Albatros 0 Postad 4 Juli , 2010 Hej, Jag har precis köpt en BALTIC B420 ribbåt och efter deras rekommendation en motor med långrigg. Därpå köpte jag följande motor som jag tyckte passade mig; Parsun 25 hk 4-takt lång rigg. Igår provåkte jag men upptäckte snabbt att det inte gick att åka i den själv utan att stegra. Åker man två personer i båten och den ena sitter längstfram går det bra men problemet då istället blir att det forsar in vatten där motorn sitter. Jag läste senare på en hemsida att för kortrigg så ska akterspegeln ha en längd på ca 38 cm och min är 31cm! Hur kan då tillverkaren för båten rekomendera lång rigg?! Vad ska jag göra!? :S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 4 Juli , 2010 Är det 31 cm ner till botten under bårten eller gäller det bara brädan för motorn? ca 51cms akterspegel ner till botten brukar det vara för lång rigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Juli , 2010 Även på tillverkarens hemsida står det lång rigglängd för B420 modellen. Har du provat att tilta (vinkla) in motorn mer mot akterspegeln så att tendensen att fören pekar uppåt under start minskar? Vad väger motorn? Om du har mycket tyngd i aktern blir det lätt tendens att båten gräver ner sig med aktern i starten. Du kanske får lov att montera på ett par Smart tabs eller en hydrofoil för att få ordning på din stegrande båt. Prova att ringa nån på Brigg i Sverige för att höra vad de anser http://www.brig.se/om.php /Bo Senast ändrad av bossee | 05 juli 2010 | 00:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fishtank 0 Postad 4 Juli , 2010 Kommer med lite uppdaterad information ang. båten och problemet då jag och trådskaparn testade tillsammans. Akterspegeln är alltså nästan exakt 31cm lång. Frågan är då, hur kan tillverkaren, Brigg rekommendera en långrigg? Finns det en anledning eller är de ute och cyklar på tunn is med djupt vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser