Ozrage 0 Postad 5 Juli , 2010 Hej, helt ny på forumet och har en nybörjarfråga som säkert ställts förut. Ber om ursäkt för det. Jag har en Askeladden 16. Letar efter en ny motor nu eftersom den gamla blev stulen (En Johnson 6 HP långriggad). Den hade lång rigg för motorn satt på vänster sida högre upp än vanligt och då båten användes för att segla med satt det ett roder på högersidan. Annars undrar jag om det gör någon skillnad i hur båten beter sig i vattnet med lång/kort rig? Det jag kommer ihåg sist jag var ute med den båten att den stegrade ganska mycket med bara en 6 HP motor. Kan det vara lämpligare med en kort rigg på denna för att få bukt på stegring? Ännu en fråga, skulle en Yamaha F4 räcka för att driva den här båten? Jag funderade på att köpa en Neptune 5 HP på Rusta men den hade dem inte längre med lång rigg. Även läst en del negativa saker om Neptune & Parsun. Så kort eller lång rigg på en Askeladden 16? (Skall användas som fiske och utflyktsbåt.) Räcker en 4 hästars motor? Tacksam för svar. /Oz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mayreaux 0 Postad 6 Juli , 2010 Kan tyvärr inte svara på lång/kort rigg men jag vet att några båtgrannar till oss har en fyra-hästare på sin askeladden och den går helt ok. Det är en lätt båt. MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ozrage 0 Postad 6 Juli , 2010 Denna båt väger cirka 300 kilo tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mayreaux 0 Postad 6 Juli , 2010 Ja, nu ber jag om ursäkt... Den jag menade var en askeladden 14. Den sjösatte vi utan problem för handkraft på två personer, utan vagn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 7 Juli , 2010 4 hästar räcker säkert bra. På den båten är det bra att inte ha för mycket tyngd på aktern, och med 4 hästar når man nog ändå båtens maxfart. Och jag rekomenderar lång rigg om möjligt. Då har du propellern i vattnet även om du möter svall eller har folk med som tynger i fören. Om den vill resa sig när man åker själv så bör man kunna kompensera för det genom att vinkla in motorn så att aktern trycks upp något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ozrage 0 Postad 7 Juli , 2010 Tacka så mycket för svar. Det verkar som det blir en ny Suzuki DF4 med lång rigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ozrage 0 Postad 5 Augusti , 2010 Ville bara säga att motorn DF4 fungerar perfekt och är väldigt nöjd. Dock har jag sett en massa andra båtar vid min hamn som har sina motorer nere i vattnet hela tiden. Trodde inte man skulle göra så. Vad säger ni? Motor uppe eller vid kajen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 5 Augusti , 2010 Det är säkert inte livsviktigt, men när jag hade utombordare (på en planande kusin till din båt) så hade jag alltid motorn uppe vid bryggan, så slapp jag att det växte en massa gojs på den. Eller det var nog så att det var för grunt, men jag slapp goggan i vilket fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ozrage 0 Postad 5 Augusti , 2010 Kanske bör nämnas att detta är en insjö med väldigt lite gojs. Idag när jag var ute och öste båten och startade motorn en stund så var det väldigt blåsigt. Med motorn uppe såg det ut att fresta tippspärren en del. Kanske därför folk har sina motorer nedfälda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser