Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
xistan

Johnson 30EL -91 dör plötsligt

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Johnson 30EL -91 på min styrpulpetare som tyvärr ännu inte kommit i vattnet, men i väntan på att allt ska bli klart för sjösättning inför semestern så passar jag på att ställa frågan i forumet.

Förra säsongen hade jag en del problem med att motorn helt plötsligt lägger av emellanåt då jag är ute och åker. Den går hur bra som helst, men helt plötsligt tappar den orken och går ner i varv för att sedan dö. De flesta gånger räckte det med att vrida om nyckeln igen och den startade direkt och bara att åka vidare tills det händer igen en stund senare.

Känns lite olustigt att ge sig ut på längre turer med motorn i nuvarande skick så jag hade  inne motorn på verkstad förra sommaren, men man hittade inte något fel på den. Den startar hur bra som helst och går jämnt och fint på tomgång. Problemet verkar uppstå när den fått gå en stund med belastning.

Har försökt leta på forumet efter liknande erfarenheter men har inte hittat något särskilt, så alla tips och idéer är välkomna.

/Chrille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har troligen glömt att öppna luftskruven till tanken. Det kommer inte in luft som ersättning för det bränsle du suger ut, då blir det ett undertryck som motorn bara klarar till en viss gräns, sen är det stopp.

Trevlig sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men detta har jag kollat. Har råkat ut för detta missöde en gång och sedan dess kollar jag alltid luftskruven.

Jag har haft isär bränslepumpen för att kolla membranet och det är helt. Tändstiften är nya och ser rena och fina ut.

Fler tips mottages med tacksamhet. Funderar på om det eventuellt kan vara överhettningsskyddet som går in av någon anledning. Motorn ska ha någon form av skydd mot överhettning som ska begränsa varvtalet, men i mitt fall dör ju motorn så därför tror jag inte att det är det som är fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att byta ut gummiblåsan på bränsleslangen, den brukar kunna krångla.

Kolla även resten av bränsleslangen, kopplingen till motorn och tanken så att det inte sitter skräp någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna ge det ett försök. Slangen och blåsan har bråkat tidigare, men då mest på tomgång då det drog tjuvluft på ett ställe. I år känns slangen och blåsan ovanligt stel, kanske är en billig investering att byta denna.

Hoppas kunna få båten i sjön till helgen, så då får jag väl svar på om förra årets problem fortfarande finns, eller om motorn har självläkt under vintervilan.

Funderar allvarligt på att pensionera den gamla spisen och hänga på en ny fräsch motor istället. Hade varit trevligt att slippa lite oljud och oljerök och framförallt kunna känna sig hyggligt trygg med att motorn startar och går som den ska när man vill vara ute på havet. De få dagar man har med båtliv på ett år vill man inte tillbringa med att vara orolig och neroljad på grund av krånglande motorer.

Tack för responsen. Om det finns fler tips och idéer så mottages dessa naturligtvis med tacksamhet!

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten lägesuppdatering. Båten är nu i sjön och vi kom i alla fall hem till bryggan från sjösättning. Motorn går, men vid ett flertal tillfällen så tappar den orken och går ner i varv för att sedan varva upp igen. Denna gången dog den aldrig helt. Har inte bytt blåsa och slang, men det är ju en enkel fix att göra då båten är vid bryggan. Får testa helt enkelt.

Nu hoppas jag bara att åsk- och regnmolnen ska dra iväg så att man får komma ut på havet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa och ta bort termostaten och sedan provkör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort termostaten... Ok, är det för att se till att inte kylvattnet hindras?

Vet faktiskt inte var termostaten sitter på min motor. Någon som vet?

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du högt tryck i blåsan när motorn går ner i varvet? Om nej, då har du probklem troligen med bensinslangens anslutningar till dunk/motor, själva blåsan eller bensinpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej var termostaten sitter just på denna modell, men de brukar sitta i en fastbultad utbuktning högt uppe på motorblocket. Glöm ej ny packning när du återmonterar termostathuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående blåsan, nej, jag kan inte påstå att jag har högt tryck. Jag pumpar upp blåsan före start av motorn så den blir hård. När jag kört en stund (oavsett om motorn dör, varvar ner eller går som vanligt) så är blåsan mjuk igen. Ska den alltså vara hård hela tiden efter man har pumpat upp den?

Ursäkta dumma frågor, men man lär så länge man lever.

Ska även kolla termostaten packning. Får väl köpa på mig reservdelar i förväg innan jag börjar skruva eftersom båten nu ligger vid bryggan och man vill ogärna göra den obrukbar genom att sakna delar om nu solen skulle titta fram på semestern.

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på väg att säga att blåsan borde bli ganska hård, men blev nu lite osäker, låter kanske någon annan svara på denna fråga.

Jag har i alla fall vid flera tillfällen haft problem med anslutning till mina bränsletankar (Yamaha, början av 90-talet). Nu senast i lördags så fick jag spänna bränsleanslutningen till dunken med ett gummiband. De verkar utslitna eftr många års användning.

Hur hett är riggen när du får motorstopp ? I detta varma vädret är kanaske risken stor att motorn blir hett och man får ånglock i bensinpumpen. Då hjäpler det att fylla bensin med blåsan, men sen blir de ånglock igen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslutningarna till bränsletanken har läckt luft tidigare, men då hade jag aldrig problem när jag var ute och åkte utan bara på tomgång då motorn dog när bensinen i systemet tog slut och den sög luft i tankanslutningen. Fast jag vet inte, kanske skulle jag haft samma symptom då även när jag var ute. Den gången upptäckte jag läckaget på land före sjösättningen då motorn vägrade gå bra på tomgång.

Tänkte nog faktiskt investera i en ny slang med blåsa, och kanske även byta membranet i bränslepumpen. Har haft isär pumpen och kollat membranet och det är helt men ganska sladdrigt. Vet inte hur ett nytt membran ska se ut dock. Båda dessa är ju relativt enkla och billiga åtgärder som kanske kan hjälpa.

Härligt med detta forum och alla tips man får.Det gör båtlivet lite roligare trots en småkrånglande motor och håller hoppet vid liv på något sätt.

Riggen blir ganska varm, inte så man bränner sig men man håller ogärna på den så att säga. Fast det är mer den nedre delen av riggen, från kylvattenutsläppet på mitten och nedåt. Övre delen och motorblocket känns inte överdrivet varmt, även om jag inte direkt har kollat i år och inte heller när jag varit ute och kört. Bara efter tomgångskörning hemma i trädgården.

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppfattningen att blåsan skall vara hård är nonsens! Om vi fördjupar oss i vad blåsan gör så ser vi att den innehåller två backventiler, en in och en ut. När vi trycker ihop den så går bensinen till förgasaren, när vi släpper så bildas ett undertryck i blåsan och bensin sugs in från tanken. Att blåsan strax blir hård indikerar bara att flottörhuset är fullt och nålventilen har stängts av flottören.

När motorn går så sugs ju bensin in till vevhuset för att vidare transporteras till cylindern via en kanal. Samtidigt aktiveras motorns bensinpump som suger bensin från tanken, men att blåsan i detta läge skulle kunna vara hård är omöjligt!

Alltså, de få tryck på blåsan som eventuellt behövs förser förgasaren, och motorn startar av det och fortsätter att gå om övriga delar av motorn är rätt injusterade.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är minst EN klar fördel med gamla tvåtaktare: DE STJÄLS INTE. Vid en brygga tillhörande en sommarstugeförening i Nynäshamns skärgård är det en avgörande faktor för oss som har båten i sjön april-december.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng med det! Glad Fast det är ändå roligt om de fungerar när man vill använda dem. Kanske är därför tjuvarna låter dem vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...