Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Fafnesbane

Nanny 28hk?

Rekommendera Poster

Kan någon undervisa mig vad gäller driftssäkerheten på en Nanny 28hk, sittandes i en Norlin 33. Ett och annat inlägg angående båten är också välkommet.

Vänligen:

Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tor att just den Norlin 33:an du menar inte är som alla andra, det är mer att betrakta som ett one-offbygge. Men Peter Norlin har koll på vad han gör, så den seglar säkert bra. Det är väl en gammal 3/4-tonnare, så det är säkert stort försegel som gäller. 

Motorn i båten i fråga (Nanni med i) är gammal och där är tillgången på delar och hur det enskilda exemplaret av motorn är skött som gäller.

Är du osäker, åk fört och kolla om båten känns bra, ta sedan med en besiktningsman som kan bedöma skicket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaret! Jag skall absolut ta med en besiktningsman! Motorerna är alltid en risk! Jag har inte läst något tidigare om Nanny, men det verkar inte vara av låg kvalité. Jag har dock fått mycket goda tankar om Yanmar, under alla timmar av surfande i jakten efter segelbåt! Mycket sällan har folk i allmänhet behövt åtgärda någonting annat än undcerhållsarbete på dessa motorer. Däremot så har tankarna mörknat vad gäller Penta. Det är inte lätt att hitta en lämplig båt. Det är alltid något som brister.

MVH:

Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kör själv med en liten Nanni 2.40HE (10hk). Inga problem mer än det vanliga när motorn fått många år på nacken.

Nanni är i grunden Kubota som konverteras till marin version i Frankrike. Kubota är nog en av de största tillverkarna av dieselmotorer i världen och har gott rykte vad jag har hört.

/ ChrisE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...