alex_smuggler 0 Postad 4 Juli , 2010 Tja har tröttnat på min raka fyran i min smuggler 18 och vill byta upp mig till v8a... har en aq151 med 290drev nu vad finns det för v8or som passar på det drevet eller det kanske inte finns?? i så fall vad är det som lämpar sig bäst på v8 fronten?? //Alex Senast ändrad av alex_smuggler | 05 juli 2010 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alex_smuggler 0 Postad 5 Juli , 2010 Ingen som har lite koll på den här fonten??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 5 Juli , 2010 Är ingen expert på V 8-or(har iofs haft en Ockelbo med en V8-a i) men om du inte ska köra ut avgaserna direkt genom akterspegeln så behövs nog en ny sköld med dubbla bockhorn, skulle tro att du även behöver byta utv. på drevet. Blir nog enklare ( och billigare ) att köpa ett beg drev som är avsett för V8. Vad du ska skaffa för motor överlåter jag åt andra här på forat att rekomendera. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alex_smuggler 0 Postad 5 Juli , 2010 Har nog funderat på dra ut om rakt genom akterspegeln men annars det går väll att bara skruva på ett bockhorn från v8 på den skölden jag har?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 5 Juli , 2010 Hej. Penta sålde både smalblock och bigblock V8:or parade med 290 drevet.Tex Aq271 såldes med antingen single propp (utv 1.61:1) eller DP (utv 1.95:1).Har du original på nu så har du troligen utv 2.15:1,så vid ett motorbyte bör du nog byta utväxling i drevet.Bockhorn för V8 till drevet bör finnas begagnat på tex Blocket.Det viktiga med motorn är att struten med rätt antal splines på utgående axel passar på ett 290 drev. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 5 Juli , 2010 Bockhornet till V8- motorerna passar utan problem på skölden. Du måste byta utväxling i drevet, eller hitta en undre växel med rätt utväxling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ski_extreme 0 Postad 5 Juli , 2010 Har en Volvo penta V8 med ett 290DP drev, den heter VP 570 och är ifrån 1994, om du vill köpa nytt så kan du kolla med hansen marine, tror ev dom har ngn motor som kan tänkas passa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 5 Juli , 2010 Glöm inte bort viktskillnaden! AQ 151'an väger ca 250 kg med drev, En AQ271 ca 400 kg, din båt är inte så bred akter över, kommer ligga djupare i aktern och sätta sig mer innan den planar. En V6'a väger runt 350kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alex_smuggler 0 Postad 5 Juli , 2010 Okej så det finns lite att tänka på inte minst vikten och rakar rör är nog ingen höjdare med tanke på att båten lär bli låg i bak och avgasen väldigt nära vattnet.. och det med v6 har slagit mig också men är ju ändå bara 50kg som skilljer. men iofs om jag inte ska ha raka för så spelar det ju ingen roll.. tror ni den kommer ligga galet i vattnet med tung v8?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DC_21 0 Postad 6 Juli , 2010 Om den kommer att ligga lågt i vattnet är lätt att kolla, lasta 150-200 kg över motorn och se själv. Det finns massor med begagnade v8:or, kompletta med 290 drev, rätt utväxling och kylning, bulthålen passar och ryckutjämnaren har rätt splines. Köp en komplett och spara tid och jobb. Ska du sälja din motor är den kanske enklare att sälja med drev. Jag bytte motor i en 21 fotare, visserligen v8:a till v8:a men jag bytte även drev och fick povertrim på köpet. Lycka till.. Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alex_smuggler 0 Postad 6 Juli , 2010 okej får kolla lite vad som finns att erbjuda.. det som är synd är att drevet är i bra skick och har redan powertrim.. Betäckningen på motorn jag ska jaga är väll AQ271?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 6 Juli , 2010 Hej. AQ271 var bara ett exempel på VP V-8. Om går in på Drevias hemsida eller Volvo Pentas och söker i respektive motordata bas så ser du vilka motorer som tillverkats.Ska du slippa massa plast jobb alt adaptrar så håll dig till dom som har ett 290 drev. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alex_smuggler 0 Postad 7 Juli , 2010 bara att man håller koll efter penta v8or.. är det någon som vet någon annan som har stoppat vi stor tung v8 i liten smuggler 18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser