Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
StefanJo

Aquador Läckande Bensintank

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Aquador 26 från 2003 med bensinmotor och med en läckande bensintank. Det är förmodligen en svets som inte är tät och bensinen rinner ner i kölsvinet! Med Mycket Stor Brandfara som följd!

Jag har varit i kontakt med Bella Boats men varvet vill inte ta något som helst ansvar utan hittade ett antal ursäkter.

Man trodde ju att Aquador var är ett kvalitetsmärke och att man har ett goodwill konto så man kunde lösa den här typen av problem för att undvika en brand eller explosion.

Är det någon mer som har haft problem med läckande bensintankar på Aquadorbåtar?

/stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan,

Såg inte din fråga förrän nu. Har inte hört talas om detta problem tidigare, inte heller på andra båtmodeller. Borde ju vara ovanligt... (livsfarligt).

Berätta gärna mer om felet. Hur länge har du haft båten? Fanns felet när du köpte båten? Vilka ursäkter är det Bella hittat? 

Vad säger försäkringsbolaget?

Berätta gärna mer om hur det går för dig. Går tanken att täta utan att montera isär hela båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom ihåg häromdagen att jag faktiskt läst om ett liknande problem. En helt ny Uttern D66 där bensintanken visade sig läcka rejält redan vid första tankningen, våren 2008. Köparen skriver drygt ett år senare att han fick båten 100% fixad av tillverkaren:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=225078

(ett tips till andra som vill hitta gamla trådar i detta forum är att använda Google -- då går det att söka på t ex bensintank läcker reparation site:maringuiden.se)

Fast det är ju stor skillnad om bränsletanken plötsligt börjar läcka efter 5-6 år... Då är det kanske istället försäkringsbolaget som ska betala?

Som sagt: berätta gärna mer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om du har haft båten i hela dess liv men kan det vara så att tidigare ägare kört i mycket grov sjö och därmed orsakat spickbildning vid svetsar? Är tanken av aluminium är det desto vanligare med att det uppstår små hål pga korrosion.

Att Bella boats inte vill ta ansvar förstår jag då det är en fritidsbåt. Dvs det finns stor risk för att något händer med vanligtvis outbildade båtförare, grundstötningar, brister i skötsel och underhåll etc. etc. Båten är ju heller inte ny och man kanske aldrig har haft liknande problem tidigare vilket leder dem att tro att det finna andra orsaker än fabrikationsfel.

Mvh Jerhed

Senast ändrad av Jerhed | 27 juli 2010 | 13:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det är tanken som läcker ?? // mvh Mark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onekligen bra fråga -- det verkar troligare att det är en slang som läcker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stefan,

Hur har det gått?

Är läckan reparerad?

Var det tanken eller en slang som läckte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...