Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Hejkicki

Ryds camping till motorbåtsnybörjare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är en nybörjare vad det gäller att köpa/äga en motorbåt. Är intresserad av att köpa en liten billig begagnad HT båt. Privat. Vad ska jag tänka på att fråga säljaren? Vad är viktigast att tänka på vid provkörning? Motorn, är det krångligt att kolla om den är ok om man själv inte är någon båtmänniska (än)?

Vilka är dina bästa tips?

Har kollat lite extra på Ryds Camping, Flipper 510 HT, är det lämpliga modeller för en liten familj med två vuxna och två små barn, som tänker åka ut på dagsturer i Stockholms skärgård/Mälaren? Slukar dessa modeller mycket bränsle vid normal körning? SKa man tänka om vad det gäller båtmodell?

Tack på förhand för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta med dig nån som vet nått om båtar o motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller val av båt så passar nog båda modellerna för dagsturer med familjen. Jag har sjäv haft en camping och den fungerade bra med två barn. Gott att kunna krypa in i ruffen om behov skulle uppstå. Om det är en camping du är intresserad av skulle jag råda dig att köpa en av 76 års modell eller senare då denna har ett bredare skrov och kan ta större motor. Sen är ju fyrtaktare att föredra. Det är ju lite beroende på vad du har för budget. Det viktiga vid en affär är att kolla så att båten verkligen är ägd av den som säljer båten och att den är betald. Det går även att kolla upp skrovnummer och serienummer på motorn mot försäkringsbolag och polis för att se att båten inte är stulen. Sen skall det ju finnas papper på båten i form av instruktionsbökker och servicekvitton mm. Som tidigare inlägg sa, ta gärna med någon som kan hjälpa dig. Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade som första båt en Örnvik 510 ht. Familjen tyckte ganska fort att den var förliten. Lite packutrymmen och mycket känligt på hur man satt i båten. Bytte till en ryds camping och blev mycket nöjdare. Mycket stadigare båt och mycket mer packutrymmen. Fasttank är det också som är ett plus.

http://lulealv.se/batar/vikingII.html

//opto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...