Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
alex_smuggler

Rak fyra till v8a??

Rekommendera Poster

Tja har tröttnat på min raka fyran i min smuggler 18 och vill byta upp mig till v8a... har en aq151 med 290drev nu vad finns det för v8or som passar på det drevet eller det kanske inte finns??  i så fall vad är det som lämpar sig bäst på v8 fronten??

 

 

//Alex



Senast ändrad av alex_smuggler | 05 juli 2010 | 15:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på V 8-or(har iofs haft en Ockelbo med en V8-a i) men om du inte ska köra ut avgaserna direkt genom akterspegeln så behövs nog en ny sköld med dubbla bockhorn, skulle tro att du även behöver byta utv. på drevet.

Blir nog enklare ( och billigare ) att köpa ett beg drev som är avsett för V8.

Vad du ska skaffa för motor överlåter jag åt andra här på forat att rekomendera.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog funderat på dra ut om rakt genom akterspegeln men annars det går väll att bara skruva på ett bockhorn från v8 på den skölden jag har??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Penta sålde både smalblock och bigblock V8:or parade med 290 drevet.Tex Aq271 såldes med antingen single propp (utv 1.61:1) eller DP (utv 1.95:1).Har du original på nu så har du troligen utv 2.15:1,så vid ett motorbyte bör du nog byta utväxling i drevet.Bockhorn för V8 till drevet bör finnas begagnat på tex Blocket.Det viktiga med motorn är att struten med rätt antal splines på utgående axel passar på ett 290 drev.

//Erik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bockhornet till V8- motorerna passar utan problem på skölden. Du måste byta utväxling i drevet, eller hitta en undre växel med rätt utväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Volvo penta V8 med ett 290DP drev, den heter VP 570 och är ifrån 1994, om du vill köpa nytt så kan du kolla med hansen marine, tror ev dom har ngn motor som kan tänkas passa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort viktskillnaden! AQ 151'an väger ca 250 kg med drev, En AQ271 ca 400 kg, din båt är inte så bred akter över, kommer ligga djupare i aktern och sätta sig mer innan den planar. En V6'a väger runt 350kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej så det finns lite att tänka på inte minst vikten och rakar rör är nog ingen höjdare med tanke på att båten lär bli låg i bak och avgasen väldigt nära vattnet.. och det med v6 har slagit mig också men är ju ändå bara 50kg som skilljer. men iofs om jag inte ska ha raka för så spelar det ju ingen roll.. tror ni den kommer ligga galet i vattnet med tung v8??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den kommer att ligga lågt i vattnet är lätt att kolla, lasta 150-200 kg över motorn och se själv.

Det finns massor med begagnade v8:or, kompletta med 290 drev, rätt utväxling och kylning, bulthålen passar och ryckutjämnaren har rätt splines. Köp en komplett och spara tid och jobb. Ska du sälja din motor är den kanske enklare att sälja med drev.                      Jag bytte motor i en 21 fotare, visserligen v8:a till v8:a men jag bytte även drev och fick povertrim på köpet.

Lycka till..

Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej får kolla lite vad som finns att erbjuda.. det som är synd är att drevet är i bra skick och har redan powertrim.. Betäckningen på motorn jag ska jaga är väll AQ271??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

AQ271 var bara ett exempel på VP V-8. Om går in på Drevias hemsida eller Volvo Pentas och söker i respektive motordata bas så ser du vilka motorer som tillverkats.Ska du slippa massa plast jobb alt adaptrar så håll dig till dom som har ett 290 drev.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara att man håller koll efter penta v8or.. är det någon som vet någon annan som har stoppat vi stor tung v8 i liten smuggler 18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...