Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Svahn87

mercury 80 efi inget bränsletryck

Rekommendera Poster

hej!

efter soppatorsk..

har en mercury 80 efi 4-takt  2007 som går jättefint på tomgång men varje minut så piper en varningssignal 4 ggr men den fortsätter att gå på tomgången, och när man drar på med gasen upp till 2000 rpm så piper det en lång signal sen 3 korta , samtitidígt som man drar på gasen över 2000 rpm så börjar motorn hosta och man känner att den inte får tillräckligt med bränsle. och blåsan från tanken blir tom efter ett tag.

jag har bytt bränsletank, kopplat förbi första bränslefiltret, och kollat spänningen på batteriet. jag misstänker att det är något med bränslepumpen, men man hör att den går igång när man slår på tändningen. Min andra tanke är att det kan vara högtryckspumpen, tror jag har hittat den  men är osäker på om det är den.

mycket tacksam för hjälp med vad man kan testa osv.!

MVH Samuel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är väldigt interssant har samma problem med min 40 hk -07!!!!! Hittar du felet får du återkomma!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de har inget med oljebyte att göra då? Vissa motorer varvar inte högre när de kört ett visst antal timmar för att inte skada motorn. Då måste man resetta oljevarningen för att den ska gå bort vilket de gör på service men kan göras själv också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör åka till en mercury verkstad som kan koppla upp motorn för avläsning av felkoder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en mekanisk pump på toppen.. Skvallerstrålen går igenom den som kylning kolla om den har hängt sig. Det är en förpump innan den elektriska som ligger an mot kamaxeln.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FÖR KÄNNEDOM SÅ FÅR DENNA MOTOR EJ VARA ANSLUTEN TILL NÅGON BRÄNSLEBLÅSA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej samuel! Hitta ni felet på motorn? Har exakt samma fel på min men verkstan fixa inte hitta felet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget med blåsan att göra men alla insprutare körs med fördel utan blåsa. Förstår inte varför folk envisas med att sätta dit en blåsa när det finns bränslefilter med backventiler.

Skulle tro att det är som föregående talare säga att det är förpumpen som kärvar eller har hängt sig ett ganska så vanligt fenomen. Testa att pumpa med blåsan medans du kör när du nu har den sitter där och se om problemet försvinner. Skulle det vara så! så ta ner ventilkåpan och motionera loss den och spara pengar med att slippa åka till marinan... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt.. På en Yamaha SKA det sitta en blåsa vare sej motorn är insprutad eller knasad.. Anledningen, för att kunna återfylla ångseparatorn/flottörhusen före starr efter vinterns konservering. Vad är den tekniska anledningen till att dessa Murklor inte ska ha blåsa..? I min värld skiter motorn i om där sitter en blåsa eller inte så länge sugtrycket inte blir för lågt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför sitter det ingen blåsa på bilar? Behövs inte.

Jag har kört utan blåsa i över tio år och de behövdes på den tiden man inte använde bränslefilter. Blåsan har en backventill och den hindrar bensinen att rinna tillbaka till tanken igen.  Sitter en backventil på bränslefiltret och mina motorer har startat direkt efter efter ca två månader.

Lite lurigt att fylla systemet första gången men efter det så är det aldrig några problem. Man kan ta en oljesug till hjälp när man fyller det fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. På en insprutad bil sitter högtryckspumpen i tanken. På en insprutad utombordare sitter högtryckspumpen däremot i en liten tank kallad ångseparatorn uppe vid motorn. Ångseparatorn ska dräneras vid längre avställningar, därav behovet att smidigt kunna återfylla denna när avställningen är avslutad och motorn ska driftsättas igen.

Detta behov finns inte regelbundet på en bil varför din jämförelse haltar något. Den dagen även våra båtar får slutna bränslesystem med högtryckspumpen i båttanken likt bilar köper jag din jämförelse och åtminstone i USA verkar lagstiftningen på väg dit för att undvika utsläpp av VOC-gaser från båtars bränslesystem..

Jag är fortfarande nyfiken på den tekniska anledningen att dessa Murklor inte ska ha blåsa, är det så att Mercurys blåsor bara är så lusiga att de bidrar till för lågt sugtryck ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde min mercury utan blåsa redan 02 problemfritt. Idag kör jag min Suzuki utan blåsa problemfritt. Det är bara yamaha som har en sådan ånghistoria som ska dräneras och jag förstår inte varför för mina motorer har gått felfritt utan att tömmas.

Att tömma insprutare tror jag inte på men kan vara bra att pyttsa i konservator vid längre stopp.

Bilar har en pump i tanken ja!! men inte högtryck den sitter senare i systemet.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Suzukis har ångseparator och bilar med indirekta speed density system likt de som sitter i dagens utombordare har en pump i tanken, för att förenkla jämförelsen kallade jag den högtryckspumpen. En sanning med stor modifikation då trycken i dessa system är ganska blygsamma jämfört med riktig direktinsprutning.

Skillnaden mot en utombordare är att den behöver två pumpar, en lågtrycks lyftpump, oftast mekanisk, som drar soppa upp till ångseparatorn där högtryckspumpen sitter. Bilen med motsvarande system har inte detta behov o har därmed bara en pump i tanken..

Tja.. Om du bara ställer av båten två månader så finns inget större behov av att dränera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...