xeonz 0 Postad 1 Juli , 2010 Hej, Har precis köpt min första segelbåt som har inombordare med dragstart. Jobbar jag med datorn mkt så jag tror att det kommer gå en del ström. Jag har ett batteri och detta driver alla lanternor, lampor och småkraffs. Tänkte inhandla en solcell som ger mer laddning till batteriet. Tror ni att jag behöver köpa ett extra batteri för denna? Tänkte aven passa på att fråga om vart man hittar solceller till bra priser i stockholmstrakten? Någon som har tips? Hur stor solcell tror ni jag behöver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 1 Juli , 2010 Erlandsons brygga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 1 Juli , 2010 Hur stor solcell tror ni jag behöver? Köp så stor som du får plats/har råd med, ju större desto mer laddning ( åtminstonne 50 W.). Glöm inte en regulator så riskerar du inte att koka sönder batteriet samt att du utnyttjar solcellen bättre. Kan rek. att du skaffar en MPPT-reg ex.vis MaxPower som också finns hos Erlandssons. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 1 Juli , 2010 Jag har en NAPS 22W marin solpanel som ser till att mina två förbrukningsbatterier är full-laddade. Den är något böjlig och sitter monterad på luckgaraget - dvs riktad rakt uppåt. Trots den icke ideala vinkeln fungerar den utmärkt bra (även under vintern trots presenning - Oceanflex). Jag kör kylskåp och PC för navigation samt laddning av en mobiltelefon (ibland) samt radio/stereo och belysning/lanternor. Min båt har en trecylindrig inombordsdiesel som förstås laddar batterierna då den körs också, men jag seglar mest. Har du plats för fler/större solpaneler så kan du förstås utöka batteribanken ytterligare och använda mer el. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 1 Juli , 2010 En 22 w panel ger ju inte mer än ca 1,5-2 A och ska men ligga ute kanske 2 veckor utan att köra motorn mer än sporadiskt så tror jag att batteriet/na snart kroknar- bara kylskåpet drar ju runt 1-1,5 A i snitt en laptop förbrukar ju minst lika mycket lite lampor och radio- blir inte mycket över att ladda med. Men visst en större batteribank ger ju naturligtvis lite mer marginal, men jag hade nog satsat på 50 w eller mer. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juli , 2010 Du har ju fått skapliga svar. Erlandssons Brygga och så stor solcellspanel som möjligt. Som regeulator tycker jag du skall välja en MaxPower-regulator. Den omvandlar den överspänning en solcellspanel ger till laddström. Ökar laddningen med upp till 35%. Monterar man sedan panelen på en vridbar stång och ställer in panelen mot solen får man optimal laddning. På min förra båt hade jag två - paneler, stänger och regulatorer. Hjertmans har just nu kampanjpris på 30 och 50 watts paneler.http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=871&xartnr=5512-30&artname= De har ju butik i Bromma eller postorder. Att sätta till ett eller flera batterier ökar ju också mängden tillgänglig energi. Ett batteri skall ju aldrig dras ur mer än till 50% av sin kapacitet. Från ett 60 Ah batteri bör man bara ta ut 30 Ah innan man laddar. tommy Senast ändrad av toaen | 01 juli 2010 | 11:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 1 Juli , 2010 Du kan lika gärna montera 2 st 25watts och koppla till samma regulator om det är enklare att placera ut dessa än en 50watts. Det finns en panel som är 28 cm x 64 cm och som är på 25 watt. Installerar du ett batteri till så tar dom bättre laddningen än vad ett ensamt batteri klarar, du laddar alltså snabbare in tex 30 ah då. Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Juli , 2010 På www.bataccenten.se hittar du en 50-wattare MED regulator för 2290:- Den vridbara NOA-hållaren var dock billigast Erlandssons. