Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
roger71

Hackande hydralstyrning

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag ahr en RIB båt jag nyss köpt begagnad. På den sitter en Honda 150 Hk med tillhörande hydralstyrning. Har luftat den idag och när jag nu är klar så funkar det kanon att vrida motorn åt ett håll, det andra hållet hackar sig hydralstyrningen över. Vrider jag ratten snabbare verkar det fungera.

 

Nån som har några tips vad detta kan vara och hur jag kan fixa det?

 

Tacksam för bra och enkla svar..

 

mvh

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lufta mera, om jag var du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tilläckligt med olja i hydraliken då? Fyll på den kanske, de sitter en liten skruv på min ratt där man fyller på olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Håller med om att det är luft du har kvar åt ena hållet, tyder på det när det går bättre om du vrider ratten fortare. Att det skulle vara rattpump alt cylinder tror jag långsökt. Kolla givetvis att du har alla anslutningar okej likaså slangarna. Fungerande hydraulstyrning ska du med lätthet kunna vrida ratten endast med ett finger likt bilens styrservo. Lycka till. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen...har laddat med hydralolja så ikväll ska de luftas som fxxxxxx......Återkommer med resultat....

Tack för tipsen.

//Roger


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fuftat mer än ni antagligen gjort någonsin tillsamman.....!!!! Har till och med givit upp på den styrningen och köpt en exakt likadan ny Ultraflex. Efter all mpostering och jag fyller det nya systemet och luftar enl. de instrukrioner jag fått från leverantör och läst om...SAMMA PROBLEM!!

Nån som har fler tips eller vet var man kan hyra en Bubbel Buster i Västsverige?

 

mvh

Roger Fahlén

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick du ordning på styrningen? Jag har en Ultraflex hydraulstyrning själv som jag inte tycker funkar som den ska, lite samma symptom som du beskriver. Har luftat som f..n och det har blivit bättre men jag tycker ändå inte att den känns som den borde. Plus att när jag är ute och testkör så kommer det ut en del olja genom påfyllningshålet.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja genom påfyllningshålet? Du menar vid rattpumpen? I så fall är det risk du får in luft. Det gäller att efter luftning att allt är tätt. Jag rekommenderar Teleflex Baystar när det gäller hydraulstyrning funkar i alla väder, kanske något dyrare men väldigt bra. Lycka till. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, genom påfyllningshålet vid rattpumpen. Det ska tydligen kunna komma ut olja där då den expanderar vid värme men det känns som det kommer mycket mer i mitt fall. Det läcker ut tills nivån sjunkit typ 3 cm under påfyllningshålet.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...