75magnus 1 Postad 4 Juli , 2010 Hej Jag bytte bensinmätaren i min Flipper 700 från -78. Jag fick knacka på den gamla för att få något vettigt ur den så jag köpte en från Biltema och kopplade in. Det verkade som det fungerade som det skulle från början men när jag kopplade in den hade jag halv tank ungefär. Efter tankning så visar den att det är tomt. Är det så att den inte passar min tankgivare så den helt enkelt funkar omvänt? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 4 Juli , 2010 Troligen har du en amerikansk nivågivare: VDO-typ: 0-180 ohm eller 10-180 ohm Amerikansk typ: 240-33 ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 4 Juli , 2010 Jag tror att det är orginalgivaren som sitter i. Brukar det vara den amerikanska modellen i flipperbåtar? Senast ändrad av 75magnus | 04 juli 2010 | 22:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 4 Juli , 2010 Vilket fabrikat var det på det gamla instrumentet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 5 Juli , 2010 Det stod ingenting på den gamla. Det är nog som du tror. För det hjälper väl inte att vända på plus o minus till tankgivaren? Om jag kanske kopplat fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 5 Juli , 2010 Nej, det lär inte hjälpa att koppla om, eftersom mätaren går på den strömstyrka som kommer i ledningen, oavsett vilket håll den kommer ifrån. Strömstyrkan från givaren varierar med tanknivån. Det du kan göra är att vända givaren i tanken så att maxnivå blir lägstanivå. Om du har en givare med flottör på en pinne så är det enkelt, bara att vrida hela paketet ett halvt varv och flytta flottören till andra sidan. Då kommer den att visa åt motsatt håll s a s. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 Juli , 2010 Du får bygga en ströminverterare. Kanske finns marknad för det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 Juli , 2010 Vet du vad det är för resistans i mätaren? Och är den kopplad till 12V och tankgivaren till 0V? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 5 Juli , 2010 Jag tror den är rätt inkopplad. Är det någon som har några tips på var jag kan köpa den amerikanska modellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 5 Juli , 2010 Som Monark-670 skrev: Har du en hävarmsgivare så ta ut den och vänd på hävarmen så kommer den troligen att visa rätt. Värt ett försök innan du springer och köper mer..... //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 5 Juli , 2010 Först och främst: Ta ut givaren och mät upp med multimeter vilket motstånd den ger vid tom respektive full tank. Då vet du vilken givare du har. I stället för att börja bygga om den gamla givaren så hade jag valt en ny. Jag bytte själv ut en halvkass hävarmsgivare i min båt mot en Wema/Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Vatten-branslegivare/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser