nicklas_lulea 1 Postad 5 Juli , 2010 Hej alla! Sommarens överraskning är ett faktum. Efter att ha haft båten sjösatt i nästan tre veckor upptäckte jag att den läckt in vatten och faktumet stod klart... Tidigare gjord lagning (ej i min ägo) i kölen längst fram hade gett med sig (förmodligen slarvigt genomfört) och vatten hade sakta sipprat in i skrovet på min Sea Ray 220 -91:a... Mindre kul.. Nu är båten på land och börjat torka. Processen att tömma skrovet på vatten är ett jobb i sig, men min fundering är: Hur skall jag göra för att bäst laga den misslyckade lagningen? Jag kommer att slipa ner allt det gamla (för hand), men skall jag laminera med glasfigerväv? Eller bara spackel? (Epoxy)? Spontant vill jag använda glasfiberväv då det är en utsatt yta, men hur fasen skall jag få det snyggt? området är litet och långsmalt (kölen)... Om jag börjar bygga med väv, blir det inte fult? eller? Remsorna kommer ju bli ca 0,5 - 1cm breda och ca 30-40 cm långa. Min tanke är: 1. Slipa, skrapa ur gamla lagningen. 2. Fyll i med epoxylaminat och väv - ev. slipa ner lite efteråt 3. Bygg upp ytan med epoxyspackel - slipa efteråt 4. Epoxyprimer 5. Bottenfärg Tänker jag rätt? Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Tack!! på förhand! Mvh, Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 5 Juli , 2010 Om det nu är på kölen sprickan/skadan sitter spelar det väl ingen roll om det blir snyggt? Du ska slipa ur allt gammalt plus extra för att få epoxin/väven att fästa, dvs fasa av kanten. Glöm inte att använda rätt matta till epoxin, ej riven matta endast vävd. Börja med att lägga en matta som täcker hela hålet, sen bygg på tills du tycker du kommit upp till rätt höjd. Sätt gärna en bred tejp runt lagningen som du tar bort innan epoxin härdat, lite rinnigt. Slipa ner lite med en flex och bygg upp med förtjockad epoxi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 6 Juli , 2010 Been there, done that.. Tänk på att det måste få torka ur ordentligt. Annars finns det risk att lagningen frostsprängs i vinter.. gjorde det för mig efter att jag snabblagade förra ägarens kassa lagning. Då lagade jag dessutom med polyester och väv, vilket inte var det bästa då det inte är lika bra vidhäftningsförmåga.. men man lär sig. Nu körde jag med epoxy och väv.. efter att båten stog på land hela förra sommaren och torkade. Ingen frostsprängning efter vintern och båten klarade första provturen med glans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser