Talla 1 Postad 5 Juli , 2010 Tjena! Har monterart ett engbo midi ankarspel, men har inte fått det att funka ihop med stopringarna på linan som ska sakta ner hastigheten och senare stanna ankaret i sin slutgiltiga position. Någon som har erfarenhet om dessa ringar och hur f...n man ska få fast dem? De har nu släppt två gånger nu och andra gången fastnade den och bröt sönder linförarens tunga.. så de blev till att beställa två nya.. Ringde och frågade hos engbo efter det första misslyckade försöket och jag hade inte gjort något fel enligt dem. Ändå pajade den!!! Så Hur gör man!? Snälla hjälp mig! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yodan 0 Postad 5 Juli , 2010 Hej Hade ett Engbo spel i min tidigare båt. På det spelet satt en induktiv givare som stannade spelet när metall passerade givaren. Jag använde ståltråd som jag virade några varv runt linan. ståltråden var enkel att fästa och gjorde sitt jobb perfekt. Så om givaren/na är av slaget induktiva kan du använda ståltråd som är busenkel att fästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 6 Juli , 2010 Montera en fjärrkontroll sladd/trådlös så du kan stå bak och kolla när du kör upp ankaret- skulle aldrig våga lita på automatstoppet-. Inte spec. kul att slita sönder ankardävert/badbryggan om inte stoppet fungerar. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Juli , 2010 Som sagt, en fjärrstyrning till spelet är ju inte fel. Jag gillar att stå på badbryggan med fjärren för att se vad som händer när ankaret går upp. Kan se om jag fått med sig någons lina/kabel/skräp. Kunna spola av ankarlinan med min sjövattenslang för att minska skräpet man får ner i boxen. Har just bytt ankarlina och har inte heller inte fått till automatstoppet med ståltråden. Ska fixa det senare under semestern, som det brukar heta. Blir väl veckan innan upptagningen som allt småpyssel är OK. :-) Med fjärrkontroll kan man dessutom stå på land och jobba landförstöjningen och ankaret samtidigt vilket är smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Juli , 2010 Mässingstråd rostar inte och funkar lika bra eller dålig. I vart fall på mitt spel. Använder mest fjärrkontroll som för övrigt har den förträffliga fördelen att båten kan lägga på avstånd från land om det är grunt intill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 6 Juli , 2010 Hej, Jag har ett Engbo med koppartråd på min lina som tidigare beskrivits. Hade samma problem som du i våras. Började med att kolla sensorn genom att dra en skruvmejsel över sensorn på någon millimeters avstånd. Det sitter en lysdiod på givaren som skall lysa upp då mejseln kommer tillräckligt nära. Då vet du om sensorn fungerar vilket min gjorde. Justerade sedan bara avståndet lite närmare linan, efter det var allt okey. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 6 Juli , 2010 Vet inte vad jag har för ankarspel - men jag har liksom många andra koppartråd (mässing?) virad runt linan. Fungerar utmärkt. Har också fjärrkontroll men använder den sällan. Man hör när ankaret kommit upp på plats. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 6 Juli , 2010 Ja induktiv givare sitter det monterad på mitt spel också, bara det att engbo har bytt ut ståltråden mot en stål/mässingsring istället. Å den fastnar någonstans, och bänds upp med en trasig linförare som följd. Men använder ni någon speciell rostfri tråd som ni lindar runt eller måste man köpa engbo orginal grejor? ja bifogade en bild på stålringen.. /johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P00FSR 0 Postad 4 Juli , 2011 På Marinsystems hemsida finna manualer som beskriver hur man ska fästa tråden samt hur man ställer in. http://www.marinsystem.se/ankarspel/ankarspel-manualer-c-739-1.aspx //FS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser