HenrikPersson 0 Postad 1 Juli , 2010 Jag har varit ute på en segeltur och råkat gå på grund när vi kryssade. Vad bör man kontrollera och hur kontrollerar man eventuella skador på båten (Maxi 77)? Grundstötningen var inte särskilt kraftig men det tog ändå stopp på båten. Tacksam för råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Juli , 2010 Titta under durkarna ffa i bakkanten på kölfickan där det är vanligast att det bildats en spricka. Ofta klarar båtarna av en lite grundstötning i låg fart. Jag skulle tordas segla vidare utan att göra mer om det var jag som gått på grund och allt såg bra ut i kölsvinet men det kanske finnas någon mer försiktig här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juli , 2010 Jag tror inte man skall bry sig så mycket om de överförsiktiga. Läcker inte båten, det inte syns nån alvarlig spricka speciellt i bakkant på kölen och inredningen sitter kvar på samma ställe som innan du tuchade till botten, så är det nog ingen större fara. Segla lungt vidare, men du kan ju kolla lite extra utvändigt när du tagit upp. Att båten stannar upp när man går på grund är ju så det brukar va. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 10 Juli , 2010 Att gå på grund är inget konstigt. Konstigare om man aldrig gjorde det... I Maxi 77 finns inget kölsvin så kolla runt kölbultarna under mattan om några sprickor uppkommit. Om inte skulle jag lugnt segla vidare. 77:an tål ganska mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Juli , 2010 Jag gjorde samma fadäs förra året. Ny som jag var med segelbåt körde jag på i gamla fotspår och hittade ett.. hmmm nytt grund. Pang, Bom o Stopp i dryga 3 knop. Det kändes som en rejäl smäll och jag var tvungen att få hjälp av en (hugaligen) motorbåt att komma loss. Efter en koll under durkarna hittade jag dock ingen läcka och inga sprickor så jag kör vidare för att hitta fler nya grund Slutsatsen för min del: Båten tål en hel del, och har du inte hittat nåt synligt fel i form av sprickor eller läckage så är det säkerligen ingen fara att segla vidare för att leta efter nästa grynna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 11 Juli , 2010 Hej Har du en Maxi 77 modell senare än 1974 är det inte något större problem då dessa har fått en förstärkning av kölbalkarna för att just klara det du har råkat ut för. Årsmodellerna från 1974 och tidigare var lite klenare i sin kölinfästning vilket gjorde att dessa kunde få problem vid grundstötning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser