kaonda2 0 Postad 1 Juli , 2010 Hej! Hur rekondar man en plastbåt utvändigt? Har letat på forumet och har bara hittat fragment av vad jag vill veta. För enkelhetens skull så finns det på Biltema (och på Jula): Cleaner, Poish och Vax. Hur appliceras och arbetar man med Cleanern? När det gäller Polich och Vax, använder man lika (inte samma helst?) polersvamp för både Polish och Vax och använder man samma maskin för att polera resp. vaxa? Sist men inte minst, duger dessa produkter från Biltema och Jula till en båt från mitten på åttiotalet som är hyfsat välbehållen och värd runt hundringen? Tacksam för goda råd! /Kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 1 Juli , 2010 Hej Kenneth! Det verkar vara ganska olika på hur man gör. Jag kan bara säga hur jag tycker man skall göra, andra kanske har synpunkter på det och då får de gärna ge dig andra tips. Först börjar du med att tvätta båten ordentligt med ett båtshampo. Därefter aplicerar du cleanern precis som med ett vax (förhand eller med maskin är en smaksak). Du torkar av cleanern därefter för hand med lämplig trasa. Själv använder jag microfiber. Sedan är det läge att vaxa på samma sätt. Jag vill påstå att du ska använda likadan polersvamp men INTE samma. Jag använder turtels produkter men om du vill prova biltema så gör det. Detta är ju högst personligt och jag vågar inte säga att de skulle vara sämre för jag har inte provat dem själv. Testa dig fram och använd det du tycker fungerar bäst för dig. /Kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaonda2 0 Postad 2 Juli , 2010 Tack för svaret Kareem! Hoppar du över Polish? eller ska man bara använda Polish när ytan börjar bli lite matt (som i mitt fall)? /Kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 2 Juli , 2010 Hej! Jag har aldrig använt polish nej. Vet inte om det är ett grövre rengöringsmedel än cleaner eller om det används efteråt för att få mer gloss? Men är båten lite matt så tycker jag du kan använda de. Försök att använda så milda medel som möjligt. /Kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Juli , 2010 Nu tycker väl inte jag att den båten du visar på bilden ser så väldigt matt ut att rekonditionering är rätta ordet. Är den verkligen matt så är det ju rubbing eller autosol cromglans och i riktigt svåra fall vattenslipning med mycket fint papper som gäller. Vad cleaner är för nåt vet jag inte. Men det hörs ju som rengöring. På mina gamla båtar brukar jag ta autosol, polish som är ett rengörings och finare poleringsmedel och sist vax. Ibland blir det polyvax en kombination av polish och vax. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 2 Juli , 2010 Spana in Praktiskt Båtägandes artikel förra sommaren om hur gamla kritade och ev. färgade fribord kan rekonditioneras (om det nu verkligen är det du behöver göra): http://www.praktisktbatagande.se/tester/article467211.ece Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Juli , 2010 Finns det ingen snabb väg man kan gå genom att bara slabba på någ gegga och sen torka av? Verkar jobbigt med vaxning och polering. Båtar ska man åka med och inte putsa på anser jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Juli , 2010 Varför göra nåt över huvud taget om du tycker det är jobbigt. En plastbåt blir inte förstörd på samma vis som en träbåt om den vanvårdas. Det är bara att slänga i och köra. Man måste nog ta upp den tex varje vår och skyffla av de värsta musselodlingarna för att motorn skall orka driva båten framåt. En vanvårdad plastbåt är inga större problem att återställa i någorlunda skick. Anledningen till att jag rengör polera och vaxar samt bottenmålar mina båtar är att de inte skall bli så skitiga och naturligtvis för att de skall va någorlunda snygga när de sjösätts. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Juli , 2010 Skönt att höra! Anledningen till frågan är att jag haft Al båtar sen 71, men nu tvingats köpa en plastbåt pga ej för mig passande Al båt fanns till vettigt pris. Med plastbåt nu har det smugit sig in en oro att håller jag inte på och vaxar och polerar faller den sönder snart. Men det verkar som vaxandet och poleradet har mera en extetisk funktion. Al båtarna var ju helt underbara när det gäller polering, men var behäftade med andra problem. Bottenmåla ska jag göra. Så mycket orkar jag. Tvätta av OK med. Men vaxa nja? Min första bil vaxade jag sommaren -69 lite på motorhuven, men insåg snabbt att det var ingen mening med det för det förlängde