Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
jorgan

Några inombordsfrågor

Rekommendera Poster

Hej,

vi är nyblivna ägare till en Scampi och därmed till en gammal Yanmar YSM12. Är ny på det här med inombordare och skulle gärna vilja ha svar på ett par frågor.

Hur mkt bränsle ungefär drar en YSM 12:a? Säljaren sa ca 2.5 dl / sjömil vid laber vind, låter det rimligt?

Båten har ingen bränslemätare, hur får man smidigast en uppfattning av hur mkt bränsle som finns kvar? Knackar på tanken?

När man tankar - hur vet man när det är dags att sluta innan det rinner över? Hör man det på skvalpet i tanken eller måsta man pausa och kolla?

Vi har en Garmin-plotter som drar ganska mycket ström. Har inte hunnit köpa någon solcell i dagsläget. Om batterierna - två st. 75 A - är nere på halvladdning, hur lång tid ungefär tar det för motorn att ladda upp dem?

 

Tacksam för svar! / Jörgen

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa tricket är att fråga andra Scampiägare, dom är ju rätt många.

I annat fall och för att verifiera att det är rätt gör så här:

Räkna preliminärt med 1,5 - 2l/timme. Fyll upp tanken, kör några timmar, tanka upp och se hur mycket som gått åt. Sökning på internet ger olika svar om tankvolym men minsta värdet är tjugo liter vilket ger drygt tio timmar gångtid. Kolla efter fem timmar då det bör ha gått åt 5 - 10 liter. Tanken är säkert avluftad på korrekt sätt så det skall inte vara någon risk att pröva sig fram. Om den inte skulle vara det är det lämpligt att åtgärda.

Ett generellt råd när det gäller nyanskaffad båt är att vara misstänksam mot allt. Följ upp alla oklarheter, skaffa information och åtgärda vad som behövs. Det tar några säsonger innan allt är utsorterat och åtgärdat.

Elförbrukningen är alltid ett problem. En YSM12 laddar inte så mycket. 35A om den är tiptop, efter 40 år laddar den säkert mindre.  Montera en Battery Brain på batterierna ( se www.batteknik.se) och slipp bekymmer med start- och förbrukarbatterier. 75 Ah tar nominellt drygt två timmar att ladda men i praktiken betydligt längre tid eftersom regulatorn drar ner laddningsströmmen i slutet.

En solcell bidrar till att hålla batterierna toppladdade när den ligger i hamn men täcker inte löpande elförbrukning under en semestersegling. Angivna laddningsvärden får man möjligen ut med bästa möjliga regulator och en god solföljning i rät vinkel, inte helt realistiskt..   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en tunn list som du kan köra ned i tanken och använda som pejlsticka. Om möjligt börja med tom tank och fyll på i omgångar och mät och gradera stickan. När du har en fungerande pejlsticka är det käckt att göra en kopia för av någon anledning försvinner de lätt...

En diesel tar ca 150gr/Hk timma. Du kanske utnyttjar 50%-75% av effekten så det är bara att räkna.

Det tar bra lång tid att ladda med motorn, spara på strömemn genom LED lampor och allmän snålhet. Min plotter ta ca 2A, med din batteribank i gott skick räcker det i 37h bara att köra plottern (Ladda inte ur till mer än 50%). Så plottern är inte det stora problemet.

Till sist, batterimätare med shunt är mycket bra att ha, likaså fast installerad batteriladdare så man kan toppa upp ibland när man närmar sig ett el-uttag Glad



Senast ändrad av Dragos | 01 juli 2010 | 22:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...