Roddarn 1 Postad 13 Februari , 2005 Hej igen Ringhede! Du ska absolut försöka att få HELA eller åtminsåne delar av kostnaden på garantin! Läs bosses kommentar. Han har ungefär samma tänkade som jag i det här fallet och det som bosses säger är alltså även mina argument. Att testa varv: När du testar max varvtal på din motor ska du göra det i vattnet och under körning. INTE på tomgång! Orsaken är att du måste utsätta motorn för belastning, annars får du helt fel värden. Helst ska ni vara så många personer i båten som ni som oftast är. Brukar ni i de felsta fall vara två pers under färd, ska du alltså se till att ni är just två pers vid testtillfället också. Nu är det ju kanske inte så lätt att sjösätta i dagsläget för att göra detta test. Då får du antingen vänta till våren, eller se om en verkstad kan göra detta test åt dig om du vill ha svaret innan sjösättning. Men visst låter det mycket troligt och realistiskt att det KAN vara frågan om att du har ett för lågt varvtal. I så fall är frågan: Varför. Då burkar det i regel handla om två alternativ: Fel propeller, eller någonting som inte är som det ska med motorn. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis behöver kosta en förmögenhet, även om det i allra värsta fall kan göra det. Just i och med denna ovisshet så tycker jag inte att du ska chansa! Låt folk som är utbildade på detta göra det test som krävs, för att förvissa dig om felet. Det kan vara dyrt att vara snål om du förstår hur jag menar. Hellre en koll för mycket än en för lite. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 3 Juni , 2007 Hej igen Ett tag sedan men nu verkar lösningen sitta där. Har fått lite bättre fart mm. Nu är gamla proppen utbytt mot en Rostfri stålpropp - Mirage 21 och botten målad med hård International Trilux. Varvar bättre och gör nu ca 38 knop. Och ett riktigt bra grepp vilket gör att man kan trimma betyligt mer som man själv önskar. Gamla proppen började kavitera när man trimmade upp men denna greppar rejält. Sådan skulle det suttit på från början. Alltså verkar lösningen finnas där. Tänkte att det kan vara kul att berätta hur det gick. Inger fel på varken motor eller båt utan bara fel proppeller. Vad bottenfärgen gör är svårt att sia om men den sitter åtminstone kvar nu. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bakerman 0 Postad 9 Februari , 2009 Hej på er båtentusiaster Fiskar upp tråden om Uttern s64/6402. Jag var på Båtmässan I GBG och tittade på denna båt och blev intresserad. Jag har läst de flesta inlägg på maringuiden om båtmodellen och det verkar som om de flesta är mycket nöjda med sina båtar. Men det måste finnas några dåliga sidor även på den bästa båt. Hur är den att traila till ex. den är ju rätt tung. Hur sitter man ppå den bakre sittbänken under gång, den verkar vara lågt monterad vilket gör att man inte ser mycket frammåt eller har jag fel? Driftsäkerhet på motorer o.s.v. Hör av er ni med erfarenheter. MVH/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 25 Mars , 2009 Hej Missat att lämna svar till denna underbara båt. En stabil rejäl båt och motsvarar en Stads Jeep om man jämför med bilar. Rejäl med bra skrov och gott om rejäla grabbräcken. Bra stå/sitt platser för förare och passagerare. Soffan bak sitter man bra och ser bra om man sitter vid sidorna, alltså inte direkt bakom förare. Båtten är ungeför som en Volvo, mycket vanlig, rejäl och mycket vanlig. Just att den är vanlig gör att begagnatpriserna är både måttliga men att även andrahandsvärdet är relativt stabilt. Skulle avråda från att hålla på att traila då det är en väl tung båt för sjösättning via trailer. Sjösätter alltid min båt med kran. Motorn är mycket pålitlig och mycket vanlig, en Mercuiser V6:a som det finns massor med reservdelar till om man skulle behöva. En beprövad variant som fungerar bra. Är dessutom relativt lättservad. På min -02,a finns t.ex. en slang som man drar ut via dyvikan som man direkt kan tappa ut motoroljan och slipper suga ur oljan, smart. I fram finns två mycket bra stuvboxar som samtidigt blir bra sittplatser. Ruffen är för liten men skulle väll hjälpligt funka för enstaka övernattningar. Däremot helt underbar för att förvara mat och kläder för utflykter och jättespännande för mindre barn samt bra för dem om man räkar ut för dåligt väder. En stabil och bra båt. Försök att få prova någon så insur du hur praktisk och bra båt det är. Det finns orsaker till varför den har sållts i så stora volymer. De nya S64:orna är dock väl dyra men går säkert förhamdla sig till ett bra pris idag. Till det negativa. Se upp med exemplar som gulnar, gäller messt 01-04 men kan vara övergående och min -02a har slutat gulna nu och gått att polera bort. Dynor och sittsar för förarstolar är av för vek konstruktion och behöver ofta renoveras. Kan man göra själv om man är lite händig. Kapellet till pulpitten riskerar att flyga bort om det blåser och flera har säkert blivit av med denna del. Löser man med att sätta dit extra band så den sitter fast bättre. Och slutligen till slö, nja, med rätt propeller (rostfri nu) av rätt typ så är den betydligt bättre. Slö när det gäller toppfart. Min gör max 36-37 knop men är rejält stark med gott om folk i båten. 33-34 knop med 4 vuxna och 4 tonnåringar plus packning och fortfarande stabil. Duger. Vill man ha en egen modell som ingen annan har så är det fel båt, precis som en Volvo V70 som är mycket vanlig och bra. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 25 Mars , 2009 Det kan väl inte vara några större problem att traila, bara man har en lite stadigare bil och en bra trailer och E-körkort. Jag tar upp min Uttern D66:a med hjälp av en lånad King Cab och det funkar kanon. (ca 1650kg båt/motor ca 200kg övrigt = 1850-1900kg) Handvevad vinsch med två utväxlingar. Sista biten brukar man dock få bromsa fram med bilen när man kommit på plan mark... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser