vi mot norra Ornö i snigelfart och båt efter båt passerade och drog upp vågor. Jag började påtala detta för sällskapet men fick ingen respons. Plötsligt ser jag en av Sjöräddningssällskapets större båtar komma farande och lägger upp min taktik. När den passerat vänder jag upp mot de stora svallen med babordssidan lite snett emot. Jag behåller gasen och undrar vad som ska hända. Första vågorna gick bra men sedan kom vattnet över fördäck och for med hög hastighet upp på frontrutan och över taket innan de träffade frugan i huvudet. Det var som att hälla en hink med 16 gradigt vatten över henne. Själv fick jag lite stänk på mig. Därefter fick jag dra upp båten i plan och följa övriga båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 5 Juli , 2010 helt ok att ligga och mysa i 5-7 kn och njuta av det fina vädret men ..... ingen bra idé på transportsträckor, ute på fjärden eller i farleder, speciellt när man har en båt som kan plana ... vilket du faktiskt bevisat den hårda vägen ... i vilket fall som helst ... som skeppare måste det vara du som bestämmer vad som är bäst i varje givet läge eller? utan att be om lov .... typ ...... mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoakimSWE 0 Postad 5 Juli , 2010 Haha... grym taktik... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Juli , 2010 Björn Christer på 30 ton var det som passerade. Häftig hävstång det blir när när båten reser sig efter att man fått lite vatten på fördäcket. Björn Christer http://www.sjoraddning.se/dalaro/batar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Juli , 2010 Visst bestämmer jag som kapten men en glad fru är en snäll fru Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 5 Juli , 2010 Helt rätt! Jag bestämmer oxå när min fru inte är med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 Juli , 2010 Det där är väl inget nytt. Stora motorbåts-svall som gör att saker går sönder och folk slår sig och blir blöta är vardagsmat för mindre segelbåtar. De kan inte segla fortare utan får ta alla svall så gott det går med fören emot = tvärstopp och sedan får man försöka få upp farten igen. Detta är orsaken till att vi seglare gärna ser att motorbåtarna inte åker så nära. Vet inte hur många tröstlösa transporter ut från Stockholm jag gjort genom åren. Som tur är finns det gott om plats på sjön lite längre ut. Och nej - jag är inte motorbåtshatare. Som båt nr 2 ska vi ha en lite sportbåt (typ Selco tex) att leka med och när vi blir gamla och orkeslösa och inte klara av att segla längre blir det stor motorbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 6 Juli , 2010 Man behöver inte heller vara hundhatare för att tycka illa om att trampa i hundskit... typ... Finns det någon som gillar att guppa i någon annans obetänkta svall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 6 Juli , 2010 Jag har frågat mig hur man tar svallen bäst och orsakar minst svall när man passerar någon tex segelbåta. Jag upplever att det som ger mest svall från min balja är farter kring 5-10 knop då den plogar något oerhört blir nästan ohanterlig. Bättre då att passera någon i plananeläge i drygt 15 knop då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Juli , 2010 Som seglare tycker jag att det kvittar vilken fart passerande motorbåtar håller, är man på sjön får man väl ta det som det är. Fast mindre svall är ju trevligare, planande båtar stör minst. Som förtöjd vid en ö uppskattar jag om man gör så lite svall som möjligt. Som kajakpaddlare blir jag lite besviken när motorbåtar saktar ner och hänsynsfullt bara glider förbi, då vill jag ha häftiga svall att surfa på! Senast ändrad av trewq | 06 juli 2010 | 11:58 Senast ändrad av trewq | 06 juli 2010 | 13:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Juli , 2010 Gillar också 7-8 knop och försöker ta hänsyn till omgivningen. Passage av kanoter inom 50 meter görs så svallfritt det går, typ 5 knop med min båt. Passage av övriga båtar görs på lite håll i plan 18-20 knop, med måttliga svall. 7 knop i trånga passager där man inte ser ordentligt. Registret mellan 8-14 knop används inte alls. Drar bara en massa bränsle och svall. Lindalssundet utanför Vaxholm undviks, i vilken fart som helst, under högsäsong. Till 100% befolkat av plastbaljor 40 fot som makligt framförs i max svallfart utan att direkt köra på någon men tanken att dra av till någorlunda svallfri fart eller hålla åt sidan verkar inte finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 6 Juli , 2010 5 knop ger inte mycket svall på våran båt och säkert inte på många andra heller. Jag tittar då på plottern och inte knopmätaren som ändå visar fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 6 Juli , 2010 Jag höftade till, sanningen är att baljan plöjer som bäst mellan 8-13 knop enligt gps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Juli , 2010 Bra fart i plan är bättre än mellanläge som bara drar en massa bränsle. Man får hålla koll på svallen akteröver och tänka efter före med gasreglaget. Möte med skärgårdsbåt kräver inge större koll på svallen medan nybörjare i kanot (hyrkajak med rodret i luften) måste hanteras varligare. Vi kanske borde ta efter amerikanerna som ibland inte har fartgränser utan svall-gränser. No wakes. Dvs olika båter får åka olika fort på samma ställe sålänge de inte dra svall.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 8 Juli , 2010 Idag när jag låg i skuggan i ruffen på väg in i drömmarnas värld hörde jag min hustru med lätt panik i rösten ropa att nu kommer den ingen. Jag reste mig upp och såg samma båt från sjöräddningen passera 200- 300 m bakom oss under utryckning. Aldrig har jag sett hustrun lösgöra båten så snabbt som då. Inga problem att möta vågorna med lite fart. Läxan fastnade tydligen. Kanske lär jag mig också någon gång att även en högst tillfällig angöring kan vara olämplig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 8 Juli , 2010 och när du lärt dig det( Kanske lär jag mig också någon gång att även en högst tillfällig angöring kan vara olämplig.) kan du väl tips mig om hur man får in det i skallen, jag behöver också lära mig så jag slipper flera besök på steniga stränder.....börjar bli grymt frustrerande med en båt på varv i detta väder. min favoritfart är kring 20knop, vattnet är fortfarande skapligt mjukt & motorvarvet samt ljudet ganska lågt...dvs behagligt & man kommer någonvart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Juli , 2010 Jag tyckte vi låg bra där i lä men vi var inte beredda på att en sådan stor och snabb båt skulle passera bakom under utryckning. Endast småbåtar åker där annars och de flesta drar ner för att hålla 5 knopsbegränsningen. Vi följde efter och såg på avstånd att de bar någon på en bår. På väg tillbaka mötte vi en betydligt mindre sjöräddare med blåljusen på. Hoppas allt gick bra. Runt 20 knop är en riktigt fin fart. Drygt 2500 rpm gör att man kan prata utan att höja rösten, det går snålt som en bil i motorvägsfart och man hinner med i navigeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 Juli , 2010 Nu börjar man vänja sig. Vi tog en sväng ner till Järflotta idag och på väg tillbaka in till Nynäs blev vi omkörda av ännu en båt från ssrs. Lite OT. Hemfärd skedde över Mysingen upp till Dalarö i 24 knop vilket man sällan kan hålla där. Få motorbåtar synliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser