Skobedo 0 Postad 3 Juli , 2010 Jag har en Bella 512 Excel som lutar åt vänster vid högre farter. Saktar man ner och kör runt 10 knop så går den rakt så jag tror inte det är vatten eller liknande i båten. Kan det vara att propellern är lite dålig? (skavda kanter) Eller har det med trimfenan att göra? Styrningen fungerar bra och det känns som det inte drar åt något håll. Desto högre hastighet ju mer lutar den. Vill helst inte montera trimplan som jag läst i en del andra trådar kan hjälpa detta fenomen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 Juli , 2010 Är det ett nytt fenomen eller har du haft det hela tiden du haft båten? De flesta planande båtar med V-botten lutar mer eller mindre åt babord pga propellerns rotation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 3 Juli , 2010 Jag har precis köpt den så jag vet inte hur det varit innan. Men med 4 pers i båten lutade den rejält så vi fick flytta runt. Även då lutar den med de lättaste på babord sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 Juli , 2010 Du kan ju prova med att justera trimfenan, men eftersom styrningen inte drar verkar trimfenan rätt justerad. Kolla även att motorn är rätt monterad dvs centrerad i båtens längdriktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunderklumpen 0 Postad 4 Juli , 2010 Tyvärr, det enda som hjälper är trimplan! Varför vill du inte montera det? Du får en HELT NY BÅT! Genom att du alltid kan få den att gå plant, så tar den sjöarna på ett korekt sätt och du slipper dunsarna på grund av att båten lutar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Juli , 2010 Varför är det det enda som hjälper? Det primära är väl att finna felet som gjör att båten lutar vilket den naturligvis inte skall göra även utan trimplan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2010 Du skrev att proppen var naggad, har aldrig varit med om att båten har lutat pga skadad propp men har även skeddan fått stryk vid grundkänningen kan märkliga fenomen uppstå. Din motorverkstad kan rikta skäddan i så fall och det är inte så dyrt att få gjort. Fixa proppen oxå isf, inte bra för växelhuset att åka med skadad propp, inte bra för prestandan o förbrukningen heller.. MEN, som andra redan skrivit, alla planande båtar med singelpropp har en tendens att vilja luta från propellerrotattionen, dvs oftast babord. De vill oxå luta mot vinden. Ju mer V-botten ju tydligare blir det och trimplan är det enda som hjälper om du i alla lägen vill få båten att gå rakt. Det är en enorm skillnad att köra en båt med trimplan i busväder jämfört med en utan. Rätt skönt att slippa placera ut folk i båten oxå, vill fetknoppen sitta på babordssidan går det bra och du slipper ge honom den förödmjukande frågan om han kan tänka sej att sitta i mitten i soffan bak.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser