Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
maxi954

Epoxi eller Polyester till renoveringen.

Rekommendera Poster

Skall renovera min möre 30 och skall plasta om en hel del. var helt inställd på epoxi men ändrade mig till polyester pga att dom som lagar båtar andvänder Polyester.

men jag har ändrat mig till epoxi igen. Men det känns lite svårare att hantera pga att båten står i ett tält och man vet ej hur värmen kommer att bli, kommer inte att plasta förän i Augusti.

känns som polyester är lättare att arbeta med pga att jag har erfarenhet av detta matrial.

Det som skall göras är nya skott samt motor bädd och nya bottenstockar samt några hål i skrovet.  Nästan allt arbete är indvändigt och gör jag rent och ruggar upp ytan så känns Iso polyester billigare och lättare och inte så dumt ändå.

Man vill ju att det skall bli så bra som möjligt och starkt.

Har till gång till masiv EK som är torr, är det dumt att göra botten stockar i detta ca 1m breda och tre till fyra cm tjocka.

Tacksam för råd

post-28597-1394236420,3414_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt använt polyester eftersom båten i grunden är byggd i detta material. Epoxi i all ära men det finns även problem med blandmaterial. Epoxi fungerar på polyester men inte tvärtom vilket gör att du i framtiden alltid måste använda epoxi igen.

Du skall göra stora byggen invändigt och det kommer att gå åt en del och du kommer att få lika bra och starkt resultat iprincip hur du än gör. Epoxi är bra i utsatta lägen och där det krävs extra stort vattenmotstånd eller extra styrka. Eller då du vill ha konstruktioner med extra låg vikt. Det är ju faktiskt få leverantörer som idag 2010 levererar normala båtar byggda i epoxi.

Det fungerar naturligtvis med båda men i ditt fall skulle jag definitivt använt polyester.

Att bygga bottenstockar i massiv ek skulle jag avstått ifrån. Hur torrt virket än är så innehåller det en viss fuktkvot och om du innesluter träet i plast finns det alltid en viss risk för någon form av röta eller annan förändring av materialet. Ek har ett gott motstånd mot röta men du kan få det även i ek och speciellt i din konstruktion där du innesluter eken i plast och där det kommer att komma in vatten efterhand. Du måste ju ha hål genom alla botten stockarna för att vatten skall kunna rinna ner till lägsta punkten i botten.

Sen är det inte direkt tjockleken som bidrar till styrkan i bottenstockarna (eller i längsgående vägare) utan det är balkens (livets) höjd. Så i ditt fall får du en säkrare konstruktion med distansmaterial av typ divinycell eftersom detta står emot vatten som eventuellt kommer in i konstruktionen. Lika bra skulle det vara att bara tillverka bottenstockar av polyester och väv i en form och få en ihålig konstruktion men detta förfarande blir ju lite struligt för då får du tillverka formar först.

Så jag föreslår att du använder polyester samt avstår från ek eller trä i bottenstocks konstruktionen.

Ett tips är att plasta in ett elektriker rör i botten under balken som sticker ut ett par cm på ömse sida för att få en kanal så att vatten kan rinna från en sida till den andra.

Per

 

 



Senast ändrad av oceanis | 02 juli 2010 | 09:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha använt polyester för alla invändig plastning och endast epoxy till att lägga igen hålen i skrovet. Är detinte lite väl dyrt att göra bottenstockar av ek? Tycker att du ska gå på divinycell eller björkplyfa./Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Divinycell är direkt olämpligt till motorbädden pga att den inte tål punktvis komprimering i någon större utsträckning./Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbädden måste byggas upp som en tillräcklig stark konstruktion av polyester/väv där inte divinycell delen överhuvudtaget har en hållfasthetsmässig funktion. Om man använder divinycell i bädden så fyller det enbart en funktion för att få en plugg att plasta över och det är det samma i bottenstockarna. Det är polyester/väven som har hållfasthets funktionen inte divinycellen överhuvudtaget.

Så visst kan man använda divinycell som material att plasta över i motorbädden, det är inget problem men som sagt man måste göra sin konstruktion tillräckligt stark. Det smidigaste är också att plasta in en metall skena i sin konstruktion för att direkt kunna borra och skruva fast sina motorfästen. Vad man skall använda tvistar de lärde om men aluminium har nästan samma termiska egenskaper vad gäller utvidgning som plasten vilket gör att risken för delaminering är mindre an med en rostfri plåt.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag benägen att hålla med oceanis. Om man använder epoxy avhänder man sig möjligheten att använda topecoat efteråt.

I princip använder jag bara epoxy om jag vill sätta igen en bottengenomföring tex. Epoxybehandlingen på utsidan blir ju klar i samma moment. Sätter man igen med polyester måste den härda i 5 veckor inan man kan måla med epoxygrundfärg, enligt vad det står på förpackningen.

