Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Gäst MotorBåten

Seglare

Rekommendera Poster

Gäst MotorBåten

Hej. Var ute med mitt lilla skepp i somras och man lägger märke till vad det är för folk som är seglare. tror dom har all rätt i hela världen. ett jättebra exempel är när jag var på väg till Grebbestad då kom jag på musöfjorden och hade en GKSS (Viktigt ;-)) segelbåt i 16-17 metersklassen som låg och slog. och jag kom upphinnande i mina 8 knop och gick förbi men puckot till skeppare var tvungen att slå precis när vi var jämnsides han hade mycket väl kunnat vänta en minut så hadejag vart långt före han så kan han slå bäst han vill. men istället fick han probem och sprang fram på fördäck och ställde sig och pekade fingret mer båda händerna åt oss. jag VISSTE nämligen att jag hade rätt. för när han var mitt i slaget så var han bakom midskepps på min båt = att han var upphinnande. Tänk på det SEGLARE ni har inte all rätt i världen på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så det går till på GKSS? :-D haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav Juliusson

Nej som sagt, dom tror verkligen att dom har all rätt i världen. Jag och en vän hade precis varit och badat och är på väg genom ett trångt sund i Havstensund, vi höll kanske 3knopp för att vi såg att det är trångt i sunnet. Hur som helts så är det en seglare där som har bestämts sig för att slå mitt i det här trånga sunnet som är fullt av båtar, han hade kunnat slå på sin motor i och med att han såg det var fullt med båtar i sundet. Men men jag ser att han håller på o slå och inte bryr sig om att hans för just i det läget var 3m från mitt skrov, så jg trycker på fullt för att komma bort från honom, min vän som låg lite efter var tvungen att gira för att komma bort från id...n, resultatet är att min vän mer eller mindre för gå på grund, nu hände som tur var inget med hans båt. Sen några veckor senare är vi ute i samma väns båt, helt plötsligt dör motorn av bensin brist, medans motorn trilskas ser jag en 3ton segelbåt närma sig oss i 8knopp (med motor), trots att vi ligger stilla och driver mot honom, han gör ingenting för att gira, antagligen såg han oss inte men vi braka in i hans skrov det blev som tur var bara ett märke på hans båt från vår relingslist, men det kunde ha gått betydligt värre (Seglaren var dock väldigt trevlig). Men jag tycker det är lite konstigt att alla seglare som säger att vi kör dåligt och med dåligt omdöme borde ta en titt på sig själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erik

Finns det inga seglare som kan försvara sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det var någon som förstod att detta var en allmän anklagelse mot alla seglare, men lite följdfrågor som jag får upp i mitt huvud är följande: MotorBåten - Hur nära passerade ni egentligen segelbåten? Låter som om ni precis 'slickade' er förbi, varför inte hålla ut med en 25 meter åtminstone? - Varför passerade ni inte i lä, då slipper ni slag? - Det lät som om du inte hade speciellt mycket högre fart än seglaren, varför drog du inte av en knop och passerade senare? Gustav Juliusson - Att segla genom ett sund är faktiskt tillåtet och borde vara möjligt, men kanske inget man skall ägna sig åt om man inte kan hantera båten. Det besvärliga är att det är svårt att bromsa en segelbåt, inte bara att dra av på farten som på en motorbåt. Fast jag undrar varför ni inte drog på redan när ni såg segelbåten vara på väg mot er, för du lär väl ha sett honom innan han var 3 m ifrån er..? - Att bli påseglad när man är stillaliggande är inte kul, man kan ju tycka att havet är så pass stort så ni borde fått plats ändå... Ouppmärksamt och dåligt av seglaren, helt klart. Erik - Varför skall man automatiskt försvara alla puckon bara för att de också seglar liksom t ex jag gör, går du i god för alla motorbåtsägare? Så - jag försvarar ingen, jag var inte på plats och kan inte säga att något är rätt eller fel, jag blir bara nyfiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MotorBåten

1.Vi var väl ungefär 15-20 meter ifrån varann och han hade mycket väl kunnat vänta med att slå för han hade åtminstonde 30 meter kvar innan han var tvungen att slå. 2 att gå lä om honom var inte möjligt vid tillfället. 3.Vi hade våra dryga 8 medans han hade runt 5 skulle jag gissa på. och att ha en kryssande seglare framför sig är bara ett stort irritations moment. nu är självklart inte alla seglare dumma i huvudet men det finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilka som är värst, de som är okunniga om sjövägsregler eller de som benhårt hävdar sin rätt till väg oavsett hur förhållandena är. Sådana tokar finns det ju som alla vet i vägtrafiken också och inte är de roligare att stöta på ute på sjön. Det finns faktiskt en allmängiltig regel också och det är att man alltid är skyldig att göra vad man kan för att undvika kollision. Det innebär att, om man inser att båten med väjningskyldighet inte ser upp eller inte fattar så bra vad som sker, man sväljer förtreten och gör vad man kan för att undvika att utsätta sig själv eller andra för fara. Dessutom skadar för hög halt av stresshormoner i blodet blodkärlen, vilket ökar risken för proppar och för tidig död. Så att slappna av på sjön och låta bli att reta upp sig på alla som man tror/vet kan mindre än man själv och manövrerar sämre än man själv, är inte bara trevligare utan dessutom hälsosammare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. 30 meter är en ganska kort bit för en båt som du beskriver som 16-17 meter, mindre än två båtlängder. 5 knop är drygt 2,6 m/s, han hade alltså behövt slagit inom 11,5 sekunder. Det känns lite tajt, jag hade nog också slagit under dessa förutsättningar, lite marginal måste det faktiskt finnas. 2. Varför gick det inte att gå om lä, det fanns ju 30 m på den sidan...? 3. Självklart är inte alla seglare eller motorbåtsåkare dumma i huvudet, andelen är nog lika stor i dessa kategorier. Ett råd till nästa gång detta händer är att vänta tills segelbåten slagit och passera akter om den direkt efter slaget, garanterat problemfritt. Att vänta de 11,5 sekunderna som enligt dina uppskattningar i ursprungsexemplet hade krävts i detta fall kan väl inte betraktas som en evighet? Havet är stort nog för oss alla, och som Nidelvbo skrev så finns det en generell regel som säger att man skall undvika kollision så långt det är möjligt, och det anser jag nog vara den viktigaste regeln av alla. Jag gnider och pysslar om min båt hela vintern och vill då inte sabba den bara för att hävda en princip. När jag är ute och seglar har jag sällan mer bråttom än att jag kan vika några grader från ursprungskursen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars J

Motorbåten beskriver en regel som jag aldrig hört talas om: Att upphinnande plötsligt blir upphunnen när han är halvvägs förbi. Trots 2 förarbesvis och en kustskeppare har ja aldrig hört talas om något sådant. Någon som kan bekräfa eller vederlägga detta? /Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ta reda på detta. Känner en Lärare i Navigation. men jag är nästan beredd att hålla med MotorBåten. efter det att man gåttförbi midskepps så är ju det seglaren som är upphinnande dvs. hans väjningsplikt. men jag kan ta reda på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I begreppet upphinnande ingår att båten som hinner upp har högre fart än den som blir omkörd - annars skulle den ju inte kunna hinna upp. Det är alltså fel att båten som blir upphunnen skulle bli upphinnande i samma ögonblick som den är midskepps. Däremot är regeln följande: Upphinnande båt väjer. Upphunnen båt håller kursen. I det här fallet låter det som han möjligen bröt mot regeln att hålla sin kurs. Å andra sidan, en segelbåt i 16-17 metersklassen sticker kanske 2.5-3 m, så han kanske var tvungen att slå för att inte gå på grund. Det är svårt att säga vem som har rätt utan att ha sett platsen, men: om det var gott om plats på en stor fjärd är det definitivt helt oansvarigt att passera så nära som 15-20 meter. Om det rörde sig om passage i ett smalt sund bör den som går för motor sakta ner farten, iaktta segelbåten som kryssar genom sundet, och passera när det är lämpligt, dvs bakom segelbåten strax efter att denne har slagit. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller upphinnande så är det såklart så att man inte kan bli upphinnande direkt när en båt som kommit ikapp är midskepps. Det skulle bygga på acceleration vilket i sig då innebär att man inte håller kurs och fart som man skall när man ej är väjningsskyldig. En annan sak som får mig att fundera för att segelbåten i det här fallet skall kunna vara upphinnande måste den komma mot motorbåten inom akterlanternans lysvinkel dvs 67,5 grader åt varje sida om aktern. Kom den emot segelbåten för om detta så skall motorbåten väja då motorfartyg skall väja för segelfartyg. Mycket skulle nog vara vunnet om motorbåtsägare lärde sig att segla så skulle nog många såna här närsituationer undvikas. Samtidigt skall ju sägas att man alltid är skyldig att undvika kollision till varje pris och det kanske man kan undra om segelbåten gjorde i det här fallet. Hade kollision inträffat så hade förmodligen någon form av fördelning av ansvaret skett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav Juliusson

Sundet vi åkte igenom var kanske 30m brettt så det var lite tajt. Sen så låg kustbevakningen 200m framför oss och kollade farten på alla. Förutom det så håller jag med om att det finns en del idioter, både seglare och motorbåts ägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav Juliusson

Måste bara säga att ni har helt rätt om att man ska ta det lungt på sjön, det är däför jag älskar att vara på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att kryssa genom ett 30 meter brett sund med en segelbåt som är 16-17 meter, du får helt enkelt inte tillräcklig fart på båten mellan slagen. Dessutom lyckades du i det 30 meter breda sundet köra 20 meter på ena sidan om honom samtidigt som han hade 30 meter till land på andra sidan. Något stämmer inte, detta går inte ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Kul att dessa motorbåtsägare vart me om en eller 2 incidenter med seglare å därefter drar ALLA seglare över en kam.Alla seglare tror att dom äger sjön, låt oss starta krig mot seglarna osv. osv. Mogna människor med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att nöjesseglare väjer för brödseglare och motorbåtsförare väjer för seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Nej. Det har inte med yrkesmässig utövning att göra. Stora fartyg åberopar begränsad manöverförmåga eller det ännu starkare hämmad av sitt djupgående. Sen när man kommer in på båtstorlek som de flesta av oss fritidsskeppare har är det ju som du säger att motorbåt väjer för segelbåt. Men det har ju med manöverförmågan att göra. Som ju då givetvis kan vara nedsatt emellanåt för motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kenth

motorsegare ska inte förväxlas med segelbåtar, utan det är mera att vilja men inte våga, en sak till...nu skavi inte utrota alla motorbåtar det vore för mycket, men har man tagit sig från stockholms innerstad till sandhamn en helg så kan man bli rätt rabbiat mot folk med större plånböcker än hjärnor fara fram i minst 40 knop, märk väl att många av dom inte har en susning om väjnigsregler etc och hur det står till med nykterheten kan bara sjöpolisen svara på, men man undrar ibland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående de där med att vara upphinande fick jag lära mej att det är precis som du säger norpan, fast jag lärde mej att när man har passerat 22.5 grader akter om tvärs så upphör man att vara upphinande....(same same but different) Min alldeles egna uppfattning av folk och fäs beteende till sjöss är som följer.......tex var jag på väg in till stockolmshamn när det var ubåtsuppvisning och avspärrat så man bara fick hålla sej på ena sidan av viken och de vart jag väl varse om. Det kom en polisbåt stormande mot mej och vråla STANNA (jag höll en fart på ca: 4-5 knop) stannade på vad jag tycker rimligt ca: 5-10 meter, vid de laget frästa polismannen åt mej att jag måste hålla mej till styrbord om dem vita bojarna, ok sa jag och tuffa vidare och låg gemsides med en gammal träsnipa med en ännu äldre gubbe i som säkert va född på sjön eller nåt och han gjorde inte ett dugg fel men därimot precis när de va som smalast kom en 60fots millitärbåt halvplanandes rakt imot oss och drog upp sån sjö så gubben i snipan höll på att kantra och jag ratta och parera som en dåre för att inte bli fiskmat under deras jättepråm......allt detta ståhej bara för att dem skulle oxå berätta för oss att vi skulle hålla oss till styrbord om bojarna precis som vi hade gjort den senatse sjömilen. Tar inte årdningsmakten i så de luktar illa ibland? När dem tillome idiotförklarar en och tar förgivet att man glömt att de va avspärrat och inte märkte att de va 20 ubåtar i ytläge på andra sidan och riskerar att alvarliga olyckor kan inträffa bara för att dem ska få visa sin makt...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig,men det lät bara lite grymt att utrota alla motorbåtsägare för att några stycken beter sig som fän. De flesta av oss har inte så stora plånböcker så att det stör, och försöker nog bete oss vettigt också. F.ö. är även jag gammal seglare, sedan 30 år tillbaka. Började faktiskt med en motorseglare som seglade ganska bra för att vara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag visserligen motorbåtsägare men sådana med flybridge båtar på 35-40 och uppåt har oftast skeppare som inte har något sjövett över huvudtaget. visst min båt är tämligen stor och rejäl men går ett sånt vrålåk förbi och jag får svallen i aktersidan så välter i princip hela inredningen i pentryt. glas åker hit och dit, kaffekokare välter taklampan gungar som den inte visste vart den skulle ta vägen. hade jag haft en sådan båt så hade jag gått förbi med god marginal eller sänkt farten betydligt om man måste gå förbi tämligen nära. detta vet jag eftersom jag råkar ut för sånt varje sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Her var det ikke mange som kunne sjøveisreglene. Hadde tenkt meg en tur til broderfolket i sommer, men det kan nok bli farlig forstår jeg. I de internasjonale regler står: Vikeplikten ved innhenting består inntil innhentende båt er passert og klarert. Så da så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skäms över att vara seglare då man hör sånt här, ordet hänsynstagande är på sin plats. Seglar där det är lämpligt och använder motor där så nöden påkallar för att slippa djävlas med andra.

 

Stickan//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget emot norrmän men vad jag har hört så tycker de flesta att norrmän inte har något som helst sjövett..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det finns rötägg i alla läger, och tyvärr så fördärvar ju ett ruttet ägg hela omeletten.  Jag är motorbåtsägare och blir också behandlad därefter trots att jag i största mån visar hänsyn, håller avstånd, korsar akterom osv.  I höstas var vi ute på Jungfruskär i Stockholms södra skärgård.  En underbar liten lagun, helt folktom, det var i slutet av augusti och en dag mitt i veckan.  På eftermiddagen kom så båt nummer två, en segelbåt med en barnfamilj.  Vi sitter i båten och dricker kaffe när seglaren passerar oss på ett fåtal meter.  Vi hejar glatt på familjen som då vänder bort sina huvuden och ignorerar oss totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upphinnande är man till dess att situationen har löst sig, dvs tills man förlorat kontakten och inte siktar varandra, Detta kan i vissa fall enligt reglerna vara en hel dag. Motorbåten var i detta fall upphinnande. Enligt kappseglingsreglerna för seglare gäller något annat men då endast under tävling.

Det finns inte några som helst speciella regler eller lagar för de som seglar för sitt bröd utan samma väjningsregler gäller alla.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Du har rätt i att det inte finns några lagar och regler, men det finns massor av oskrivna regler.  En av dem är att den som seglar för sitt nöje håller undan för den som seglar för sitt bröd.  Att i varje läge hålla stenhårt på sin rätt är fel1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är en regel som de flesta brödseglarna håller stenhårt på iallafall ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...