Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
sethakan

Felsöka galvanisk korrosion hjälp

Rekommendera Poster

Min båt har i år legat i i tre månader och zinket är nästan helt borta.

Jag har haft landström max 3dygn dessutom har jag isotrafo så jag tror jag kan utesluta det, jag ligger i en vik utan genomströmning, endast flytbryggor där ingen har landström, så jag börjar med att utesluta det också.

Jag har haft ett 20tal dygn ute i år, vet inte om kanske felet är när brytarna är på, men tänkte kolla först när båten ligger still.

Jag vill alltså felsöka i min båt först men behöver hjälp.

Om jag slår av alla huvudströmbrytarna 2 motorer samt förbrukning och alla säkringar, mäter på säkringarna på förbrukningssidan, alltså där kabeln går ut till förbrukaren så får jag varierande mätvärde, från några milliampere till faktiskt några volt.

Jag förstår att det borde vara noll men det är nu jag behöver lite hjälp, hur tex mäter jag en lampa eller en pump för att se om det är den som är boven? Kan jag mäta i säkringspanelen någonstans?, på motorerna?

Jag har en multimeter med ampere tång och inte jätte mycket kunskap(dock massa vilja)

Vore tacksam med inte allt för långa svåra svar, och ber ni mig mäta någonstans så vill jag gärna veta vilker värde jag skall/skall inte ha.

PS: Har solceller nytt för i år om det är viktigt?

PS2: Bilden föreställer min säkringspanel (gammal jag vet) förbrukningsbrytare urtagen till höger uppe i bild.

 

 

 

post-10004210-1394236422,7927_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galvanisk korrosion uppstår pga att 230 V systemets jord på något sätt är ansluten till 12 V systemet. Det måste inte vara direkt det kan t.ex. ske va en laddare där 12 V sidan är ofullständigt galvaniskt skild från skyddsjord på 230 V sidan.

Du skall alltså primärt leta felet och vidta ev. skyddsåtgärder på 230 V systemet.

Att bara HA ett landströmsystem skapar inga problem med jordströmmar. Dessa kan uppstå först då landströmmen är ansluten. 

Om jordströmmen kommer in i 12 V systemet via batterijord (12 V minus) så hjälper det inte att slå av brytare på 12 V sidan eftersom dessa bryter på 12 V plussidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

a) Zinket borta på 3 mån.

B) bara 3 dagar med landström

*Kliar mig i huvet* då ska det vara en j-kla potentialskillnad om det ska vara 230V.

Bara för att utesluta 230V, (felsöka 12V är besvärligt):

1. koppla ur 230V-kabeln ur båten.

2. Mät med ohm-meter mellan motorblock/drev och skyddsjorden i kontakten på inkommande landström. Så inte nån idiot har kopplat ihop dem fast du har skyddstrafo. Ska vara oändligt motstånd.

3. Mät ev spänning på jordblecken i det uttag på bryggan du använt som landström t båten. Börja på högsta mätområdet och mät både likspänning och växelspänning. Ska vara i stort sett 0V eller 0.1-0.2 V

För att det ska vara 230V som är orsaken så behövs nog dels att mätning 2 ger 0 ohm och mätning 3 ger åtminstone ett par volt.

Mäta på 12V. Suck. :-( Mycket att välja på. Det kan vara så att någonstans trycker man ut laddströmmen från generatorn i motorblock/drev. Vete f-n var man ska börja leta dock. :-(

Börja med att kolla alla kablar du ser för avskavd isolering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste lite slarvigt, du misstänket alltså att korrosionen uppstår till följd av en ström driven från 12 V-systemet.

Har ingen stor erfarenhet av detta, men kan spekulera lite utifrån ganska goda kunskaper om el. 


För att detta skall vara möjligt för en läckström att uppstå behövs två elekroder i vattnet och en spänning mellan dessa. Mät om du kan se någon spänning mellan dreven/motorerna/ev andra elektroder. Denna spänning bör vara enklare att upptäcka med båten på land så att dreven/elekroderna blir isolerade från varandra. Kanske är det t.o.m. en förutsättning.

Felet kan vara svårt att hitta men för att utesluta denna möjlighet kan du dra en ledning mellan jord för dreven/motorerna/elektroderna. För att potentialutjämna räcker normalt en klen ledning, t.ex. 1,5 mm2, men jag skulle av säkerhetsskäl antingen avsäkra ledningen eller dra en som är grov nog att klara minst startströmmen till motorn. Dessa utjämningsledningar skall inte användas till något annat än just potentialutjämning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du själv konstaterat är det troligen inte landströmsjord som skapar ditt problem. Sådan korrosion heter obalansspänningskorrosion eller elektrolytisk korrosion, och kan drabba även de metallldelar som skulle skyddas av offeranoderna, eftersom offeranodens skydd är mindre än 1Volt, medan obalansspänningne kan vara flera volt.

Hela iden med zinkanoder är att de skall offra sig. Det troliga är att du har för mycket annan metall under vattenlinjen som är hopkopplade med dina offeranoder. Och då tar de slut fort. Det är vanligt att metalldelar som t.ex. bärplan av syrafast ansluts till båtens 12V-jord och propellersystem, fast detta inte alltid är varken lämpligt eller nödvändigt, eftersom syrafast inte korroderar i saltvatten.

Men kontakta mig via telefon om du vill ha hjälp att se över allt sådant här på din båt.

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ser det inte men jag kan berätta att jag fick mycket bra info av seawolf som jag inte kände till. Det verkar vara ett stort ämne och jag får nog köpa hans bok om jag vill få ordning på allt.

Jag började iallafall att gre i 12volten (har 24Volt men de e ju sak samma, gissa om jag hittade konstiga fel. Måste berätta om ett.

På bilden ser ni mina automatsäkringar.
På säkring nr2 sitter bla en lampa jag har i pentryt där det sitter led-lampor.
Om jag slår av samtliga fem första säkringar lyser den inte.
Sätter jag på säkring nr2 tänds den givetvis.
Sätter jag på någon av säkringarna 1, 3, 4 eller 5 så tänds den också fast bara med ca19V.
Låter jag bara säkring 1 vara på och tänder lanternorna så slocknar lampan i pentryt.
Om jag låter lanternorna vara avstängda men tar ut glödlampan i topplanternan slocknar lampan i pentryt också.
Likaså om jag tar ut babords lanterna.

Ledlampan kan inte polvändas så jag vet att den inte får ström baklänges.

Kan man dra någon slutsats av detta som kan leda mig till felet?

 

PS: Jag förstår att detta kanske inte är lösningen till den galvaniska korrosionen men jag vill gärna ha bort alla fel jag hittar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Whooa! :-(

Vem har installerat ditt elsystem??  Det låter som vederbörande bara skruvat fast ledningarna nånstans och sedan vridit på alla brytare och varit nöjd om det sedan lyser nånstans.

Jag ska inte få dig att starta ett stort projekt nu på sommaren....eller kanske ändå om dina zinkanoder försvinner på 3 månader.....Nå här kommer det:

Dra om hela elsystemet från början.

Det kommer att ta en bra stund och en hel del svärande. Kan nog ta ett par veckor innan du är helt klar. Men för att vara helt såker på hur saker fungerar så....

Någon annan åsikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den felbeskrivningen ovan är jag av av samma åsikt, riv och dra nytt. Lämna all gammal kabel till återvinningen. Jag skulle tro att du har jordfel någonstans, antingen sönderkorroderad ledning eller ren felkoppling.

Jag gjorde själv detta på min snipa i våras efter att ha konstaterat vilket ormbo det gamla var. Nu har jag köpt en båt till och även den ska få en omdragning i vinter. Det verkar som om de flesta båtar har ormbon till elsystem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ett (två) inte helt oväntade svar:)

Elsystemet för 30 år sedan var nog bra men mycket har hänt sedan dess, Fuktig och salt miljö samt en del egna eldragningar från gamla ägare och mig.
När jag nu isolerat (detta) felet till 5 säkringar och till lanternorna så har jag ju kommit ganska långt och bör kunna hitta det (med er hjälp).

Till vintern kommer en ordentlig genomkörare av elsystemet att äga rum men att byta är ett alldeles för stort jobb.

Jordfel är luriga saker, Försök gärna igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett rent 24V system eller tar du ut 12V till en del förbrukare också? Dvs finns det både 24V, 12V från batteri 1 och 12V från batteri 2 blandat i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag nu isolerat (detta) felet till 5 säkringar och till lanternorna så har jag ju kommit ganska långt och bör kunna hitta det (med er hjälp).

Hm... *lång blick*. Har du försökt felsöka i ett ruttet gammalt elsystem nångång? Det kan ta veckor utan att man blir klokare, bara gråhårig(are) och med ett mer och mer jagat uttryck i ansiktet, mörka ringar under ögonen och man börjar få kommentarer från frun ska du ner till båten nu igen?.

Det du letar efter är en jävla liten skada i isoleringen på fel ställe så det smiter ström till jord, eller mellan två kablar. Bakom en panel nånstans där föregående ägare lyckats få ledningar i spänn över en vass kant. Eller dragit en spik/skruv genom ledningen och mot jord. Eller i nån gammal ansluten apparat. Eller inuti en lampa. Eller på ett icke-uppenbart sätt lyckats koppla 12V till motorblock och drev utan att säkringen går. Och du har en hel båt att leta i där ledningarna känns kilometerlånga efter ett par dagar.

Men OK då, med risk för din mentala hälsa:

Stäng av alla strömförbrukare (lampor, kylskåp, radio etc) du hittar i båten. Men ha huvudbrytarna påslagna.

Koppla på en voltmeter som visar minst två decimaler på förbrukar-batteriet. Ställ den så du kan se på den medan du systematiskt knäpper igenom alla säkringar av-på. Gärna några kombinationer av automatsäkringar enligt din beskrivning ovan.

Om du vid något tillfälle noterar en svag spänningshöjning, det kan vara 1-2 hundradels volt, så skulle jag felsöka den just avslagna kretsen för något slags fel.

Varför inte mäta strömmen från batteriet istället? Mja, du eliminerar risken att bränna mätinstrumentet om du får en kortis eller hög ström nånstans under felsökning. Dels går det fortare att bara kolla spänningen.
Men föralldel, ger inte första metoden nåt så lossa batterianslutningen, koppla in multimetern på 10 A området mellan batteri och kabel och kolla om det går ström. Stäng sedan systematiskt av alla säkringar / lossa kablar tills strömmen upphör.

Ev koppla ur generatorn också, så den inte drar tjuvström på något obegripligt sätt. Samma teknik där, titta stint på voltmetern precis när du lossar ledningen från polskruven eller kolla att strömmen upphör om du mäter den.

Det är ju ingen kortslutning utan en ström i normal omfattning på 1-10 A eller så som bör vara boven. Eftersom elsystemet ser ut som det fungerar (nåja) i övrigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man dra någon slutsats av detta som kan leda mig till felet?

Eller, ok då om jag nu lugnar mig och tittar på din bild. Så ser det ju inte så illa ut. Ledningarna är märkta och ser någorlunda fräscha ut. Och verkar dessutom vara ganska många.

Kanske kan löna sig att leta en stund efter felet.

Ett sätt att hitta t ex en korrroderad koppling är att lossa på och sedan dra åt alla polskruvar/plintar/anslutningar man kommer åt i hela båten.

Din LED-lampa tänds på väldigt lite ström. Den lyser nog bra även om den får ström bakvägen via någon lampa. Lampan lyser inte så att du ser det, men strömmen räcker för att tända LEDen. Om man lyckats få till en koppling typ:
12 <-> lampa <-> LEDlampa <-> jord

Den här typen av fel är ju av klassen självklart, varför begrep jag inte det när man väl hittar dem. :-)

 



Senast ändrad av Anders_St | 07 juli 2010 | 17:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gnäll gnäll ! köp ny zink.

och ägna dig åt sedvanlig bikinispaning istället.

 

/B



Senast ändrad av Bosse | 07 juli 2010 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån här...!? Länken försvann visst ser jag.

Jag gjorde som jag sa tog bort däckskontakterna, Vissa kablar var svarta i kopparen så långt in som 0,5meter så dom fick bytas. När detta var gjort kunde jag konstatera att felet fortfarande var kvar, jag har misstänkte lanternorna så jag gjorde en liten rokad.

Alla fyra lanternor var kopplade i var sin säkring, 1, 2, 3 och 4, alla dessa kopplades bort och fick en helt egen säkring, som alltid är av förutom när jag använder dom.
Vips så sjönk viloförbrukningen men 0,2A och problemen som jag beskrivit var borta.
Givetvis är det nåt vajsing med lanternorna men det får jag fixa en annan gång.

Frågan är nu: Kan detta ha påverkat zinket?

post-10004210-1394236432,2529_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu har lokaliserat problemet till lanternorna så är ett initierat tips att kolla kabeln till akterlanternan. Den går i ett vp-rör från framkant av akterruffen bakt till lanternan.

Jag har ett svagt minne av den tog skada när hålet till elektroluxventilen togs upp för 15-20 år sedan, men minns inte hur den lagades. Inte osannolikt lagades provisoriskt för arr fixas senare, vilket förmodligen inte gjordes.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har felsökt lite till, hittar inget fel men:
Topplanternan drar 0,2A i avstängt läge. Felet som redan är konstaterat.
Kylen drar 0,02A.
Convertern drar inget i viloläge men gps antennen drar 0,23A på 12V.
Jag hittade en liten converter typ som gjorde 24 till 12V för en lampa. Den drog 0,02A.
Plottern drar 0,02A.
Och till sist testade jag motorerna, sb drog 0,04A, ibland tänds laddlampan svagt när jag vrider på strömbrytaren.


Har egentligen ingen fråga, ville bara dela med mig, men ser ni nåt lurigt så hör gärna av er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vafalls?? Har du verkligen permanent 200 mA strömförbrukning i den avstängda topplanternan ?

Påminner ju starkt om detta exemplet ...
http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Saxat ur sid 2 elektrolytisk läckströmskorrosion (läckströms-korrosion) :

Ett exempel:
En segelbåtsägare fann att bad-/räddningsstegen som hängde ner i vattnet plötsligt var totalt sönderfrätt under VL. Felkedjan kunde, efter ett omfattande arbete, följas från en dålig omkopplare i panelen till en felaktig lanterna i pulpit där 12 V lades på förstaget, vidare över masttoppen via akterstaget ned till stegen. Stegen hade kontakt via vattnet och propellern med motorns jord och därmed batteriet. Kretsen var sluten och stegens nedre delar försvann på några veckor.

Det finns f.ö. ett teoretiskt samband mellan läckströmmens storlek x inkopplingstid, alltså läckta amperétimmar, och zinkanoders volymförlust, nämligen 0,1 kubikcentimeter per Ah.
http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/genom.htm

Med 200 mA ständig läckström skulle då en kubikcentimeter försvinna var 50:nde timme, alltså ungefär vartannat dygn (utan huvudströmbrytare).
Tre månader med ständigt 200 mA skulle alltså ge ca 43 cm^3 zinkförlust, eller som en jämförelse en liksidigt kubisk klump med sidan 3,5 cm. 

Du kan ju själv jämföra och uppskatta den faktiska volymförlusten, men jag gissar att den faktiska är betydligt större, så mer fel finns förmodligen?

Likafullt måste väl ändå detta redan upptäckta fel fixas !?

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har själv problem med korrosion på delar av motorn och drev och tycker att ju mer man läser om det, dessto mer förvirrad blir man. Jag tar här och delar med mig av den information jag har hittat. Det finns många typer korrosion: galvanisk korrosion, groplorrosion, spaltkorrosion, elektrolytisk korrosion (läckströmskorrosion), organisk korrosion och AC-korrosion (växelströmskorrosion).

Här är en bra link om korrosion: http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Min träbåt har Vovlvo Penta motor & drev och detta tips fick jag nyligen av Drevia.se (efter att ha sett foton på skadorna):

“Detta är inte någon normal korrosion, och det beror heller inte på att du har använt för lite anoder. Jag skulle tro att du istället har råkat ut för galvanisk korrosion. Detta kan uppstå när elsystemet är felkopplat och att motorn på något vis har kontakt med vattnet. Elektronvandringen i vattnet sätter igång och drevet och skölden bildar en enda stor anod. Jag föreslår att du gör en felsökning på ditt elsystem, och du kan gå tillväga enligt denna län
k: http://www.drevia.se/db/galvkorr.html

När du har gjort mätningen och rättat till ev. strömläckage är det dags att montera anoder igen. Båten är ju av trä så det bör inte bli så här stora korrosionsproblem utan att ha ett rejält strömläckage ut i vattnet.

Om det visar sig att det inte är något strömläckage på din båt, så bör du undersöka de båtgrannars båtar som också de kan läcka ström
.”

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Lycka till!

MvH,
Vanessa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att dra in landström i vår stålbåt nu.
Är nyfiken på hur ni mäter, för att upptäcka dessa felströmmar?
Har ett mätinstrument som kan mäta; Volt, Ampere och Ohm.

Har funderat på att använda en Jordfelsbrytare med 10mA i utlösningsström
samt en kopparplatta i vattnet. Isolertrafo är ju så hiskligt dyra.
Men fungerar det inte bra, så får det väl bli en sådan ändå.

Är tacksam för saker att tänka på under denna installation.

/Ha en skön båtsemester!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfelsbrytare är utmärkt bra för personskydd men har ingen inverkan på galvaniska strömmar.

Kopparplatta? När du har ett helt stålskrov? Fast det är klart, det är ju helt målat så det ska inte gå någon ström den vägen. Isolera kopparplattan ordentligt från stålskrovet, annars ger koppar stål ett galvaniskt problem!!

Annars det vanliga; Inte använda enkeltrådig eller fåtrådig kabel gjord för installationer i hus i en båt! Vibrationerna gör att du får kabelbrott. Mångtrådig kabel ska det vara.

I en trä eller plastbåt tycker jag man saklöst kan rekommendera att låts landströmmens skyddsjord gå separat i båten UTAN att kopplas till jord, kopparplattor eller motorblock. Där finns liksom ingen jord att ta i samtidigt som en felaktig apparat. Och dessutom så skyddar jordfelsbrytaren i det läget. I en stålbåt där man kan få spänningsskillnader mellan skrov.... funderar på hur man kan göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en trä eller plastbåt tycker jag man saklöst kan rekommendera att låts landströmmens skyddsjord gå separat i båten UTAN att kopplas till jord, kopparplattor eller motorblock. Där finns liksom ingen jord att ta i samtidigt som en felaktig apparat.


Nja, ofta finns det ganska mycket i båten som är kopplat till jord via motor och minus. Men oavsett vad man själv tycker så är bestämelserna mycket klara, skyddsjord ska alltid vara ansluten.

--
Ett stålskrov brukar vara bra jordat genom offeranoderna mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyddsjord ska alltid vara ansluten. I de uttag som är kopplade till landströmmen.

Att den dessutom på ett farligt sätt måste vara ansluten till motorblock och drev är det delade meningar om. Några kloka personer har funderat ut följande installation som torde uppfylla normerna:

http://batteknik.se/2010/LandströmRev3.pdf

Men föralldel, i en stålbåt kanske det bara finns två alternativ:

1) isolationstrafo och en fast installation.

2) lösa prylar, inte fast installerade, och dra en förlängningskabel till land när de ska användas...



Senast ändrad av Anders_St | 08 juli 2012 | 23:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...