Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Jormo

Sökes en Johnsson expert!

Rekommendera Poster

Hejsan har en Johnsson 50 - 80-talare. Gick fint förra året har nu stått i garaget över vintern. Problemet: visar inga livstecken i år, vad ska jag kolla, han tänder inte?! Det är ifs soppa sen i fjol, men så enkelt kan det väl inte vara som att byta soppa? (Kördes torr innan vinterförvaringen)

Hoppas någon kan hjälpa!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du saknar gnista eller bensin. Fråga 1: luktar det bensin när du kör runt med startmotorn ? 

Om det gör det, har du troligen tändproblem, börja med att kolla tändstiften samt att tändkblarna sitter fast ordentligt samt rätt kabel på rätt stift. Kolla sedan brytarspetsar (om de finns på denna modell). Kolla att det finns gnista på varje tändstift.

Om du känner ingen bensinlukt, kolla alla anslutningar, kolla att bränsleslangen är inte ansluten åt fel håll, samt kolla bensinfiltren. Följ hela vägen från dunken till cylindrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att du har gnista.. skruva ut ett tändstift i taget kolla hur de ser ut och lägg mot motorblocket samtidigt som du/någon vrider om startnyckeln en kort stund.
Får du gnistor så är det ett bränsleproblem.. Har själv kört på förra säsongens bensin utan problem men vissa anser att man inte ska göra, det då den kan försämras av att stå. Blanda 50/50 med ny bensin eller ta helt ny.
Annars kolla alla bränsleslangar, pump (membram), rengör förgasare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har en johnsson 35hk 80 tal och den gick kanon på sommaren efter vintern så var den död ,det var cdi boxen som var trasig,har säkert hänt dig oxå ,men hoppas att det är nått annat problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen...tog ur stiften å kolla...bra gnista på båda. Satte tillbaka...å vips så starta han, stängde av den igen, sen va han död igen. Röstar nästan på att det är trögt i förgasarna.

Då har jag en följdfråga...kan jag plocka bort förgasarna å göra ren dem utan att jag mixtrar med några inställningar på dem?

Tackar så mkt för alla tidigare svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan också vara glappkontakt/dålig jordning i tändsystemet, kan vara värt att kolla. Spraya kanske lite CRC spray eller elektronikspray på kopplingar och jordpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste följa upp denna tråden med att ställa frågan, hur kollar man om man får gnistan? Anledning till frågan är att jag håller på att renovera en Evinrude -75 2 taktare. (har noll erfarenhet av detta)

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läser mitt inlägg här ovanför, så ser du hur du ska göra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skratt. är lite för het på gröten för att få in allt jag läser om båtmotorer. Jag håller på att serva min Johnson-89 4hk och min Evinude -75 4hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...