krfr99 0 Postad 3 Juli , 2010 Hej, vi är sedan slutet på förra säsongen lyckliga förstagångsägare till en 20 fots DC. Normalt gör den knappa 35 knop, men nu en bit in på säsongen har jag svårt att få upp den över 28 knop. Jag har noterat att en del beläggning (alger osv) växt på från vattenlinjen, under båten och på akterspegeln. Kan det vara orsaken till en så drastisk förändring i prestanda ? Om inte, vad kan det då vara tror ni ? Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 3 Juli , 2010 Beväxtning kan bromsa in hastigheten extremt mycket, så det är antagligen anledningen till din fartminskning, bara att hoppa i med rotborste och göra rent under. eller köra in i en båtbottentvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 3 Juli , 2010 Ja, innan du grubblar över mer så tvätta båten! Det gör mer skillnad än de flesta tror! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krfr99 0 Postad 4 Juli , 2010 OK, tackar - då blir det ett bad i sommarvärmen senare i dag ! Tackar, K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Juli , 2010 Beväxtningen på skrov och proppelern minskade farten på min båt med över 4 knop. Båtens max fart utan bevaxtning strax under 6 knop. Båten hade legat två hela år i sjön utan upptag. I fjol höst märkte jag redan att farten minskade med ca 1 knop. Den hade då legat i en vinter och totalt styvt ett år. Bilden är tagen efter att jag gått ca 2 distansminuter. De första 100 meterna var det ett stråk av krossade blåmusslor i kölvattnet. tommy Senast ändrad av toaen | 04 juli 2010 | 09:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krfr99 0 Postad 4 Juli , 2010 Hallå, efter dagens övning med skurborsten fick upp hastigheten tre-fyra knop - så visst verkar det vara orsaken. Några knop till finns att ta men underdelen av skrovet når jag inte så länge vi har den i vattnet. Vi har haft båten i sedan mitten av april, så det har växt på rätt fort. Har ni några tips om bra dundermedel för att förhindra angrepp på skrov och motor ? Skall traila den om ett par veckor, så jag tänkte passa på att rengöra allt ordenligt då. /Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser