Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Musik

Yanmar stannar efter 3-4 timmar

Rekommendera Poster

Nu har det hänt 3 gånger. Efter 3-4 timmar börjar motorn tappa varvtal, kommer tillbaka, på väg att stanna igen. Detta upprepas några gånger under 5-10 minuter för att sedan stanna helt. Det räcker med att lufta bränslesystemet för att få igång motorn igen. Tyvärr upprepas proceduren efter ca 25 Nm.

Vad kan detta bero på?

Tjuvtar den luft någonstans?

Slempropp i bränslesystemet?

Andra möjliga orsaker?

Hur ska jag felsöka.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långsökt kanske, men avluftningen till bränsletanken sitter inte igen? Om så skulle vara fallet kan du skruva ur bränslepåfyllningslocket när motorn håller på att tjyvstanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blåser i avluftningsslangen för att få diesel till förfiltret när jag luftar, så den är m.a.o. inte igentäppt.



Senast ändrad av Musik | 03 juli 2010 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HJÄLP....mitt liv är på väg att bli helt meningslöst!!! Gråter

Varför stannar motorn?

Igår startade jag motorn, lät den gå på tomgång (ca 1600 varv). Den stannade efter 10-15 min. Tog av bränsleslangen vid ingången till matarpumpen och blåste- Det bubblade i tanken nästan direkt.

Slutsats: ingen diesel i ledningarna.  VARFÖR?

Luftade systemet ännu en gång. Motorn går igång direkt, går jämnt och fint. Stänger av motorn efter 10 min, luftar igen. Startar och låter den gå i 20 min. Stänger av och luftar ytterligare en gång. Startar och låter den gå medan jag packar ihop mina grejor.

Vad händer - jo fanskapet dör efter ca 30 minuter Skrikandes

Varför får den ingen diesel och vart kommer luften ifrån? Kan det bli så här om matarpumpen eller insprutningspumpen helt plötsligt blivit kassa?

Är det OK att sätta en liten dunk med diesel i motorrummet och dra en slang till matarpumpen för att se om problemet ligger före matarpumpen? Om motorn stannar även då måste väl felet ligga någonstans från matarpump till spridare och det låter inte trevligt.

Annat sätt att felsöka mottages tacksamt!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett bra sätt att utesluta fel fram till matarpumpen.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har en tjyvluftsläcka någonstans. Har du ett grovfilter med glasbehållare? I så fall skulle jag börja kolla läckaget där, för en liten miss när man sätter ihop detta filter med alla dessa tätningsringar kan ge tjyvluft. Om du inte har ett sådant filter, skulle jag börja med det enkla först. Utesluta att bränsleledningen fram till matarpumpen inte har några microsprickor, sedan att finfiltret är tätt och att luftningsskruven tätar och att dess ömtåliga gängor inte är förstörda. Därefter kan man börja kolla pumpar och insprutningsrör mm. Lättast är att kolla matarpumpen och att insprutningsrören är hela och att anslutningarna är dragna och täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett förfilter med vattenavskiljare, men jag har inte varit och petat i någonting innan problemen började uppstå.

Åker till Hjertman och köper en bit bränsleslang som jag kan koppla mellan extra dunk och matarpump. Hoppas att motorn inte stannar när jag kopplar förbi allt innan matarpumpen. Gör den det är det kanske vitalare delar som inte fungerar (förutom läckage vid finfiltret)...eller....



Senast ändrad av Musik | 05 juli 2010 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage vid finfiltret gör ju inte att du får in tjuvluft- där har du ju ett övertryck på bränslet eftersom det sitter efter matarpumpen.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag kört med slang från dunk direkt till matarpumpen. Den gick klockrent på olika varvtal i nästan 1,5 timme. Då stängde jag motorn. Jag drar slutsatsen att felet ligger före matarpumpen vilket känns bra. Ska felsöka den biten i morgon.

Passar på att byta CAV-filtret samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar från början: 1 Sugröret i tanken är väl svetsat i tanktaket? där finns en risk, att det uppstått en spricka. 2: anslutningen mellan sugröret och slangen till grovfiltret kan vara otät. 3: filtret kan läcka luft.  4: utgången från filtret kan läcka, 5: slangen fram till matarpumpen kan ha fått en läcka. :6 matarpumpen kan ha fått en läcka.

det finns en metod som jag själv använder vid läcksökning i bränslesystem.

Lossa tankens luftslang från dess utlopp och anslut till slangen en luftpump typ luftmadrasspump, och pumpa in luft i tanken så ett övertryck uppstår. Om bränsleledningen är nyluftad så kommer det att synas bubblor där läckan finns. Åtgärda och var glad!!

Trevlig sommar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livet är underbart igen!! Skrattande

Dagen skulle ägnas åt att felsöka luftläckage någonstans från tank fram till matarpump. Bytte ut avlsuftningsslangen mot en 2 meter lång armerad plastslang, pluggade sen igen slangen som kopplas till matarpumpen. Nu kunde jag blåsa övertryck i tanken samtidigt som jag kunde röra mig fritt för att på nära håll studera alla kopplingar. Börajde vid tanken, allt var OK där. När jag synade förfiltret med vattenavskiljare hördes ett skumt ljud, luft samt ett bubblande ljud. Kände med fingret i skarven mellan CAV-filtret och filterhållaren...DIESEL. Ner med huvet för att se underifrån, vad ser jag...jo, att gummipackningen har krypit ut på ena sidan och där forsar det ut luft och diesel när jag blåser.

Nu är nytt filter och nya packningar på plats monterade med YTTERSTA noggranhet för att säkerställa att alla packningar hamnar på plats. Körde motorn ca 1,5 timma utan att den stannade eller hackade.

Ska fira med en stor whiskey till kvartsfinalen ikväll Tungan

TACK alla ni som kommit med tips och råd. ösnkar er alla en fortsatt skön båtsommar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...