Sen har den lösningsmedelsfria epoxyn den fördelen att den inte luktar som polyestern gör. Byggde en integraltank i vintras i epoxy i min motorseglare. Det hade jag inte klarat med polyseter. Epoxyn är betydligt mycket dyrare än polyestern även om man köper den på Biltema.

Plata inte in nåt trä eller plyfa. Det bara ruttnar och skapar båtlukt. Jag har hur många bilder som helst på rutten plyfa som jag rivit bort i min motorsegalare Thallatha. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/vattentanken.html

Bygg upp en form av tex divinycell som oceanis säger och plasta sen upp en tillräckligt stark konstruktion, där cellplasten bara är en form du plastar på.

 

tommy

 

post-945-1394236420,5224_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela båten är byggd i polyester, varför inte fortsätta med det? Epoxi har sina många fördelar men är det någon av dessa som du oundgängligen behöver och som inte polyestern ger. Gelcoat har funkat i många årtionden, varför skulle den plötsligt bli katastrofalt usel? Min uppfattning är att det är mest en modegrej i de flesta fall. I extremfallen där lätt och starkt krävs kan det vara tekniskt motiverat men men inte till en överdimensionerad 70-talsbåt.

Motorbädd, byter du motor också? Det borde s a s vara på tiden nu eller snart. Tumregeln 3hk/ton båt är idag 5 - 6 hk/ton. Gamla tolvhästare har nog bara åtta kvar efter 35 år. Fundera i så fall på att byta drivlinan till S-drev ( Jag antar att du har rak axel i dagsläget). Då löser du alla problem med att bygga en ny bädd och rikta motorn. All nytillverkning kan knappast ha fel och alla nya båtar har drev. Köp motor, dreb och bädd i ett paket  där allt passar och är rätt dimensionerat. Klart enklare än rak-axel-fallet. Du måste sannolikt byta propeller i alla fall så kostnaden går på ett ut.

Skall du behålla motor och rak axel, bygg en ny bädd av polyester, divinycell och glasfiber, inget trä som ruttnar med tiden!

Mina egna erfarenheter av motor och drivlinebytet är uteslutande positiva. Det var jobbigt att rensa ut allt gammalt men resultatet blev mycket bra.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bjsk skrev Tumregeln 3hk/ton båt är idag 5 - 6 hk/ton.

Själv tycker jag 4 hk/ton är fullt tillräckligt, efter att ha bytt motor i två av våra båtar. I vår Rasmus (ca 8 ton) bytte vi ut en MD21 (45 hkr) och satte i en VolvoPenta D2-40 (37 hkr). I vår HR41 (ca 12 ton) bytte vi ut en MD21 och satte i en Vetus M4.17 (42 hkr).

På Rasmusen skulle jag tom, med erfarenhet från D2-40,  kunna tänkt mig en D1-30 (28 hkr). Jag vet att många har valt att sätta i D2-55 i Rasmus och jag förstår det inte.

Vi har som mest gått nästan två dygn i sträck för motor, även flera timmar rakt mot 2-3 m sjö och 15 m/s och jag har inte sett någon anledning att ha mer kraft. En motor som ger 6 hk/ton kostar betydligt mer, väger mer, och blir svårare att komma åt för service. En mindre motor (ca 4 hk/ton) ger dessutom bättre bränsleekonomi. Sen tror jag ca 4 hk/ton ger ett sundare varvtal (ca 70% av maxvarv). Också ger ju en mindre propeller lägre motstånd när man äntligen kan stänga av motorn och segla.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade varit kul att följt denna renovering. din båt skiljer sej lite mot min invändigt  tänker på röstjärns infästingen som skiljer sej asevärt.  jag behöll mina huvudskott  iafGlad

skulle varit kul och höra dina planer  inredningsmässigt. motor .el . utrustning.

 

jag använde enbart vanlig polyester och topcoat gelcoat plastlim  alla använder samma härdare och  är stabila och enkla  att använda. epoxi har smassor av fördelar men är överkurs och bara dyrt att använda i båten.  lägg det på böldspärren istället.

 

hör gärna av dej om du undrar nåt.   jag läser forumet dagligen nästan men kan inte göra inlägg p.g.a  mobilen . då  den webbläsaren inte klarar det tydligen (android)  idag hade jag tid att sitta framför datorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Men jag ser inte att någon har tagit upp en dålig egenskap jag själv anser att epoxi har. Den luktar inget men är ju för det speciellt hälsosam att jobba med. Cancerframkallande och kräver skyddshanskar i naturgummi etc. Polyester luktar ju så många sa och gör ju att man använder skyddsmask enbart för att slippa lukten. Har flera vänner som ofta skippat skyddsmask när de jobbar med epoxi. Luktar inget och då är det väl inte farligt är deras argument.

Så personligen hade jag nog använt polyester. Varför använda ett dyrare material när du garanterat kan få samma slutresultat med ett billigare. Är resten av båten i polyester ser inte jag någon orsak varför du inte ska kunna jobba vidare i detta material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...