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Juli , 2010 Tänkte inhandla en solcell som ger mer laddning till batteriet. Tror ni att jag behöver köpa ett extra batteri för denna? Nej, låt solcellen ladda den vanliga batteribanken Möjligen köpa ett extra batteri och koppla in parallellt. Håller med övriga; så stor solcell man får plats med/har råd med/ser vettigt ut. Solceller är väldigt känsliga för skugga. Kan räcka med skuggan av en hängande tamp för att sänka laddningen betydligt. Bäst laddning om man sätter den på en vridbar ställning så man får den rakt mot solen hela tiden. Annars på en så öppen plats som möjigt utan skuggning från t ex masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 1 Juli , 2010 Kylen drar 0,4 A i medel enligt specifikationen (Isotherm ASU 3201 se http://www.isotherm.se/Produkter/build-in-pages/ASU3201.htm för mer info). Laptopen har SSD hårddisk och Intel Atom CPU så den drar också extremt lite ström (klarar sig ca 8 timmar på de egna batterierna). Men visst skulle jag gärna ha en ännu större solpanel om det hade funnits plats! ;-) Den lilla solpanel jag har ser i alla fall till att batterierna är fullt laddade varje gång jag ger mig ut - och jag behöver normalt inte koppla in landström för att ladda några batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 1 Juli , 2010 Tror att de flesta kylar, kylboxar, kylaggregat och datorer drar betydligt mer än 0,4 A (kanske 2-5 A). Datorskärmen och wifi är stora strömförbrukare. Jag brukar sänka ljuset och stänga av wifi och bluetooth. Vet dock inte om bluetooth drar så mycket. P=U*I är en användbar formel. Effekten = spänningen * strömmen. Batteriet klarar inte att leverera 75 Ah även om du har ett 75 Ah- batteri. Du kan eventuellt få ut 30 Ah om batteriet är nytt och väl underhållet. Sedan måste det laddas för att inte skadas. En lampa med en effekt på 15W drar ca 1A. Om den är på i 5 timmar så drar den ca 5 Ah ((15/12)*5 =6,25 Ah) . Om datorn är på i 5 timmar så drar den förmodligen ca 20 Ah om du har stark ljusstyrka på skärmen. Sänker du ljuset så drar den kanske 10-15 Ah. Har du ett 75 Ah fulladdat batteri så kan du förmodligen använda datorn i 1-10 h beroende på flera faktorer som batteriets hälsa, datorn strömförbrukning, vilken converter eller eliminator du använder mm mm. Använder du en billig converter brukar converterns intelligens säga ifrån ganska omgående: när datorn är på sänks batterispänningen rejält om batteribanken är liten. Convertern spänningslarm går igång och konvertern stängs av när spänningen blir för låg. Har du en eliminator för att driva datorn eller har du en AC/DC converter? Jag misstänker att billiga converters (som inte klarar att leverera AC-sinusvåg) dra mycket ström. Känner man på ciggkontakten och convertern efter användning så är de brännheta. En eliminator omvandlar 12 V DC (likström) till den likström du behöver till din dator (kanske 16 V DC). Jag antar att energiförlusten inte är lika stoor i det senare fallet. I vilket fall så har jag bättre erfarenhet av eliminatorer. Mitt tips om du vill klara av att köra datorn i sommar: Köp bryggans kampanjpanel 50W för 1500:- och deras kampanjregulator för kanske 300 kr. Utöka din batteribank med ett nytt batteri av samma sort som du redan har. Om batteriet är gammalt så rekommenderar jag att köpa två helt nya batterier. Billigast är fritidsbatterier/hobbybatterier/marinbatterier med flytande elektrolyt men de med glasfiberväv eller gel är bättre. Vartas hobby (samma som deras tidigare marinbatterier, 75 Ah) kan man få för 700 kr men de är egentligen bättre anpassade till att vara startbatteri. Vartas 80Ah med glasfiberväv är något dyrare men är förmodligen billigare i längden. Gelbatterierna är ännu bättre men också ganska dyra. Om du inte redan har en eleminator så rekommenderar jag Clas Ohlsons för 399:-. Den funkar till de flesta datorer utom nyare Dell- datorer. Jag har inga intressen i erlandssons brygga och föredrar hjertmans men just nu har bryggan bra priser på panel o regulator. I morgon börjar semestern och jag slutar lite abrupt. Hoppas det är läsbart. Trevlig semeste! Senast ändrad av Snoilsky | 01 juli 2010 | 23:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xeonz 0 Postad 1 Juli , 2010 Tack för alla bra svar! Jag ska läsa igenom i lugn och ro och sedan åka och inhandla en solcell. Jag glömde såklart att mäta idag men ska sjösätta båten tidigt imorgon så jag mäter då. Jag har en grej som ser ut som ett slutsteg: ( Cigguttag till vanligt vägguttag) Hör av mig om jag kommer på någon mer fråga. Trevlig sommar, segling och semester! Senast ändrad av xeonz | 02 juli 2010 | 01:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Juli , 2010 Grejen är med all sannolikhet en konverter. Den kan ju va ok i vissa samanhang, men drar relativt mycket mer ström. Omvandlar från 12 volt till 230 volt, som sedan skall transformeras ner till tex 19 volt. Har själv en konverter - ganska stor. Till att köra datorn - för navigation mm - använder jag en spänningsomvandlare typ den Snoilsky rekomenderar. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149789888 Jag har en tidigare modell, som jag kört i båten på sommrarna till navigationsdatorn och i bilen resten av året till jobbardatorn. Även om du har en konverter skulle jag satsa på en spänningsomvandlare för 399 kr - den drar totalt mindre ström. Det Snoilsky skriver är bra och jag skulle gå på den linjen, bortsett från hans rekomenderade regulator. Jag skulle välja den dyrare Max Power-regulatorn. Om den 50 vatts solcellspanelen vid ett tillfälle ger 3 ampere laddas batterierna vid samma tillfälle med 3 apere med den billiga regulatorn och med 4 ampere med MaxPower-regulatorn. När jag köpte min första kunde jag inte låta bli att mäta på systemet och kom fram till att det som sägs i reklamen stämmer. Regulatorn höjde laddströmmen med en 3;del. Sen har jag personligen dåliga erfarenheter till Gelbatteri. Jag föredrar idag de betydligt billigare marin-fritidsbatterierna. Sköter man dem håller de ganska länge till en bråkdel av priset för gelbatteri. Erlandsons brygga hade ju även sådana till skapligt pris. http://bryggan.ecbook.se/bryggan/sommar/ Eftersom du köpt båten nyss, så är nog inte batteriet nytt. Om jag skulle utökat batteribanken skulle jag nog ersatt det med två eller fler nya batterier lika dana batterier. Är det för stor skillnad på batterierna kan dom tära på varandra. Själv handlar jag också mycket på Hjertmans, men under de år jag hade min båt i Stockholm var det till övervägande delen hos Erlandsons brygga. Då hade man bara affär i Solna. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 2 Juli , 2010 Oj, vilken skillnad (ang. regulator). Jag har varit nära att köpa en tångamperemeter men inte gjort det ännu. Vill bara påminna än en gång om eliminator. Jag har försökt använda dator i alla mina båtar, både segelbåtar och motorbåtar. Det har aldrig fungerat bra med converter om inte motorn varit på. Inte ens då batteribanken varit på 150 Ah och med nya batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xeonz 0 Postad 6 Juli , 2010 Hej igen, Tänkte bara säga att jag nu köpt en solcell 50 W regulator solcellspanelhållare. Jag var dock lite snål och valde en lite billigare regulator. Kanske dumt men får se hur det fungerar. Jag kommer testa att köra på det batteri jag nu har. Troligtvis kommer jag även köpa på mig ett till batteri. (kommer då förmodligen köpa två nya då jag ej vet skicket på nuvarande ännu) Köpte även en analog batterimätare som jag ska koppla in. Nu återstår bara att koppla in allt vilket jag tänkte börja med imorgon. Någon som vet en bra guide över hur man ska koppla ihop allt? När det gäller min dator testade jag köra via covertern men datorn ville inte laddas. Convertern kopplade jag direkt på batteriet -> 230 V. (annan utrustning fungerade dock ej datorn) Hittade denna ciggladdare som bör fungera bättre. Någon som testat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 6 Juli , 2010 Ja den adaptern borde fungera mycket bättre till datorn. En konverter drar för mycket - helt onödigt att transformera upp till 230 V för att sedan gå ned till 19V eller vad det nu är datorn behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Juli , 2010 Vad det gäller bra guide till att koppla in dina prylar så skulle jag kolla på www.skyllermarks.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser