Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
petelars

Spinnackersegling

Rekommendera Poster

Hej

Har en Havsfidra med rullgenua på peke och inre förstag på orginalinfästningen. Nu har jag funderat på spinnacker och undrar hur jag ska rigga detta. På framsidan av masten sitter en ögla, som jag misstänker är till för spinnbom.

Är det någon av er fidraseglare, som kör med spinnacker?

Hur stor spinnacker skall man ha och hur lång bom?

Tacksam för tips och bilder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt sailguide har Havsfidran en spinnaker på 30 kvadrat. Bommen skall vara lika lång som måttet mellan förstagsinfästningen och mastfoten; = FB alt SPL. Detta är SRS-måttet. Jag tittade på SRS/SweLYS, men där fanns inte Havsfidran med, så jag gissar att du kan fuska lite och ta en längre bom om du vill?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju som skrivet ett inre förstag och en rulle ute på peket ca 1 m föröver. Skall jag då ta bommen till rullens infästning eller vad är optimalt?

Havsfidran har ju mastheadrigg, med rullgenoan fäst uppe i masttoppen. Var sätter man då blocket till spinnackerfallet?

Det finns en ledig skiva i toppen, skall man använda den eller ska man ha fallet utanpå masten, med ett block i toppen?

Se bild: http://2.bp.blogspot.com/_5v64K4atA84/SHZb0swrndI/AAAAAAAAAno/btvbIeXUFb0/s1600-h/IMG_2049.JPG

Senast ändrad av petelars | 06 juli 2010 | 13:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lång bom du vill ha styrs ju lite av seglet i fråga och är heller inget som är superviktigt att det blir på cm rätt.

Sitter trissan i masten så att det funkar med ett spinnfall är det väl bara att köra på den, annars är det ju inte så svårt att hänga dit ett block?

Senast ändrad av JonasP | 07 juli 2010 | 20:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fallet skall sitta ovan/för om förstaget så att det går fritt där.
Dvs där du har en antenn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att spinnakern inte alltid står rakt fram, i synnerhet när du tar ner den. Därför är det nog bättre att ha ett block i masttoppen än att låta fallet gå via en trissa där det kan kärva när du tar ner den. Inte så kul att inte få ner spinnakern när land närmar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att du SKA ha fallet i ett svirvlande block i masttoppen. Om du inte tycker om att klättra/åka båtsmansstol! Det inte så kul om vinden kantrar och du vill ta ner blåsan snabbt och det har kinkat i masttoppen! Kan bli riktigt farligt till och med. Den extra skivan i masttoppen är nog avsedd för dubbla försegelfall vilket var ganska vanligt förr, innan rullgenuan blev poppis. Man hade dubbla förstag och kunde sätta ett nytt segel i lä bakom det man seglade på. Sen har jag sett fidror med dubbla försegel. Typ klyvare och fock. Men då sitter ju fallen innanför sina respektive förstag.

Senast ändrad av Janken | 09 juli 2010 | 17:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...