Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst MotorBåten

Seglare

Rekommendera Poster

Kan man verkligen dela in folk på sjön i 2 grupper, seglare o motorbåtsfolk?

Vem fn är jag i så fall. Seglar varje sommar sen barnsben, äger en motorbåt o kör båt yrkesmässigt?

Av erfarenhet kan jag säga att både motorbåtsfolk o seglare har samma koll på sjövägsreglerna, o i många fall taskig koll.

Ta tex det här med att fartyg under 20 m längd o fartyg under SEGEL ej får hindra framfart för fartyg som endast på ett säkert sätt kan framföras i en smal farled. Hur många seglare har koll på det när de kryssar igenom telegrafhålet i sandhamn?

Simma lungt o krama varandra i trafiken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

brukar alltid säga det att störst vinner... och då brukar jag vinna :-D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat i 25 år och kört en del motorbåt också.

<-- Kör Amerikanskt numera...

 

Motorbåtsåkare som inte kan segla är ibland helt fel ute när de möter eller kör om en segelbåt. T.ex: Köra förbi en segelbåt i lovart (den sida vinden kommer ifrån) borde vara förbjudet, men jag vet inte hur många gånger det hänt och jag varit tvungen att slå eller ofrivillligt lovat i en vindby  med panik i motorbåtsförarens ögon som resultat.

 

Men egentligen är det inte konstigare än att en mopedist på 15 år inte förstår hur trafiken fungerar. Har man inte seglat tycker man att en segelbåt ofta uppför sig irrationellt. Det handlar om rutin och kunnande.

 

Det kanske saknas ett moment i utbildningen till förarbevis och kustskeppare? Hur en segelbåt kan bete sig.

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E d inte lika bra att köra om så fort man får chansen??? Så slipper man ju ligga o slö köra bakom en segelbåt... Man behöver ju inte snagga segelbåten presis men om man passerar på ca15 meters avstånd så tycker jag d är tillräckligt...

 

Det är ofta svårt att hålla ut mer i farlederna då man mycket sällan är ensam... JAg tycker att det är mycket svårt att bedömma hur en seglare har tänkt att göra när han ska slå osv för det verkar hända rätt som det är...

 

Nu har jag en snabbgående båt och har inte det problemet med att hamna jämsides med en seglare som helt plöttsligt får för sig att gira... 

 

Sedan till dom personliga åsikterna (TRÅKIGA)... Seglare obs inte alla men många verkar tro att dom är så jävla duktiga och grymma och  kan allt...

Dom verkar tro (ta förgivet) att dom har förtur i gästhamnar och farleder oavsett om dom går för segel eller motor... Minst en gång per sommar blir man utskälld av en seglare som tror sig veta allt... Man behöver inte ha gjort något det räcker med att man sitter i en motorbåt... Jag menar vad tror ni man får för intryck???

 

Givet vis så gäller det inte alla seglare finns många trevliga med... Men att enbart skälla på folk bara för att man råkar gilla en annan båttyp tycker jag är helt förkasstligt´ ... Tänk om jag hade startat motorn på toppen av det hela vad hade hänt då en rak höger kanske???

 

!!!MVH REXCO som inte seglar men dömmer inte heller någon för sitt val av båt!!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara upprepa vad andra sagt många seglare skulle pröva motorbåt och många motorbåts ägare skulle prova segelbåt.

Segel och motorbåtars manöverförmåga är ju helt olika även för motor (har seglat katamaran i några år och den beter sig som en motorbåt med mast.)

 

Att i byig vind sikta sin dyrgrip mot klipporna för att utnytja vattnet till max kräver närver av stål, känner man sedan inte till boten är det en mardröm.

 

En busvissling och ögonkontakt med skepparen på segelbåten är ett bra tips han kan då genast visa var han tänker ta vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Rexco, val av båt är helt avgörande för hur man blir behandlad av vissa rutinerade båtmänniskor.

 

Jag har befunnit mig på sjön i allt från E-jolle, Drake, 5.5, Carrera, Nauticat 43, storjävla60fotsmotorlyxyacht, Mälar 22 och nu min finafeta (nåja) Bayliner.

 

Har aldrig blivit så snorkigt bemött som i somras av en familj i en S30 som minnsann inte behövde hjälp att lägga till på Kallskär av någon motorbåtsåkare. Att de behövde tre försök för att lägga till, det var en annan sak. 

När man seglade träbåt var man hela hamnens lilla kelgris.

 

Det är bara att se till att man uppför sig tvärtemot allas fördomar så kanske man är kompis med dem efter ett tag 1.gif\

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man kanske tar åt sig lite väl mycket men men... Men när jag tänker efter så har jag alldrig blivigt illa behandlad av en motorbåtägare... Det är därför man börjar undra liksom är det något osynligt krig mellan motorbåstägare och seglare kanske??? Anledningen till att jag inte seglar är enkel, Jag kan inte... Vet liksom inte hur man gör, samt att segling inte är ett av mina stora intressen presis... 

 

Att man har provat på optimistjolle hjälper ju kanske inte så mycket...

Men att man ska tåla en sådan snobbighet och oförskämdhet överskrider mitt förstånd... Inte en sommar till säger jag bara. Nästa seglare som Öppnar truten vid fel tillfälle vid bryggan står inte länge kvar på bryggan hehe...

 

!!!MVH REXCO!!! Som helt enkelt har fått nog av Segel-Snobbarna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

           hej.det märks att ni inte har det så lätt varken i stockholm el göteborgs skärgård.i blekinge är alla goe vänner o tar hänsyn till varandra ,men så är det inte så trångt i blekinge heller ,varken till sjöss el i hamn.vi är  på sjön för att ha det  gött.14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att seglare har uppfört sig lite annorlunda här väl hänt.. det har faktiskt hänt med en motorbåtsägare... en fet gubbe som tilhörde  båtklubben Gycklarna som har sitt tillhöre i Gbg.

vi hade precis lagt till inne i kyrkesund på sydkoster och ett par kompisar la sig på snedden framför med gott om plats framför... men då fick ju gubben ett spel.. men gycklarna är tydligen lite högfärdiga.. så en varning för dom... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så här;

 

En gång för ett par år sedan blev jag prejad av en röd volvo. Folk som kör röd volv kör väldigt ovarsamt.

 

 

Rötägg finns i alla läger. Hur svårt skall det vara...

 

Har mött många knäppa seglare och knäppa motorbåtsmänniskor. Mer nu på senare år faktiskt. Både unga och gamla som borde veta bättre.

 

Samtidigt... det finns en anldning till varför man diskuterar körkort på sjön. Och inte är det för att seglare seglar kasst. Det är för att (bevisligen ganska många) motorbåtsförare inte har koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är inte akter om midskepps som gäller, det är 22,5* akter om tvärs som gäller för att räknas som upphinnande. Alltså den vinkel som akterlandtärnan har. <

Men så här står det i internationella sjövägsreglarna.

Det upphunna fartyget ska följa regel 17.

Regel 17. a1   När det ena av två fartyg är skyldig att hålla undan (du i det här fallet) SKALL det andra hålla sin kurs och fart.

Låter solklart, du håller undan efftersom du hinner upp, och han SKA hålla kurs och fart.

Känner att det kan bli en del diskutioner om det här.

//Jonas

 



Senast ändrad av Flayban | 02 december 2009 | 08:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man hävda sin rätt till varje pris i varje läge? Särskilt när man ser att den väjningsskyldige kanske kan bli tvingad till en svår manöver eller när man ser att den väjningsskyldiga inte visar någon avsikt att väja. I många fall kan jag undvika en incident med mycket enkla medel...

Det viktiga är väl bara att visa sin avsikt tydligt och i god tid.

SÅ länge det inte är kappsegling så är det ju faktiskt ingen tävling. Det finns ju en anledning att många försäkringsbolag har undantagsklausuler för kappsegling.

Sist ska jag säga att det händer emellanåt att även jag brister i uppmärksamhet och upptäcker sent att det är något på gång där jag är skyldig. De gånger det har hänt är jag mycket glad över att de flesta faktiskt är uppmärksamma och flexibla. Jag har märkt att en vinkning till ursäkt förlåter mycket.

Ovanstående tillämpar jag både när jag seglar eller kör motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Märkligt att ingen verkar känna till Föreskrifter och allmänna råd om sjövägsregler TFSF 2009:44.  smiley

Dessa föreskrifter finns i populärare form i nästan alla böcker som behandlar framförande av fartyg. Läs på! Se http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2009-44.pdf?epslanguage=sv

Regel 3 – Allmänna definitioner
I dessa regler ska nedanstående ord och uttryck ha följande innebörd, om inte annat följer av sammanhanget.

a. Fartyg
Farkost som används till eller kan användas till transport på vatten
Fartyg inbegriper farkost som inte är deplacerande, WIG-farkost och sjöflygplan.

b. Maskindrivet fartyg
Fartyg med maskinell framdrivning

c. Segelfartyg
Fartyg under segel under förutsättning att eventuellt installerat framdrivningsmaskineri inte används

osv...

 

Regel 13 – Upphinnande

a. Oavsett vad som anges regel 4–18 ska ett upphinnande fartyg hålla undan för ett upphunnet fartyg.

b. Ett fartyg ska anses vara upphinnande när det närmar sig ett annat fartyg i en riktning som överstiger 22,5 grader akter om tvärs. Med andra ord anses ett fartyg vara upphinnande när det befinner sig i ett sådant läge i förhållande till det upphunna fartyget att det under mörker skulle vara möjligt att se endast det upphunna fartygets akterljus och inget av dess sidoljus.
 

c. Om det råder minsta osäkerhet om huruvida ett fartyg är upphinnande, ska man på fartyget anta att det är upphinnande och handla därefter.
 

d. En senare förändring i bäringen mellan de båda fartygen kan inte göra det upphinnande fartyget till ett skärande fartyg enligt dessa regler. En senare förändring i bäringen kan heller inte frita det upphinnande fartyget från skyldigheten att hålla väl fritt från det upphunna fartyget till dess att det upphinnande fartyget är helt förbi och klart.

 

Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter
Om inte annat föreskrivs i regel 9, 10 och 13 gäller följande:

a. Ett maskindrivet fartyg på väg ska hålla undan för
1) ej manöverfärdiga fartyg,
2) fartyg med begränsad manöverförmåga,
3) fartyg sysselsatta med fiske,
4) segelfartyg.

b. Ett segelfartyg på väg ska hålla undan för
1) ej manöverfärdiga fartyg,
2) fartyg med begränsad manöverförmåga,
3) fartyg sysselsatta med fiske.

c. Ett fartyg sysselsatt med fiske som är på väg ska, så långt möjligt, hålla undan för
1) ej manöverfärdiga fartyg,
2) fartyg med begränsad manöverförmåga.

d.
1) Alla fartyg, bortsett från ej manöverfärdiga fartyg och fartyg med begränsad manöverförmåga ska, om rådande omständigheter så med-ger, undvika att hindra säker passage för fartyg hämmade av sitt djupgående, som visar de signaler som föreskrivs i regel 28.
2) Ett fartyg som är hämmat av sitt djupgående ska framföras med sär-skild försiktighet och med hänsyn till sitt speciella tillstånd.

e.
Ett sjöflygplan på vattnet ska, i allmänhet, hålla väl undan för alla fartyg och undvika att hindra fartygens framförande. Om omständigheterna innebär att det finns risk för kollision ska sjöflygplan dock följa regel 4–19.

f.
1) En WIG-farkost ska, när den lyfter, landar och flyger nära ytan, hålla väl undan för alla andra fartyg och undvika att hindra deras fram-förande.
2) En WIG-farkost som framförs på vattenytan ska följa de bestäm-melser som gäller för maskindrivna fartyg i regel 4–11 och 13–19.

Glasklart!  (Inte ironiskt.)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...