thrinker 0 Postad 30 Juni , 2010 Hej! Min båt sjönk för ett par veckor sen, efter många om och men så fick jag igång motorn men märkte att den inte tog upp något vatten. Jag har tagit bort mängder med sand som kommit in innanför propellern och det var även lite sand som trängt in i 'hålen' där motorn tar upp vatten. Så nu till frågan, hur öppnar jag den så att jag kan rensa bort all sand? Har aldrig bytat impeller men det är väl troligtvis dags nu. Tacksam för all hjälp jag kan få! mvh (Motorn är en archimedes 60hp) Senast ändrad av thrinker | 30 juni 2010 | 22:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Juli , 2010 Lossa underhuset - vanligen ska växeln framåt vara ilagd- så kommer du åt att både blåsa ur kylvattenkanaler och byta impellern (som troligen gett upp). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrinker 0 Postad 1 Juli , 2010 Hallå! Såhär långt kom jag, därefter kunde jag inte dra ut den mer ur motorn. Finns det något annat man måste lossa på för att få loss den helt? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Juli , 2010 Lossa växelföraren som sitter i längre upp på motorn (vid skölden där motorn fäster i båten) med en gänghylsa så får du loss underhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrinker 0 Postad 1 Juli , 2010 tack så jätte mycket! skall testa det imorgon efter jobbet, en annan fråga om du tittar på den nedre bilden så ser du att hela motorn är förlängd, och den mellan biten där är inte samma färg som resten utav motorn. Går det att korta ner den eller krävs det att man kortar ner axeln och de rör som går inne imotorn då med? mvh! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 Juli , 2010 Vet ej, men rimligen så är både axeln, kylvattenröret och avgaskanalen förlängda och du borde se om det går att ta bort förlängningarna till dessa när du får loss underhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrinker 0 Postad 2 Juli , 2010 Hej! Fick bort växelhuset idag och mja, impellern var helt söndertrasslad. Har försökt letat upp nån marin som säljer impellrar nära halland men tyvärr, blir ingen båt på ett par veckor verkar de som tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 Juli , 2010 Kolla med Drevia och andra större firmor - om de har grejorna hemma så har du det per post nästa dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 2 Juli , 2010 Det verkat att vara svårt att få tag på impellrar till dessa gamla svenska utombordare. Jag har sett tips om att det går att modifiera en OMC.impeller och få den att passa om man har plasthus och inte metall eller också var det tvärt om. Bengt Ahl marin i Tyresö verkar att vara guru när det gäller svenska utombordare och också ha visst reservdelslager. Drevia tror jag blir svårt att få hjälp av emn det skadar ju inte att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrinker 0 Postad 3 Juli , 2010 Hej! Hittade en annons igår på en defekt 55hp motor, fick tag på både länspump impellern samt den andra. Den hade bara gått 1 säsong och såg fräsh ut. Blir att skruva ihop den idag och hoppas på det bästa. Kanske lite vattenskidor nu när de skulle bli värmerekord? Kan ju alltid drömma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser