Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
retep30

Sen laddning AD41

Rekommendera Poster

När jag startar motorn står varvräknaren på 0 och voltmetern reagerar inte heller. När jag varavar upp till 2500 varv vaknar varvräknaren till liv och voltmetern hoppar upp till 14,4 V.

Min egen analys är att laddningen inte kommer igång förrän jag får höga varv på motorn.

Men varför vaknar inte varvräknaren direkt?

Är det någon som känner igen symtomen, och går det att åtgärda?

/ Peter



Senast ändrad av retep30 | 05 juli 2010 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Är precis samma sak med min dieselmotor, en Bukh DV 48. Får inte varvräknaren eller laddmätaren att fungera förrän motorn når ca 2000 varv, sen fungerar instrumenten fint. Ser inte detta som ett större bekymmer det funkar ju bara man varvar lite. Tror att det sitter nåt laddningsrelä som behöver en extra puff från generatorn för att få igång instrumenten, det tror jag är orsaken.

Mvh Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Eftersom det är diesel så har man väl varvräknaren kopplad till en generator med särskilt uttag för varvräknare och då fungerar inte varvräknaren förrän generatorn magnetiserar och därför kommer både varv och volt samtidgt. Du bör nog avhjälpa felet. Förr eller senare så börjar den inte ladda alls och i värsta fall befinner Du Dig långt fråm hemmahamnen....

Skulle tro att generatorn i sin helhet börjar bli dålig, den klarar inte att magnetisera sig själv förrän den kommer upp i varv. Ev dåliga kablar från tändning till generator men jag tror på det förstnämda. Min teori.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, man lär sig något nytt varje dag :-)

Följdfråga:

Generatorn behöver snurra fortare än förra sommaren när det fungerade bra. Är det ett slitage som är vanligt och går det att fixa med annat än att köpa ny generator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt talar för att det är magnetiseringskabeln som inte förser fältlindningarna med magnetiseringsspänning. Det är kabeln som kommer från startnyckeln och går till 61 på generatorn, kolla anslutningarna.

Det är ju en ghenerator du har och inte en dynamo, för en dynamo har pemanentmagneter men en generator har lindningar som ska tillverka elektromagneter av järnklumparna inuti generatorn. Generatorn måste alltså ha spänning till fältlindningarna för att komma igång med laddningen.

Trevlig sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... tack för förklaringen!

Det kan alltså vara dåliga anslutningar (spänningsfall) som gör att den kommer igång sent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men risken finns att lampan inte är den ätta, om den blivit bytt så kanske den har fått ett annat watt-tal, och då blir förhållandet fel. Kolla med din verkstadshandbok vad det ska vara för lampa där. Om den är rätt så är det sannolikt att det är spänningsfallet i kabel eller anslutningar som ger fördröjd laddning.

Lycka till.

PS, visst kan det även vara fel i laddningsregulatorn.

Du har inte uppgivit vilken sorts motor eller generator du har, det hade underlättat felsökningen. Normalt är inte en laddningsregulator dyr, så byt den om inte annat hjälper.

DS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...