Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
erikback

Regulator elverk & gelbatterier

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett litet problem. Jag har just bytt ut mina batterier mot Gel-batterier. Kanon! Men jag vill gärna fortsätta använda mitt elverk på 12Volt. Problemet är att Elverket ger upp till 17 Volt laddsänning och 20Amp ström och batterierna tål bara max 14,1 Volt. Tänkte sätta in en regulator från en bil på 14 volt. Funkar detta eller förstör jag batterierna och regulatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir svårt och misstänker att du ser framför dig att regulatorn är en sorts variabel serieresistans. Så är det inte. Regulatorn styr generatorns spänningen genom att variera magnetiseringen i rotorn.
Om det ens alls är möjligt, så blir det till att meka med elverket för att ev reglera dess generator på samma sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förmodar att ditt elverk är ett 230 v verk med ett 12 v ladduttag- köp då en BRA landströmsladdare och ladda batterierna med den, ladduttaget på dylika apparater är inget man vill ladda sina batterier med

( i synnerhet inte gel-batt.)mer än i undantagsfall.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 02 juli 2010 | 15:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Elverket är ett Honda ED300 och bara 12 Volt. Gjort för att ladda batterier. Dock gamla vanliga batterier. Det gammalt som gatan ca 20 år. Men går som en klocka och relativt tyst och vibrationsfritt. Kanske blir till och skaffa fler solceller eller nytt elverk kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om inte en regulator för solcellspaneler skulle klara av att  reglera det, de används ju just för att förhindra för hög spänning och överladdning och är vad jag förstår just en egen regulator i sig till skillnad för bilregulatorn som ju är en del av generatorn kan man säga.

sedan är ju frågan om det är ekonomiskt eller ej, men ett nytt elverk kostar ju också en slant och kör man bara solceller funkar det dåligt utan sol så elverksladdning är bra ibland just för att man vare sig är beroende av sol eller vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte övervaka laddspänningen och stänga av då du uppnått 14,1V?

Hur stor kapacitet i Ah är gelen? Kanske du bör begränsa laddströmmen med med motstånd i serie?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterier är nog lite mer komplext än så där... se bara moderna laddare som laddar i 4 eller tom 5 olika faser... olika volt och ampere i alla faser.

OM det är så att du har tex OPTIMA ( som jag själv håller på att läsa in mig på nu... ) så kan de klara över 15,6V vid snabbladning men bara 13,4 vid underhållsladdning längre tid. Du behöver kort sagt också vara din egen moderna laddare, bedöma batteriets behov och sedan ladda på anpassat sätt?

En battmeter ( motsvarande, inte just detta namn alltså... ) är nästan ett måste för att bedöma batteri kondition. HÖGT behov, högt volttal och ingen större begränsning i hur många ampere du drar i med.

Väl laddade batterier har LÅGT behov och kanske bara ska ha underhåll med ca 1-2 ampere.

Ett varningens ord, det är enklare att förstöra batterier med överladdning är att inte ladda på ett bra sätt, det senare förstör också men tar avsevärt längre tid. Läs alltså vad som gäller för dina batteriers laddning. Ett gel batteri är avsevärt mer känsligt för överladdning än vanliga bilbatterier läser jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ren seriereglering, om du nu vill ge dig in på det, bör klara att bränna bort minst (17V - 14V) x 20 A = 60 W. Detta blir en ganska klumpig grunka om man skulle bygga den själv, troligen med fläkt för att få rimliga proportioner. Kanske finns det DC -DC  omvandlare att köpa som klarar detta med betydligt blygsammare värmeutveckling. Är det möjligen så solcellsregulatorer funkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt är seriereglering kass.

Men switchad reglering bränner inte bort så mycket effekt och därmed bättre för att minska kylproblemet.

Vet ej om switchat finns att köpa färdigt i ditt fall? Och hemslöjd är kanske inget för dig?

Men ger verkligen Hondan 17V ut vid last?  Är det inte den sk tomgångsstpänningen? Kolla hur mycket den ger vid 1A ut t.ex.

Och ska du ladda med den så begränsa laddströmmen till vad batteriet tål. Ett problem med att begränsa laddströmmen kan vara att då får Hondan brumma väldigt länge, vilket inte öldrickande båtgrannar gillar. När jag hyrde segelbåt rekommenderade båtägaren mig att dra igång Hondan och sen ta en promenad för att slippa lyssna på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föreg inlägg...

Får du verkligen ut över 17V vid last, då är den inte så lämplig som 12 V laddare ( som ska vara ca 13,8 till 14,2 normalt, finns de på 14,4 också ) Men säkert så är denna apparat inte reglerad, dvs den ger nog inte mer än 13-14V vid last. Eftersom den var gammal?

Och om dina batterier är flera och ganska laddade så ger den nog inte mer än max 10A ut.

Så om jag ska gissa så kan du, om du har en battmeter och kollar vad du gör, använda din laddare.
Men mät vilken V och A den verkligen ger när du laddar halvladdade batterier. Och övervaka noga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En solcellsregulator som någon skrev tidigare-enkelt och rel. billigt, finns för några hundralappar.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 04 juli 2010 | 15:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...