kennan423 0 Postad 4 Juli , 2010 Hej. va nere och fixade med båten och hade tänkt spola systemet och letade efter något munstycke att koppla slangen till, men hittade inget, har jag letat dåligt? kan det vara så att det är något man måste köpa extra eller? Mvh Kenny finns det någon timräknare i motorn som e standard, någon analog eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 4 Juli , 2010 Har du lyft på kåpan? / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elkenta 0 Postad 5 Juli , 2010 Hej kennan423, På min Optimax 150 så finns en plugg, som jag tror är fyrkantig, bakpå kåpan. Om du har en sån plugg? skruva bort den och passa gummipackningen som kan trilla ur. Där finner du en gänga 3/4 tror jag där skruvar du i en typ Gardena hane med utvändig gänga, kolla hemma först innan du rantar iväg och shoppar. Sedan kopplar du trädgårdsslangen och vrider på vattnet. Ett tips, gör en grenkoppling och tillverka en snutt som du kopplar till sånadär hörselkåpor och kränger på nedre delan av stöveln jag fick för mig att annars går impellern torr, kanske rinner det vatten neråt från din övre slanganslutning. (jag är lite pedant med mina motorer) Du kanske har tänkt att spola med rovan avstängd?? Lycka till /ElKenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennan423 0 Postad 6 Juli , 2010 Hej Skall ner till båten nu och kolla detta nu, båten ligger i vattnet, så jag menar att jag skall spola rent systemet med färskvatten när jag har använt båten, står att man skall göra det i boken, har tillgång till vatten och slang så varför slarva med detta, tar säkert inte lång tid, koppla på och spola medans man packar upp sakerna från båten som skall med. Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elkenta 0 Postad 7 Juli , 2010 Hej, kom på det sedan efter mitt svar att det var troligen med båten i drickat du menade! seriöst!!! /ElKenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 9 Juli , 2010 Hej! Anslutningen baktill utsida under kåpan tror ja finns på 135 o uppåt min förra 115hk hade inte denna finess. Min nya 175hk har det. Kanske för att det större kanaler som ska spolas eller nåt sånt? Smart du sa det med grenkoppling! Min servicekille förkastar de billiga spolmuffarna de svåra få tätt de lätt av kan bränna impellern han säger köp en original Mercury spolmuff (ja gjort) de har en spännanordning kostar inte så mycket tror det var runt 150kr. Timräknare finns men det måste du ha instrument gå in i boxen kolla. Köper du till SmartCraft instrument så får du detta på köpet plus en massa annan godis allt digitalt. Hade komplett sats men den sålt annars får du räkna med ca 7000kr gör ett instrument inkl kablage från motorn. Men då måste motorn vara förberedd för SmartCraft. //Havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennan423 0 Postad 13 Juli , 2010 Jag har en optimax 90 -10, det kanske är så att det inte finns på denna motor då, skall kolla baktill under kåpan. Skall köpa smartcraft så småning om, men kan man koppla egen timräknare, på min cross har jag en liten timräknare som jag dragit till tennspolen, som endast går igång när motorn är igång, skulle man kunna göra detta på optimaxen med tro? Va ute på havet på västkusten när stormen drog in, jävlar det va en ny erfarenhet, dom hade mätt upp till 24-26s/m ute på öarna, tur va att jag va 2 nm ifrån hamn när det drog in, fick köra båten rätt in i bryggan och springa ur hytten fort som fasen och greppa pollaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 14 Juli , 2010 Hej! Då tror jag att det endast är spolmuff som gäller. Har inte hört det ska sitta något uttag under kåpan men kan ha fel. Standard är det endast genom SmartCraft (i varvräknarinstrumentet) så timräknaren skulle jag koppla på en kabel som endast har spänning när du vrider nyckeln i tändningläge, enklare en gå in i motorn. Det är väl inte så ofta du vrider på tändningen utan att starta motorn gissar jag. Lycka till. //Havstulpan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser