Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
jonizen

Evinrude 40 hk -73 drar mycket bensin!

Rekommendera Poster

Hej, har en evinrude 40 hk -73 som drar otroligt mycket bensin, dår jag för de mesta mekar med bilar kan ja inte mycket om båtmotorer.

 

efter förra testkörningen åkte vi ca 2.3 mil varav vi brände ca 25 L bensin. Snabbräknat får jag det till att den drar ca 2/L per nautisk mil/ Sjömil. Detta känns sjukt då jag aldrig gasade utan lågg mest på low och gled.

Motorn gör nog heller inte mer än ca 10 knop, på fullgas, vilket känns snålt på en Ryds Hajen med trimplan.

 

de känns ju som att denna motorn borde läcka eller skicka ut mycket bensin via avgaserna, och det ser ut som avgaserna när man kollar på baksidan på båten.

precis som på bilar finns de väl, ett schema man börjar följa? så någon som har lite tips och förslag på orsak?

 

antar att folk kommer säga, Stift, tändkablar, och de är nytt, dock fick jag en ide om att tändstiften kanske är fel model? Låter de sannoligt? har nu en 30 L tank jag använder, kan handpumpen eller något sådant tjuvläcka eller så? har inte fått några indikationer om läkage dock.

 

som sagt skulle vara skönt med litet schema vad jag ska kolla!

 

MVH

Jonizen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var ute och kollade stiften och dem var ju svarta så in i tusan... kollade också stiftens modell de står 7bps men tror det ska vara 6bps. Om det är till någon hjälp.

 

Mvh

Jonizen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde dra ca 20 l/tim på maxgas och mitt i rekomenderade varvtalsområdet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej och vad säger det då? vad blir de per nautisk mil? :)

 

mvh

jonizen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att jag har i 7bs, inte som jag skrev tidigare bps och de ska vara enligt handbok 6bs. detta måste ju också göra en del med fel stift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur fort båten går. Med bara 10 knop blir det ju 20/10 dvs 2 l/sjömil.

Men går båten verkligen så sakta och är varvtalet rätt och propellern hel. Hur mäter du fart och väg? Har du GPS?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja men båten går ju inte fort, problemet är ju att min yamaha 3,5 HK reservmotor kör bårten lika snabbt på fullgas precis som evinrudern.

10 knop är bara en uppskattning, de är väl säkert inte ens det. propellern är hel och ser ut att vara i bra skick.

i nuläget har jag inte gps, då det var en testkörning med motorn. men det går givetvis att ordna, när de gäller varvtalet varvar den aldrig ut som den ska, den vill ibland öka lite för att sedan sjunka, kan ju säga det igen, båtern planar inte ens med trimplan på båten...

 

men tack för ditt svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och kollar på en handbok för motorn och kan så utläsa, Test wheel recommendations Engien rpm 4,500 rpm, menar dem då där jag har som mest drag och min 40 hk eller är de full varv?

 

nu såg jag också en annan sak, enligt denna gamla boken ska de vara b7s stift i, men kollar man på en sida på nätet är de andra stift nu, boken hänvisar till J6C champion stift, och enligt manualen blir det då b7s, men enligt denna sidan, http://www.ngk.se/templates/ngkCross.aspx?id=131

 

och enligt denna sidan ska jag ha j4j http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1973/40304D 1973/CYLINDER & CRANKCASE/parts.html

 

alltså b7s...

 

så ska jag ha b6s istället! blir inte klock på om ja då har rätt stift eller inte..



Senast ändrad av jonizen | 04 juli 2010 | 23:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 20a Johnson från -90 ska arbeta mellan 4500-5500varv/min. Man väljer då propeller så båten med lätt last ligger i övre delen av varvtalet så orkar båten plana även när man har svärmor med.

I ditt fall kanske dom menar att du på maxvarv bör ligga runt 4500rpm.

Om du har ena eller andra typen av stift som du visar har mindre betydelse för att få upp farten. Men har du för kalla stift sotar dom igen efter ett tag.

Men för att veta varvtal får du försöka mäta det. Gissa är svårt och osäkert, men du antyder att den går väldigt taskigt och då finns det anledning att kolla kompressionen och tändningen till att börja med.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn verkligen på alla cylindrar?  Är något tändstift blött om du kollar efter att ha kört?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för infon!

 

Jag ska i morgon ta ner svänghjulet för att kolla tändningen och kolla brytare, för att sedan kolla förgasaren, jag får känslan att den flödar som fan och all bensin rinner rakt ner i vevhuset..

 

får jag fråga hur många knop din 20a gör? Har dock ingen varvmätare i båten, kan man köpa en biltema mätare tillfäligt, då jag snart ska göra om hela panelen i båten och koppla in?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja de är ju bara 2 så den går väl inte annars? och den går jätte bra och stabillt på tomgång. har ju så jag kan köra spaken bakåt på low och framåt FAST och på lov och i mitten start går den kanon..

den är svarta och blöta så dem får för mycket bränsle väldigt mycket..

 

tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan motorn gå även med ett bortfall på ena cylindern, men den går ju inte särskilt bra.  Choken har inte hakat upp sig eller så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är inget proffs alls men att missa att den går på en cylinder utan att märka de känns omöjligt :) nej den verkar gå bra på cylindrarna mer att den inte vill upp i varv. går den med choken i? manuella choken var inte i dock kan ju ifs automaen hängt sig, men de tror ja inte

 

men ska givetvis kolla upp det!

 

tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är något fel på din motor. Den verkar ju gå bra och om du nu bara maxar 10 knop med den på fullgas så är 2,4 mil relativt mkt på 25 liter. Dom där motorerna är inte bränslesnåla precis.

Angående varvrtalet så kommer du ligga lågt, eftersom båten går såpass långsamt. Ett tips är ju att inte ligga på fullgas, om du nu gör det.

Men motorn går bra? varm som kall? och på alla varvtal?

Om det visar säg att den nu drar för mcyket soppa iaf,så får du börjapilla med förgasar inställingar, bränslenål  o flottören brukar va varnliga bränsle problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försöker inte vara otrevlig här, men har du läst allt jag skrivit? i vilket fall uppdaterar jag dig här, mina stift är kolsvarta, riktigt svarta vilket betyder iaf på bilar och mopeder att den får jävligt mycket bränsle. baksidan på båten indikerar att mycket oförbränd soppa åker ut.

 

att en båt skulle dra 25l på 2.2 vanliga mil är ju löjligt. och då åkte vi mer eller mindre på slow och start och båten gör väl kanske melan 1-3 knop, så bara för att den är från 73 så skulle de vara respektabelt? nej de köper jag inte.

som jag sa tidigare motorn vill mer tror inte vi är på mer än 2000 varv när jag kör på fullt. så jag ska nöja mig med att ha en motor jag inte kan köra på fullgas, och vara nöjd när den på omgång drar som sagt 25 l på 2.2 vanliga mil...?

 

givetvis ska jag börja pilla på den, och vad jag egentligen efterfrågade var ju precis vad ska jag börja med, vanliga fel som ger samma följder, inte ett, du ska vara nöjd och din motor är inte konstig, jag vet att motorn inte går som den ska om ja inte kan plana en hajen med trimplan och 40 hk är något väldigt fel och med tanke på förbrukningen..

 

för att förstärka min poäng, min polare hade en liknande båt dock vet ja inte märke men 4.95 och 1.95 bred men en liknande båtmotor 40 hk evinruder. den både planade och gick som fan, den drar mer en en 4 taktare och en ny 2 taktare, hej det visste vi ju alla från början men att den dricker som en törstig traktor på tomgång..

 

hoppas inte jag förolämpade dig eller på något sätt fick dig irriterad, inte min asvsikt men som sagt, jag vet att de är fel, men vill hitta felet, så vad är en möjlig orsak till fenomenet?

 

mvh jonizen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha nej då, lugnt Jonizen var jag som varit lite slarvig med at läsa inlägg som dom andra gjort. Precis borde absolut plana med en ryds hajen, och om ni inte körde fullgas så är det naturligtvis på tok förhög bränsleförbrukning.

Men då varvar den ju absolut inte ut, vilket är du borde förstå direkt. Handpumpen har inget o göra med det. Det kan vara somsagt din förgasare. Jag tycker du ska börja där. Din motor får för lite bensin, och kommer bara kunna gå på låga varv därav svart stift.

lycka till med rismotorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska självklart vara för mkt soppa o inte för lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att den inte varvar ut är precis vad jag har fastslagit de första jag gjorde i mitt första inlägg. att de inte skulle vara fel på handpumpen är de faktiskt många som påstår att de kan vara, om den nu skulle läcka, och dra kyvluft, har vi ett möjligt fenomen.

så jag borde inte kontrollera tändningen först? tändningen är ju första steget att veta att den inte tänder försent och skickar soppa rakt ut? att förgasarn är fel på är troligt, men då säger jag, bensinpumpen? de är inte så att den skövlarrr in bensin rakt ner i vevhuset då?

min motor som tidare nämst verkar vara dränkt i soppa därav problemet att varva ut.

 

rismotorn?

jag säger inget mer till experten.. suck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte särskiltsvårt o upptäcka läkage i handpumpen. Jag hänger inte med här, så du menar att ni var ute på en tur o körde i 1-3 knop i 2,3 mil?? så ni var alltså ute i ungefär 5-20 timmar och puttrade. så kan man också göraCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jasså? haha tillåt mig små le. midsommar afton, hade ingen anledning att köra fortare med polaren och 2 fina brudar i båten, jag bor i jönköping, inte stockholm så vi åker i vättern och la oss vid vätterstranden för att sedan åka mot bankeryd domsand som är riktigt fint på sommaren.

 

så för att hjälpa dig med huvudräkningen blir de alltså, 3 knop = 5,4 km/h / på 22km

 

blir ju då 4 timmars färd. och de kostad mig 25 l ca, och därav tyckte jag att ditt påstående om att motorn är hel är fel, nä du phillee du borde nog lägga mer tid på att din 91 50 hk inte ligger i vattenet för du inte riktigt visste hur man gjorde när man höjer akterspegeln.

 

ironin är kuslig.

 

så seriöst, skriv inte mer i denna tråden, dra ett GB istället om du vill fortsätta, med din expertis.

 

jonizen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag söjer åt stockholms vägnar..

ja ska fortsätta meka min nissan skyline GTR R34 på 670 hk, och min skralltiga motor no problem :) vi säger så om du mår bättre av det, lämna trådenm och skicka ett gb om du måste fortsätta göra bort dig.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phille och Jonizen,

Ni bör båda fundera på vad ni skriver. Er diskusion har ju inte precis fört saken framåt.
Ni har båda haft en mycket trevligare ton i tidgare inlägg, så det får väl ses som en engångsföreteelse.

Om NGK rekommenderar B7S skulle jag köra med dessa. Värmetalen för NGK och Champion behöver inte vara detsamma. Jag har så dåliga erfarenheter av Championstift att jag bestämt mig att alltid byta till NGK.

En båt med en lite större 2-T som inte kommer upp i plan drar kopiösa mängder bränsle per distans, speciellt om farten är sådan att båten drar upp svall. 10 liter/10 km (ca 2l/nm) är inte helt orimligt. Med båten i planingsfart dvs 17 -20 kn, bör en Hajen kunna klara sig straxt under 1l/nm dvs ungefär 5l/10km. Trimplanen bör då helst inte vara i kontakt med vattnet eftersom de bromsar.

Jag kan till del förstå Phille. Utan att vara på plats är det svårt att avgöra om något är onormalt. Många nya båtägare blir nog konfunderade när de inser att den lilla båten i bästa fall drar 10 gånger mer per vägsträcka än bilen. Att stiften är svarta måste inte vara fel. Orkar den inte upp i plan och körs med nosen i vädret så går motorn med kraftigt bränsleöverskott. Bättre då att dra ned till deplacerande fart och hålla ned vågbildningen. 4-5 kn för en Hajen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lätt båt ca 150kg. Men bara mig i gör båten ca 22 knop.Med en passagerare 20knop. Mätt med GPS. Varvtalet är ca 5200 för 22knop. Använder standardpropeller. Mätt med frekvensräknare från generatorn.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, den förstör min tråd och därav vill jag inte att han skriver i min tråd mer, problemet är inte att han har helt fel i sitt svar, det var att han inte läser något av vad jag skrivit sen dumförklarar mig.

 

jag är ny på båtar men rätt insatt i mopeder och bilar, anledningen att jag frågar från början är att precis som du säger att de inte är helt orimligt.

 

men då är vi tillbaka där igen, båten varvar aldrig upp, skulle nästan på rak arm våga säga att den inte varvar över 2000 varv på fullgas. Du skriver om båten drar upp svall? vad menar du då? En va de största frågorna som jag egentligen vill ha svar på är ju precis om det är rilmligt att 40 hk inte kan plana en ryds hajen.

som jag också påpekade innan, min vän hade en motor från nästan exat samma årtal och en båt som vägde ca 50 kg mindre, den planade och motorn gick väldigt bra.

återigen vill jag också påpeka om du inte såg att jag skrev de tidigare, man ser på bakstamen då ja nyss målade den vit, att mycket bränsle går igenom motorn och åker ut oförbränd och sätter sig där bak.

så jag kan säga till 100% att motorn inte uppför sig som den ska, att tillägga var väl när vi var ute, åkte vi en hel del på 3knop. Vi låg relativt nära land så båten låg nästan helatiden i lä.

jag vet att vi inte snackar förbrukning som en bil, då en bil har 4 hjul med lager som har en liten yta som rullar mot marken, en båt har hela undersidan i vatten som skapar friktion, jag kan hela den aspekten.

min väns båt drog soppa, men inte så mycket. Och jämför man med vår andra båt en ryds 550dc med en 03 mercury 90 hk så är de stor skillnad.

Jag kan till del förstå Phille. Utan att vara på plats är det svårt att avgöra om något är onormalt. Många nya båtägare blir nog konfunderade när de inser att den lilla båten i bästa fall drar 10 gånger mer per vägsträcka än bilen. Att stiften är svarta måste inte vara fel. Orkar den inte upp i plan och körs med nosen i vädret så går motorn med kraftigt bränsleöverskott. Bättre då att dra ned till deplacerande fart och hålla ned vågbildningen. 4-5 kn för en Hajen.

detta säger jag som jag tidigare sagt, vi låg aldrig och körde mer än på start så att säga ca 3 knop, de var inte så att vi låg på fullt och den drog jävlar utan de var bara tomgång vi snackar nu. ibland var gasen på SLOW och då gick den precis framåt, även då med samma förbrukning.

 

tack för ditt svar :)

men jag är inte helt med på det än, ska idag plocka ner svänghjulet och kolla brytarna och sen förgasaren. finns faktiskt ett litet läkage såg jag i morse.

 

skulle någon kunna svara på 2 av frågorna jag ställt?

1. om soppa pumpen är sönder och bara pumpar fullt ös rakt in i förgasaren som då flödar och bränslet sköljer ner över vevhuset, är det då möjligt med dessa symptom, eller hur skulle motorn uppföra sig?

 

är praktipen samma sak när du jämför med en cross 2-takt? om flotörren hänger sig? eller om tändningen är fel, kan de vara möjligt?

 



Senast ändrad av jonizen | 05 juli 2010 | 15:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du kan detta rätt bra själv, kolla nålventilen. Soppapumpen drivs av tryckväxlingarna i ett av vevhusen. Om membranet är trasigt så går bränsle rakt in i detta vevhus.  

Eftersom motorn saknar CDI, så bör du kunna använda en varvräknare avsedd för 4-T motorer med brytarspets och fördelare, förutsatt att varvräknaren går att koppla om till  2-cyl annars kommer den att visa halva vavrtalet, för du har väl dubbla brytarsspetsar din båtmotor?

 

Men det är enklare med en frekensräknare kopplad till växelströmsidan av generatorn, men då behöver du veta generatorns poltal.



Senast ändrad av guestsson | 05 juli 2010 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var faktiskt ute och kollade förgasaren och där verkar allt vara rätt, men nu är den rengjord iaf men flotörnålen sluter tätt och allt verkar stämma. kopplade dock bortm in automat choke då jag ändå aldrig använder den. har en manuel istället.

 

kollade även menmbaranet och fan inga sprickor och allt såg bra ut, funderar dock fortfarande på att köpa hem en ny sats med packningar för att vara säker.

måste dock ha en avdragare för att komma åt tändningen så de blir ett projekt i morgon.

 

du har helt rätt tändsystem med 2 st brytarspetsar, dock skulle ju detta inte spela någon roll räcker ju att mäta och dubbla. något jag ska titta över i morgon!

sitter också med tanken att de faktiskt kan vara powerflex reglagen som inte riktigt fungerar. Bytte ju till denna motorn för någon försökte stjäla och bröt sönder växelhuset på vår 65hk mercury.

så har satt dit ett annat reglage och nu är ju frågan om den verkligen fick reglaget att verkligen ge full gas.

 

dock är jag ändå fundersam över hur fan jag kan ha svarta stift på tomgång, så ska kolla och ställa tändningen, sen ska jag testköra igen.

 

tack så mycket för ditt svar!

 

oj missade sista!

just nu har vi plockat bort generatorn för att fixa till den då den gav knapp någon ström till batteriet...



Senast ändrad av jonizen | 05 juli 2010 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...