Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
min-fantasi-fixar-det-mesta

Flipper 630 DC bra som förstabåt?

Rekommendera Poster

Tjenare!

Ny medlem på Maringuiden. Bor i Borgholm på Öland men har aldrig ägt en båt tidigare mer än en gummibåt med åror som barn. Nu när jag blivit stor o vuxen så tänkte jag skaffa mig en motorbåt o har sneglat lite på Flipper 630 DC. Någon som har några åsikter om nämnda båt... bra eller dåligt val?

Har inga planer på att göra någon jorden runt omsegling med båten utan tänkte mest hålla mig i Kalmarsund vid lugnt o fint väder. Ev ta mig en avstickare till Gotland vid medvind o ev ta mig både uppåt o nedåt utmed ostkusten. Är simkunnig för övrigt. :-)

Njut av den underbara sommaren men ett trevligt svar på mitt inlägg vore också roligt!

Ha en bra dag på stranden!

// Ölänningen AKA min-fantasi-fixar-det-mesta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt andra inlägg på forumet...

Ingen har svarat för att ingen som har en 630 DC läst den och kan ge dig feed-back på ditt val, alternativt orkar ingen av de 127 individer som läst tråden svara.

Som första båt, bör du enligt mig börja med en mindre styrpulpet i ett år, så du lär dig köra båt, med allt vad det innebär. Att sen åka till Gotland utan någon som helst båterfarenhet, är mer än riskfyllt. Borderline idotiskt i själva verket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper 630 är inget dåligt val. Där du har tänkt att åka kan det gå lite sjö och jag rekomenderar då åtminståne en 6m båt. Flippern har fina sjöegenskaper och du bör klara av den fast du inte haft båt tidigare den är relativt okomplicerad men ändå hyfsad rejäl. Så leta upp en i närheten och provkör det är enda rätta sen vet du om det är rätt eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara du eller har ni barn?

Jag var på väg å köpa flippern men fasnade för Bellan isället då den vart barnvänligare att komma i och ur båten.

men annars så tror jag att det är en kanon båt för dina ändamål.bra i sjön relativt enkel att handha.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första båt var en Flipper 630 DC, tyckte den var lätt att hantera och hade bra sjögång för sin storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror kanske att problemet med att svara på din fråga är att du berättar väldigt lite om dig själv och vad du ska ha båten till...

Nybörjare Borgholm kanske åka ända till Gotland...

Men vad har du tänkt göra mer med båten? Fiska? Sova över? Köra fort? Ragga brudar? Sola och bada? Ta med kompisar för att grilla och festa? Fågelskåda?

Eftersom du bor på Öland, med havet nära runt om ändå, så tror jag att du tröttnar fort på båten om du inte ska ha den till något annat än att åka båt.

En nackdel med DC är att det är svårare att lasta ombord packning och lägga till, än med en styrpulpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min förra båt var en Flipper 630 DC med en Yamaha 150 HPDI ( 40 knop)

Jag var helt såld på den (och är det nog fortfarande) men uppgången till fördäck är svårare än på Ryds 620 DC eller Yamarin 64 DC

Flipper'n har heller ingen pulpit på fördäck vilket frugan jämt klagade på.
Å andra sidan kunde hon bre ut sig hur som helst för att sola

Kolla upp sprickor i motorbrunnen vid akterbrädan. Jag har sett många som har det

Flippern är trängre i sittbrunnen än vad Ryds'en och Yamarinen är.

Yamarinen är oslagbar i den storleksklassen med sittplatser i sittbrunnen

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla även på Bella 620DC....

Vi är super nöjda med

Lätt att gå från för till akter tack vare bred trappa ner i sittbrunnen,samt bra pulpit vilket gör det enkelt att hoppa iland eller hoppa ombord.

väldigt bra badbrygga i två etapper.

Stor u-soffa.

Enda lilla minuset: lite för liten ruff,men funka enstaka övernattningar.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...