Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
niclass

Pajat bränsleledningen - Reparera? Skaffa ny?

Rekommendera Poster

Jag har lyckats paja bränsleledningen (aluminiumledning, Mercrusier 3.0LX, Mercarb förgasare). Det är ett mycket litet hål och jag funderar på hur jag ska kunna laga den till dess jag får tag på en ny. Tips?

Och var får jag tag på en ny? Har Googlat bra länge...

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det ser ut, men det vanliga sättet att laga ett bränslerör är ju att kapa röret helt och trä en gummislang (bränsleslang) över röret i skarven och ett par slangklämmor på ömse sidor om skarven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det knepiga är att skadan är så nära kopplingen (jag vred sönder den). Där ryms inget slangklammer. Jag vet inte hur en sån här koppling fungerar. Kanske jag kan kapa röret och bara flytta kopplingen en bit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte du kan flytta kopplingen, den är garanterat pressad.

Nu vet jag inte exakt hur detta ser ut på din motor, men det finns säkert någon som kan tillverka ett nytt rör till dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva ur röret och försök INTE att laga hålet, enda sättet att laga är OM det fins tilräklickt med rör så att du kan dra på en rörkoppling, vilket det jo inte gör, dock ingen högtryckspump i din motor, men tillräckligt tryck för at en enkel lagning trycks sönder.

Ganska säker på att du kan kapa röret och använda en billig press från tex. Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips. De hade ingen press på Biltema. Jag lagade med vulktejp som jag drog ett slangklammer över. Det höll bra över helgen :)

Jag får väl ta loss röret med kopplingar och gå till en rörfirma gissar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan även försöka med Hydroscand.

//Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...