Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Gocraft

Törs man ansluta en solcellspanel till en bärbar dator?

Rekommendera Poster

Jag har köpt 85 kilo segeltrimarankajak av Hobie och skulle vilja ordna en bra strömförsörjning till min netbook, men är inte klar över vilken bästa lösningen är. En solcellspanel kunde vara bra, men jag gillar inte att både behöva skaffa ett stort 12-voltsbatteri och en regulator och kanske ändå inte få in rätt ström i datorn. Datorn skall ha 12 volt men jag skulle inte bli förvånad om den pajar om den istället får 12,5 eller 13 volt. Jag är inte ens säker på att datorn klarar sig för att jag använder en apparat som omvandlar ström från 12-voltskällor till lägre spänningar, inklusive 12 volt. Jag umgås med lite vanskliga idéer om att täcka över en större eller mindre del av solcellspanelen med något mer eller mindre transparent för att få en lagom ström direkt in i datorn utan att ha 12-voltsbatterier och regulatorer mm emellan. Finns det en chans att jag fixar detta om jag använder en multimeter och håller koll på att den infallande solstrålningen inte av ett eller annat skäl tilltar, eller kommer jag förstöra min dator? Finns det någon som har någon bättre idé om hur man håller sig med 12-voltsström långt ute i skärgården utan att behöva en massa tung och otymplig utrustning eller behöva ligga i dyra gästhamnar var och varannan dag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att täcka över solcellen kan du glömma direkt, utspänningen är inte proportionell mot den belysta ytan. Du blandar lite med enheterna vad gäller spänning(Volt) och ström (Ampere). Om du vet att datorn ska ha 12V (låter lite i mina öron, men jag är ingen expert på netbooks) så har jag mycket svårt att tro att den skulle gå sönder av att få 13V. Ett obelastat batteri, inklusive det i datorn, kommer att ha en högre spännning än 12V även om det är märkt med 12V. Mitt tips är att du skaffar en lämplig solcell med regulator och kopplar det till ett mindre batteri. Då får du ström även om solen går i moln en stund.

Senast ändrad av Maximarcus | 05 juli 2010 | 14:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En solcell ger häftigt olika utspänning om det  råkar gå förbi ett moln, vinkel mot solen, skuggan av ett löv etc. Så det behövs någon form av stabilisering. Men kanske inte ett bilbatteri. Finns ju smidigare mindre 12V blyackar till motorcyklar. Borde kunna fungera som ryckutjämnare till en solcell.

Det låter vanskligt att jaga med multimeter och täcka över solcellen delvis. Måste väl passas med några sekunders mellanrum om det är molnigt och då hinner man ju inte titta på det som står på datorskärmen.

Och helt riktigt. 12V från ett blybatteri är ju vadsomhelst mellan 11-13.5 eller t o m 14 V. Det tycker inte en 12V dator om alls. Någon sorts omvandlare behövs.

Tyvärr, det blir en del tung och otymplig utrustning. Om du inte kan klara dig med batteriet i datorn och ladda det typ varannan dag när man passerar 220V?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att köpa datorsladdar med en bilkontakt i ena änden - http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=500309 . Dessa bör rimligen ha en inbyggd regulator, eftersom bilar i ännu högre grad än bilbatterier kan leverera en högst ojämn ström. Så kanske kan jag pröva att koppla ihop solpanelen och datorn med en sådan sladd? Det borde åtminstone innebära att toleransen för variationer i ström och spänning stiger en hel del. Och så pajar kanske den enheten snarare än datorn om solcellspanelen krämar på för bra.

Ett mindre blybatteri är en tanke, men jag tycker att det är synd att jag alls skall behöva gå omvägen över ett blybatteri när min dator rymmer ett utmärkt bra batteri som är mycket smidigare och lättare i förhållande till sin laddningsförmåga och inte kräver lika kinkig omvårdnad som ett blybatteri. Varför kan man inte att köpa ett ”fritidsbatteri” som är baserat på litiumjoner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns minst ett par lösningar.

1. skaffa en billig solcellsregulator, ett smidigt mc-batteri och en spänningsregulator till PC'n (från 12V). Clas Ohlson har datorregulatorer med variabel utspänning och ett antal kontaktdon. Solcellregulatorn är helt anpassad för blyceller och känner inte igen sig om du inte har ett 12V blybatteri i ena ändan. Laddspänningen är 14.4V ut till batteriet har jag för mig. Det tål datorregulatorn även om du använder den samtidigt som solen skiner. Du slipper dessutom ha datorn kopplad hela tiden.

2. Försök med en datorregulator anpassad för 12V laddning av datorn kopplad direkt till solcellen. Enkelt och det ska funka. 

Det där med att täcka över solcellen kan du glömma helt.

Senast ändrad av Linmajon | 06 juli 2010 | 21:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...