inte livet på den. För övrigt är plastbåten alldeles utmärkt att åka med för bra vibrationsdämpning från motorn och bekvämare att åka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaonda2 0 Postad 2 Juli , 2010 Tackar för många bra inlägg! I dag travade jag in på Biltema och läste på flaskorna Cleaner och Polish och överaskande nog så stod samma sak på bägge flaskorna. Så frågan är, vad är skillnaden? Jag har förstått att bägge är en rubber?! (jag köpte Cleaner och Vax för att testa). /Kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juli , 2010 Cleaner är alltså en polish. Olika namn för samma produkt. Som jag skrev tidigare. När man tvättat av båten kör man först med polish för att göra den alldeles fullkomligt ren. Sen vaxar man den för att få en smutsavvisande yta. När jag jobbade med min motorseglare för några veckor sen, gick jag till Nordens Skeppshandel på Smögen för att köpa polish och vax. De rekomenderade en ny produkt som dom sålde bra av Ultra Glozz Det skulle va både polish och vax i en enhet. Köpte en flaska. Det fungerade bra. Skulle köras två gånger första gången man använde den. Skulle gen en yta som varade hela säsongen. Blev faktiskt mycket bra. Relativt lättaretad. Enda svårigheten är ju solskenet - som alltid. På den sidan som vätter åt söder får man ju köra tidiga morrnar eller sena kvällar. När nu solen absolut måste skina från en molnfri himmel hela tiden tommy Senast ändrad av toaen | 03 juli 2010 | 06:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaonda2 0 Postad 3 Juli , 2010 Här kommer en recension över hur det gick.... Den undre delen som är gul målad och inte är en gelcote var hyfsat blank från början. Denna var mycket lätt bearbetat med först Cleaner och sedan Vax. Resultatet där blev mycket bättre än innan. På den övre vita delen som är gelcote och har en tendens att bli sliten (kritad) funkade inte clearnen alls. Snarare tvärt om så blev den flammig och randig efter påstrykningen och poleringen, gick inte att gnugga upp en blank yta. Där kanske det krävs en våtslipning om man vill få upp en bra glans där. Frågan är ju om det är nödvändigt på en gammal båt, som sagt ovanför, man lär väl åka i den och inte bara gnugga..... /Kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 4 Juli , 2010 Inte våtslipning. På tok för tufft även om du skulle använda 2000 papper Prova med någon typ av rubbing/polermedel. Har du tillgång till lite bättre typer så finns de i olika grovlekar Prov på ett mindre område och polera med rubbing hellst med maskin, Man kör aldrig stora partier på en gång. Och så är det viktigt att man inte kör så det blir för varm och bränner. Maskin så är det med dubbelspindel som gäller och med rätt polerskivor. Biltemas polermaskin är jätterbra och funkar kanon för alla. Proffsen köper givetvis ett snäpp bättre men Biltemas maskin funkar perfekt till egen polering. Polerskivor köper du på firmor som säljer polermedel för bilpolering. (Biltemas polerskivor är inte så bra) Dåliga ytor kan behöva olika grovlek på polermedel och sedan avslutante vaxlager. Att gå på en yta med endast polish blir samma som att slipa en sågad träkloss med fint sandpapper. Du bara tar lite på topparna och ytan blir ful. Det finnsa en del att läsa om polering för bilar på nätet och är i stort sett samma för båtar. I båda fallen får man se upp med att inte polera igenom ytskiktet, På båt yellcoaten och bil lacken. Hade i år hjälp av ett proffs för polering av bilar och han körde med samma medel och teknik som för bilar på min båt. Den blev kanonbra och har aldrig varit så snygg förut. Han körde med proffsmedel från 3M vilka vi amatörer har svårt att få tag på men kolla på alternativ för bilpolering på bättre firmor. Lahega kan vara ett mycket bra alternativ. Borde gå att få din båt i mycket snyggt skick. Och gör inte som amatörer. Polera inte med autosol och sedan vaxa. Det ser blankt ut men kvar blir fina repor (av det för grova slipmedlet) som du fyller med vax. När vaxen försvinner kommer ytan snabbt bli ful av skit som går ned i slipreporna. Även jag har gjort det misstaget men nu läsrt mig av proffset (som finns i familjen numera) mvh ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ducce_4 0 Postad 4 April , 2011 Hej, ska snart dra igång o polera, varför säger du att endast polermaskiner med dubbla huvuden ska användas? Flertalet proffsmaskiner har ju endast ett större 180mm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser