ddpp 0 Postad 2 Juli , 2010 Hej Jag förstår att det är skillnad på en marin B20 och en bilmotor B20. Förutom förgasare vattenpump svängjul, mm. Har man preparerat motorn på något annat sätt? bättre toleranser på en marin motor kanske? Och hur ser jag att det är en riktig marin motor och en konverterad Bilmotor B20 eller B 30. Jag är spekulant på en B30 behöver lite på fötterna innan jag slår till. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Juli , 2010 Invändigt som skiljer är kamaxel och kamdrev som är av stål Vevaxel, kolvar och övrigt invändigt är samma. Kamaxelns skillnad är att placera vridmoment där det bättre passar för en marinmotor. Att se upp med är att äldre varianter av B20 hade 6 bultat svänghjul och nyare 8 bultat (vet ej om det är så på B30) Lurigt att se om det är en konverterad då kamaxelns märkning är i inre del och går ej se utifrån. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ddpp 0 Postad 2 Juli , 2010 Ok. Så det är samma block då som man har till bilar. Och det viktigaste är kammen vad jag kan förstå. Tack för det. Kommer du på fler saker jag bör tänka på så är jag tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 2 Juli , 2010 En marinmotor har en märkskylt nitat på blocket . Om topplocket finns så är det ett ytterigare hål för avgaskylning. Bröstkåpan har ett uttag för impellerpumphus. På ett bilblock kan man tydligt se att det har varit monterat en vattenpump det blir omisskänliga märken efter den. Det förutsätter naturligtvis att man jämför med en sjövattenkyld, men en pånitad märkskylt måste vara det mest påtagliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ddpp 0 Postad 3 Juli , 2010 Tackar det var bra saker att ha med sig när man är spekulant. Tack Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 9 Juli , 2010 Som tidigare sagt så skiljer det på; Kamaxel, topp, förgasare, svänghjul, bröstkåpa. Det behöver inte vara stålkamdrev till kamaxeln, det fungerar lika bra med bil varianten av nylon om det är i bra skick (mindre transmissionsljud då) Kamaxeln var iaf på min Aq130 en D -kamaxel. Vad jag kunde se så var toppen i stort sett identisk med en sk E-topp, alltså insprutningstopp, förutom uttag för kylrör och lite annat smått. Vad jag vet så spelar det heller ingen roll hur många bultar svänghjulet har, det är ganska moderata effekter som plockas ur den här lilla gjutjärnshästen Skillnaden är att det istället för koppling sitter en stålplatta som är bultad fast i svänghjulet där utgående axel till drevet går på splines. Apropå nitad skylt så kan det nog variera, är det ett utbytesblock sitter där tex ingen. Jag skulle nog satsa på att hitta en sönderkörd Aq170 med hel topp och oljekylare etc. Sen fixa ett vanligt block och renovera det, alternativt använda det som det är, om det är ok förstås Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 12 Juli , 2010 Skiljer inte toppen lite med andra ventiler och stålsäten? Eller är det en skröna? Vad jag fick höra så sitter det natriumventiler och infrästa stålsäten i en marin B20 topp. /Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 13 Juli , 2010 Jo, det är vad jag också har fått höra, men inte fått ngn egentlig bekräftelse på. Att se om ventilerna är natriumkylda går ju inte, men däremot om det är stålsäten....det satt iaf inga speciella stålsäten i min topp. Vanlig svettigt gjutjärn som gick att fräsa med vanliga fräsar för ventilinslipning. Ventilerna borde iofs vara lätt, om man kollar upp beställningsnr hos Volvo för nya bil och marin ventiler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser