Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Jonte_J

Startrelä fråga (yamaha 55)

Rekommendera Poster

Tjolahopp

Jag är ingen meckare alls, så jag är inte så spec insatt :)

Jag har iaf en Yamaha 55 (-82?)

Mitt startrelä är sönder, eller rättare sagt så går det en bult med 2 låsmuttrar rakt i i den som har rostat fast, så när jag skulle byta ut pluspolen så började den snurra.

Har startrelät gått sönder när bulten snurrar? Drar jag av nån tråd inne i relät?
Kan det funka fortfarande (inte testat sen jag tog loss den)?

Funkar andra typer av startrelän till min snurra (Merchury förgasare passar till min modell tex.), eller måste jag ha ett Yamaha relä? Har kollat runt efter ett nytt och det skulle kosta ca 1200 SEK, vilket är allt för mycket med tanke på snurra och det pengar jag vill lägga ut.

Går det ev att laga mitt relä?

 

Många frågor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att anslutningsbulten snurrar låter inte bra, men betyder kanske inte med nödvändighet att nån kabel slitits loss på insidan.
Vet inte exakt hur ditt startrelä (din solenoid) ser ut, men strömmen till startmotorn behöver ha extremt god kontakt för att fungera bra. Minsta motstånd ger spänningsfall och värmeutveckling i kontaktstället. Går inte att ohm-mäta med vanlig multimeter.

Om reläet fungerar såpass att startmotorn snurrar kan du istället mäta spänningsfallet med voltmeter mellan dess polskruvar, bör inte vara högre än ca 0,5 V.

Funkar däremot inte reläet så är det bara att byta eller pilla isär och försöka laga.
Har du ett utbordar-startrelä av annan liknande typ så bör det fungera bra, manöverström-styrka, kontakt-strömtålighet, spänningsfall, isolationsavstånd överensstämmer nog bra. Bara att modda kontakter och fastskruvning. 

Här en gammal tråd om ett Mercury-relä med några foton, där iofs reläspolens trådar är svetsade direkt i anslutningarna. Men hur startströmmen är kopplad ifrån sina polskruvar och vidare in framgår inte. Kan nog iaf ge en uppfattning om vad som ingår i ett startrelä?
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=298762

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Köpte iaf nytt relä idag, inte helt rätt, men det skulle funka....

Efter mycket pulande så fick jag den att fungera... men det visar sej då att det är startmotorn som är död..... :(

Så jag är tillbaka på ruta ett och har antagligen två fungerande relän.

Nästa fråga då: Vad gör jag åt en död startmotor? Kopplade förbi batteriet direkt till startmotorn och det blixtrade lite vackert men inte ett liv...
En liten parentes: Motorn har varit under vatten .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat kolen på starmotorn eller fjädrarna som gör att kolen får kontakt med kommutatorn?

Är det vrålkortis eller avbrott då du försöker starta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjönk den i salt eller bräckt vatten så måste den nog eftersköljas i sött om inte det gjordes omedelbart. Alltså hela startmotorn dränkas i en balja kranvatten riktigt länge, så att kristallerna löses och späds ut. Sedan långvarig tork, helst uppåt en vecka, gärna i lite måttlig värme (max uppåt 50 grader) och bra ventilerat. Vattnet letar sig in i små spalter genom kapillärverkan så torktiden är nog lång.

Salt i motorn drar annars ut fukt ur omgivningens luft, och motorn är då fuktig för det mesta. Ger krypströmmar, som iofs kanske är små jämfört med startmotorns egen drivström. Risken för rost och ärg är annars också stor. Blir nog aldrig riktigt hållbar och pålitlig om saltet lämnas kvar?

Men förhoppningsvis var det i en sjö den sjönk?

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är helt stendöd...

Båten sjönk i havet, så det är säkerligen saltvatten i den. Ska precis börja skruva upp den nu på jobbet. Ska bli aningens spännande då jag inte har en aning om hur en startmotor ser ut :D

Läste nånstans att man kan byta kolet och att det va rätt billigt, så ska åka iväg och köpa sånt oxå ifall det behövs.

Förövrigt, tror ni det finns hopp om den legat i saltvatten? Solenioden hade ju tydligen klarat sej, men den gjorde jag sönder när jag skulle ta loss den, så har en ny sån inköpt och på plats. Den klickar fint men startmotorn rör sej inte.

Körde snabbt med /- polerna direkt från batteriet in i startmotorn oxå, men totalt död. Vet inte hur nyttigt det är, men borde väl inte skada startmotorn hoppas jag?

Ska bli ett projekt det här för en totalt okunnig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon vänlig själ skulle ge mej några raderas beskrivning om vad jag bör kolla om jag får upp startmotorn så skulle jag vara väldigt glad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade 2 långa skruvar som gick in underifrån som jag fick loss. Dessa såg ... inte bra ut. Totalt sönderrostade :/

Men, sen vet jag inte om jag måste lossa det 4 stora sjärnskruvarna som sitter längs startmotorn? 4 st mitt emot varandra...

Eller går det att öppna den som den är nu? Skulle helst inte vålda allt för mycket, men gissar att den kan sitta rätt bra eftersom det lär va en del rost och annan gegga där inne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden är nog mer eller mindre gastät och kan kanske klara att vara under vatten ett tag utan vatteninläckning. Startmotorn läcker som ett såll främst via kolbytes-öppningen.

Skulle inte lossa stjärnskruvarna i motorhöljets periferi, de håller polmagneterna på plats.
Lossas de hänger de i de känsliga lindningstrådarna enbart, risk att trådarna böjs och får brottanvisningar vid minsta oförsiktighet.

Öppna kolbytes-öppningen/gaveln bara och lägg alltihop i en stor balja vatten, enligt ovan. Allt salt måste bort, annars slutar det aldrig att rosta pga luftfuktighet.
Efter vederbörlig torkning, putsa försiktigt kolbanan om den ser ärgig ut. Sätt ihop och prova snabbt att lägga på drivspänning. Finns livstecken kan ett kolbyte mm bli aktuellt.

/Thomas

  



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 juli 2010 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolbytet görs alltså underst på startmotorn? (kuggen är högst upp)

En liten plåtbit som måste bort bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen bild på Yamaha 55 -82, däremot Yamaha 40 -84. Ser din ut så här, så är tydligen kolbytes-delen längst ner i bilden.
Fältmagneterna (väldigt platta spolar) sitter väl f.ö. med stjärnskruvarna, antar jag. Ingen anledning alls att lossa dem.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0059006&path=YAM~A0000002~M0002214~M0002232~C0059006&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Edit: Läcker som ett såll var kanske att ta i, sitter ju O-ringstätningar vid gavlarna. Men den rostiga skruven avslöjar att den varit vattenfylld. 



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 juli 2010 | 14:11

post-10006646-1394236421,9641_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska precis iväg och mecka vidare på startmotorn.

Finns en liten plåtbit som sitter med 2 st småa skruvar, dock är dessa rejält fastrostade, så det kommer bli svårt att få upp skruvarna. Redan provat skruva på dessa, men fick sluta då huvudena höll på ge upp.

Det 2 långa skruvarna som går rakt igenom startmotorn fick jag som sagt ut, men kan inte få isär startmotorn iaf. Behöver jag ens få isär den, eller räcker det med att sätta den i vatten? Ska det ev nån till skruv ur startmotorn innan den kan tas itu, ser inget på skissesn du visade tidigare. (Inte så van att läsa såna)

Hur länge måste jag ha den i ett vattenbad? Bör jag spraya nåt rostlösande in i startmotorn?

Mycket tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr bara gissa, men de två långa bultarna verkar tillräckliga. Tror att i princip bägge gavlarna nu är lösa men att rotoraxel-lagrena är pressade in i lättmetall-gavlarna. Behövs isf lite kraft/avdragare för att dra ut gaveln?

Skulle nöjt mig med att öppna plåtarna om det ger ett hål in till kolen. Det bör nog vara öppet såpass att du kommer åt att skölja rikligt. En snabb sköljning tar det mesta av saltet, men salt som trängt in i spalter, mellan lindningarna etc blir nog kvar då. Har båten legat djupt har vatten kunnat tränga långt in under tryck.

Finns ju normalt en del ledande koldamm i motorn så den är väl inte jättekänslig map krypströmmar. Korrosion är nog värre, gissar jag.

Efter lång torkning kan kanske fuktdrivande elektronikspray användas, det avdunstar i alla fall snabbt. Tveksam till om det hjälper.

Före provkörning kan man ohm-mäta lite med en bit plastfolje under ena kolet så att rotorns minuskol är borta från kolbanan. Skall då vara flera tiotals kilo-ohm till höljet mätt på plusanslutningen, helst oändligt men koldamm brukar även normalt förhindra det.

Startmotorer är sk seriemotorer, de har suverän segdragningsförmåga. Plusströmmen går först genom de fyra(?) parallellkopplade fältmagnetlindningarna, sedan via kol-rotorlindning-kol till jord.
Fältlindningarna ligger i serie med rotorn, därav namnet.

Snurrar rotorn lätt, eller har lagren rostat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotorn är den som för upp kugghjulet? Isf snurrar den fint och lätt

Som du ser på bilden, som jag hoppas bifogas nu, så ser du att skruvarna håller på ger upp. Sprayat massor med rostlösande på dem i 2 dagar nu, men vill inte röra sej. Bara den ena har kommit nåt varv upp..



Senast ändrad av Jonte_J | 04 juli 2010 | 11:15

post-10004604-1394236422,4782_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet ifall en Yamaha 60 skulle råka ha samma startmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går alltså lätt att vrida för hand så att rotorn roterar, vad det verkar. Ifall 60 hästaren har samma startmotor vet jag inte.

Har du en slag-skruvmejsel för de bångstyriga skruvarna? Ger högt vridmoment utan att förstöra skruvskallarnas spår, plus att hammarslagen chockar gängornas rostgrepp lite.

Skulle försökt bulta (måttligt hårt) med slagmejseln inställd&vriden för skruvning omväxlande mellan loss- och åtdragning. Dvs är det totalstopp åt loss-hållet kan man tillfälligt prova med det andra.
Risk att skruven brister, men men.

Under plåten/kåpan finns motoraxeln, med kanske en centrum-fördjupning i axeländan där en avdragares skruvspets kan få mothållsgrepp. Om det nu råkar vara fastpressade kullager i gavelstycket som fortfarande håller gaveln på plats. Kan annars vara enkla bussningar - motorn går ju sällan - och då är det något annat som hindrar losstagningen. Så plåten/kåpan måste nog bort först oavsett.

Slagskruvmejsel art.nr. 12847 ...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejel-och-Bits/Slagskruvmejsel/



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 juli 2010 | 12:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din ligger lugnt och simmar i en hink med vatten nu iaf.
Hur länge bör den ligga där tills allt salt kan tänkas ha lösts upp?
Börj jag spruta in nåt rostlösande? Har 5-56 hemma...

Fick inte upp plattan/kåpan undertill, men får slagmejsel imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Tror bestämt jag ljög för dej när jag sa att rotorn går runt.

Det är bara kugghjulet som går upp, men sen är det totaltstopp!
Har den fortfarande i vatten samt spayat den med lite rostlösande. Ska göra ett nytt försök att få upp luckan med slagmejsel idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu går den runt :)

Började med ett skrapande ljud, men nu snurrar den nästan fritt. Torka torka då...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om jag försöker starta den och den fortforande är blöt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tålamod är en dygd ;)

Låt den torka ordentligt i värme, blås gärna lite med trycklyft i det hål du fått upp om plåten/kåpan är borttagen?

Ohm-mät sen med lyft (plastfolie-isolerat) minuskol enligt tidigare, så undviker du negativa överraskningar. Men för all del, en snabbinkoppling av batteriet kan möjligen ge snurr redan nu.

Fick du kanske inte upp plåten/kåpans motsträviga skruvar trots slagmejsel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick upp locket idag. Det var bara ett skydd för rotorn som går rakt igenom startmotorn.

Har dock blåst ur den rejält med tryckluft (spruta olja, rost & lera ur den) och nu ligger den och torkar under en fläkt som sprutar varm luft på den.

Ska ha en polare att gör det där ohm-mätande senare idag, och sen ska jag prova om den vill fungera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle försökt putsa upp kollektorerna, alltså den segment-uppdelade kopparbanan som kolen släpar emot. Är väl gröna av ärg, gissar jag. Putsning med fin smärgelduk tvärs rörelseriktningen kan duga ifall sliprester tvättas bort med nåt lösningsmedel.

Emellan varje kopparsegment finns en smal isolering, ofta av glimmer.
Vid en mer fullständig renovering svarvar man f.ö. kollektorbanan rund och jämn, samt fräser ner glimmerisoleringen några tiondelar under kopparens yta. Inte aktuellt, men du kan ju kika så inga kortslutningar verkar finnas emellan segmenten och att kolens kontakt verkar okej. För att få bra vridmoment i motorn krävs hög ström dvs lågt motstånd.

Håller tummarna !

Edit förtydligande tillägg: Man kan inte ohm-mäta kolens lågohmiga släpkontakt med en multimeter. Kolla bara visuellt att det ser okej ut map ytjämnhet och smuts/ärg. Vid drift visar sig sen kontaktfel som låg ström/lågt vridmoment. 



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 juli 2010 | 14:44

post-10006646-1394236423,4064_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Det slutade med att jag fick upp startmotorn och där innanför såg det inge bra ut. Putsade och tvättade bäst det gick, men ledningarna som gick till kolet var av samt att lödningarna/limmningarna hade lossat från en liten plåtplatta. Ledningarna gick att löda fast igen, men inte själva fästena. Slutade med att vi fick prova en nödlösning med att borra upp liiite större hål och sen testa popnita fast dom. Tyvärr dog den på riktigt under vägen. Ett fäste sprack under borrning och läget kändes lite hopplöst.

Snackade med en polare över Facebook och ht an hade tydligen en kompis som hade en Yahmaha 50 runt samma årsmordell. Turerna gick fram och tibax om jag skulle få köpa startmotorn eller inte, men det slutade med att hans kompis inte ville sälja startmotorn... dock kunde jag få hela snurran mot avhämtning?!?!?! :D:D:D:DD:D

Sagt och gjort och det igår kom det en Yamaha 55 (inte 50) hem och som bara hade ett topplock som var sprucket! :D Guld guld guld! Klurade lite på om jag skulle sätta över mitt topplock till dennes motor, men va inte så säker på hur mina packningar skulle klara fytten. Flyttade ist över startmotorn, som inte var riktigt likadan, men nästan. Den passa bra i fästena och efter att ha snott lite smått och gått från den nya motorn så provade vi starta!

Brum brum ganska direkt! :D Great success!

Pulade på och fixade lite andra småsaker och sen iväg ner och testa.

Lagar en ny tråd om detta som följer om jag inte hittar nåt på forumet.

Motorn startar men går inte på låga varv. Den går med väldigt höga varv, men ibland måste man hjälpa till och pumpa på bensinslagenn för att den inte ska dö.

Provade som snabbast kasta i växel några ggr, men den gick mycket konstigt och bara med hjälp av pumpande och då var det inte mer än max 10-20 sekunder. Sen dog den.

Kollade igenom soppapumpen, men sen var kl 1 på natten och det kändes som det var dags för bastu och nån öl ist för att mecka vidare, så där står jag nu :)

 

Tack för all hjälp med startmotorn, men tror den får kasta in handduken. Tror jag skulle kunna få den att fungera, men tror det skulle varit en temprorär lösning. Den skulle aldrig blivit sej själv igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...