Gäst Anders Postad 6 September , 2004 I vår båt (P28) sitter en VP MD7A som i sommar gett avsevärt mycket mer sorg än glädje. Efter att ha den fyllde sig själv med vatten (via hävertverkan iavgassystemet, har nu vacuumventil) verkar det som om vi nu har nått vägs ände och får bita i det sura äpplet och byta (den är renoverad en gång redan). Men till vad? Ju mer jag forskar i saken desto mer förvirrad blir jag. Volvo; starkt varumärke, god tillgång på delar. Yanmar; Ok varumärke, mer motor för pengaraa kanske. Lombardini, Vetus, Solé... Två eller tre cylindrar? Hur många HK har jag nytta av? Tips och erfarenheter mottages tacksammast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 7 September , 2004 Hej Anders Har själv en Norlin 34 6 ton depl med en penta 2030 3 cylindrar går som en bensinare, din båt borde klara sig med denna supermaskin www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/powerforleisureboats/dieselrange/md2020/ Lars-Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 7 September , 2004 Vi bytte motor i vår 24 fots snipa i vintras. Tyckte att Volvo Penta och Yanmar verkade dyra. Känns som om man får mer motor för pengarna med en Solé eller Lombardini. Vi fastnade slutligen för en Lombardini fast i Iveco-utförande (4-cyl, 39 hk). Väl så viktigt är att man får kontakt med en bra leverantör/installatör. Har hört skräckexempel på hur illa det kan se ut efter att en ny motor installerats av slarviga installatörer. Vi trivs bra med vår nya motor och med den suveränt snygga installationen. Passade samtidigt på att dra om det mesta av elen, uppgradera säkringar, batterikablar, separationsrelä m.m. Blev litet dyrt, men känns tryggt och bra på alla sätt och är förmodligen värt pengarna i en gammal båt där det mesta brukar se ut som ett skatbo... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anderslundquist Postad 8 September , 2004 Hej på dej motorbytare.I min 31-fots segelbåt tvingades jag pensionera min O-21:a på 12 hkr och reversibel propeller. Den blev nästan 40 år. Satte in VolvoPenta 2020. Den går tyst och jämnt och lugnt som en bensinare. Har ingen ljudisolering-går bra utan. Fantastisk kraft med 3-bld folding på S-drev. Pengar, costa multo....jovisst men nöjdhet, säkerhet, tillgång på reservdelar och sevice osv är toppen. Slapp också hylsan i och med S-drevet och numera finns inget vatten i kölsvinet att pumpa ut! Torrare båt invändigt har jag märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Gustavsson Postad 11 September , 2004 Hej! Har bytt motor i min H-323 (större H-båt) till en 20 hk 3-cylindrig. Óm du köper en Lombardini får italienskt, samtliga andra fall får en japansk motor ( inkl Volvos mindre dieslar). Kvalitetsmässigt tror jag inte att det skiljer speciellt mycket på dem. Det du skall värdera är tillgången på reservdelar och verkstäder i förhållande till priset. Själv har jag under snart 30-års båtägande aldrig behövt anlita verkstad eller mekaniker, så jag har bortsett från detta argument. Valde en Beta Marin som är baserad på Kubota diesel( fö samma som Nanni motorer) och är helnöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 11 September , 2004 Om jag skulle välja mellan Volvo och Yanmar så är valet mycket enkelt. Yanmar! Yanmar är den av dom två som har en renodlad och genomtänkt marinmotor. krånglar sällan och tar mindre plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fewfew 0 Postad 8 Mars , 2008 Vilka företag i Stockholmstrakten rekommenderas för leverans och/eller installation? Särskilt angående Solé och Yanmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 11 Mars , 2008 Som tidigare återförsäljare och installatör för Nannaidiesel så vill jag faktiskt i ditt fall rekommendera en sådan då denna har ett relativt smalt svänghjulparti som gör att dessa är lättare att montera i en P28 då dessa är ganska trånga och smala i de aktre regionerna i motorrummet. För övrigt så är dessa motorer oerhört eller helt problemfria. Dom enda reservdelar som säljes till dessa är oljefilter, bränslefilter och impeller. Och det blir man inte rik på som återförsäljare. Och serviceställen finns idag utmed hela svenska kusten. Kolla deras hemsida www.nannidiesel.se Senast ändrad av Kjove | 12 mars 2008 | 00:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
garygary 0 Postad 14 Mars , 2008 Har under hösten satt in en SoléMini17 med hjälp av firma Kjell Hedman, Sollentuna. Nu har jag visserligen inte provkört ännu, men motorn sitter på plats och det var inga konstigheter. Priset var högst rimligt med. Gjorde jobbet på plats i klubben och ställde upp på helger för möten. Ingenting av den annars så upptagna inställningen som jag har upplevt med andra. Jag valde Solé då jag kollade referenser och eftersom den passade perfekt på bädden och i motorrummet så när som på ett litet hål som jag tar upp i trappen. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fewfew 0 Postad 16 Mars , 2008 Vad kostade hela kalaset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser