Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
kema

Vad är det för skruv?

Rekommendera Poster

Har haft inbrott i båten, dom sågade av hållaren till låset på akterluckan och tog trycktankenRynkar

När jag ska ta bort skruvarna till låshaspen så hittar jag ingen nyckel som passar. Har provat med insexnyckel på  4mm som var för stor, testade en 3.5 mm som var för litenSkrikandes

Har även testat diverse torx utan att hitta rätt, men är det torx eller är det engångsskruv

Tittar man uppifrån på skruvskalllen så ser det ut som att det skulle vara ett runt hål i skruven, det syns alltså inga spår eller dyl. Dock verkar hålet i skruven vara ganska djupt så jag funderar på om det finns något slags fäste nere i skruven.

Någon som känner igen problemet och har en lösning??

Båten är en Ideal 550S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord...

Av din beskrivning att dömma skulle jag gissa på en nit. På min båt är det mesta nitat: paneler, dynfästen, kapellfästen etc. Tas bort mha borr i borrmaskin. Jag skulle börja med ett 4mm borr och öka succesivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror som Torsten att det är en nit/popnit och den borras bort..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättetrist! beklagar verkligen.

Själv har jag plockat bort alla hänglås från luckor od på båten. I min klubb har vi vaktplikt, och om vakterna missar ev tjuvar så är det lika bra att låta dem ta grejorna utan att de förstör båten för mig. Bästa sättet att slippa tjuvar (och åverkan) är helt enkelt att se till så att man inte har några lösa värdesaker ombord!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...